• anoonym

Hur mycket lån har ni?

Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

Dela skulderna med totala årsinkomsten.

Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

• Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • riboflavin
    Anonym (xx) skrev 2015-10-14 16:14:54 följande:

Ja jag har lärt mig att man alltid vinner på att inte binda räntan i långa loppet. Men nu finns ingen antydan att den skulle gå upp så vi ser de inte som någon osäkerhet alls faktiskt. Å speciellt inte över tre år bara. 

Vi renoverar och amorterar, hur man gör gör man ju efter sina förutsättningar. Ett lån på under 1 miljon är inte så mycket, så jag tycker ni prioriterar rätt där. Men vi har lån på över 4 miljoner  så vi tycker det e bra att amortera, det är ett sparande för framtiden för oss :) men samtidigt har vi intäkter på ca 250.000 om året på fastigheten med, med möjlighet att öka intäkterna. Så man måste ju se en helhetsbild på det hela :) 

Ja, det går ju göra på olika sätt. Vi som förstagångsköpare med ganska osäkra inkomster ville ha både hängslen och livrem. Men nu är vi klara med de stora utgifterna så då kan vi lägga om fokus lite. Tak, dränerad grund, nytt värmesystem, elomdragning, nytt kök, nytt badrum, delvis nya fönster och ytskikt i 6 rum på två års tid har ju kostat en slant milt uttryckt. Om vi lägger lika mycket på amorteringar är vi skuldfria inom två år, vilket inte direkt är prioriterat.

Vad har ni för verksamhet på fastigeten om man får fråga?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (xx)
    riboflavin skrev 2015-10-14 16:32:34 följande:
    Ja, det går ju göra på olika sätt. Vi som förstagångsköpare med ganska osäkra inkomster ville ha både hängslen och livrem. Men nu är vi klara med de stora utgifterna så då kan vi lägga om fokus lite. Tak, dränerad grund, nytt värmesystem, elomdragning, nytt kök, nytt badrum, delvis nya fönster och ytskikt i 6 rum på två års tid har ju kostat en slant milt uttryckt. Om vi lägger lika mycket på amorteringar är vi skuldfria inom två år, vilket inte direkt är prioriterat.

Vad har ni för verksamhet på fastigeten om man får fråga?
    Ja det var inte dåligt det ni gjort på den tiden Tyst 

Det är en jordbruksfastighet som vi har intäkter på :) 
  • Anonym (Kitty)

Vi har 375% just nu. Då lever jag på studiemedel och maken jobbar. Snart kommer det att gå upp eftersom vi kommer att vara föräldralediga i omgångar under två år. Sedan ska jag slutföra en sista termin, förhoppningsvis får jag jobb sedan och då förbättras vår procent igen Glad. Är dock inte så orolig. Vi har bara bostadslån och CSN-lån. Vi har haft en helt absurd värdeökning på vår lägenhet dessutom, vi köpte för 3 milj, är nu efter 3 år värd 5 milj. Sjukt. Bor i Stockholms innerstad.

• gbgumman

190%
    1,3 miljoner
    Inkomst netto 57000kr/mån

• Anonym (B)

533%. Lån 8 miljoner, årsinkomst efter skatt 1,5 miljoner. Försöker amortera ca 40.000 i månaden för närvarande.

• Anonym (Mike)

Tycker inte om sättet att räkna. 

Att ha låt säga 1 miljon i skuld och en inkomst på 30 000 kr netto. Ger ca 280% 

Att ha 2,7 miljoner i skuld och ha 80 000 kr netto ger också ca 280 % 

Men mat, kläder, nöjen, försäkringar, drift etc är samma för bägge.  Låt säga 20 000 kr. 

Då har ena 10 000 kvar att lägga på boende och den andra 60 000 kr. 

Med en ränta på 5% kostar lånen 4200 resp 11200 kr i månaden. 

Kvar blir således 5800 resp 48 800 kr. 

I min värld är det en ganska stor skillnad. Trots samma skuldsättning. 

• gbgumman
    Anonym (Kitty) skrev 2015-10-14 18:18:01 följande:

Vi har 375% just nu. Då lever jag på studiemedel och maken jobbar. Snart kommer det att gå upp eftersom vi kommer att vara föräldralediga i omgångar under två år. Sedan ska jag slutföra en sista termin, förhoppningsvis får jag jobb sedan och då förbättras vår procent igen Glad. Är dock inte så orolig. Vi har bara bostadslån och CSN-lån. Vi har haft en helt absurd värdeökning på vår lägenhet dessutom, vi köpte för 3 milj, är nu efter 3 år värd 5 milj. Sjukt. Bor i Stockholms innerstad.

Jag lutar mig inte tillbaka av värdeökningar. Vi köpte för 900 000kr och värde idag 3500 000kr. Inget jag tar förgivet.
  • tystlängtan

I nuläget är vår skuldkvot ca 240%, men när vi flyttar till hus nästa år landar den på nästan 625%. Inget som direkt oroar mig, kommer ha en ganska låg belåningsgrad och en hygglig buffert. Planerar dessutom vi att göra ett antal värdehöjande arbeten med huset åren efter inflytt (utan att ta mer lån) och därefter öka bufferten rejält, samtidigt som vi kommer amortera en hel del för att minska belåningen ytterligare.

Det egentligen bara skuldkvoten som kommer se dålig ut i vår ekonomi.

• Automagiskt

220%, Man 30 år, bor i hyreslägenhet med sambo. CSN och fritidshuslån. Skulle klara mig med trippla ränteläget utan svårigheter.

Svar på tråden Hur mycket lån har ni?