• anoonym

Hur mycket lån har ni?

Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

Dela skulderna med totala årsinkomsten.

Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

• Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • MEE83

Lån: 3 mkr, bostadslån, 76 kvm, inköpt 2011. Stockholms innerstad.
    Årsinkomst: ca 835 kkr + ca 110 kkr(FP) + barnbidrag ca 12kkr

Nettoskuld: ca 2,8 mkr kr(nettoskulden=kort- och långsiktiga skulder - likvida medel/kontanter)
    "Eget kapital": ca 5mkr(tillgångar(aktier, obligationer och andra finansiella instrument)-skulder)  

• Anonym (Asta)

Enligt detta sätt att räkna har vi en belåningsgrad på 120%.
    Men vi amorterar ganska rejält varje månad så det minskar i snabb takt. 

• GrönaDruvan

Vi har inget lån alls för tillfället, så skönt!
    Sålde huset i somras, så en rejäl slant finns på kontot istället
    Bor i hyresrätt nu och ska göra ett tag.
    Bilen är avbetald den med.

• CarinaL26

100% enligt detta sättet.

Belåningsgraden i förhållande till värdet ät ca 10%.

Känns ganska tryggt.

• Icachefen2

Jag ligger plus iallafall,

Vet inte hur man räknar ut procent pga min dyskalkyli. Har suttit och räknat en halvtimme men får ej till det, kan de ligga runt 70%?

126.000 i CSN skuld

Inkomst 180.000

Övriga lån ca 5000

Plus pensionssparande 1000kr/mån

Så jag ligger plus :)

23år gammal.

• Anonym (UpsyDaisy)

Om jag räknar som i TS, så ligger vi på ca 0,5% i skulder. 

Vi har ett billån och ett studielån. 

• kivirush
    Anonym (%) skrev 2015-10-16 09:23:50 följande:

0% i skulder

Samma här. Varför låna när en inte behöver ^^ att Ha plus på kontot känns tryggt.
    Säger lite vad jag vill.
  • irrbloss_83

Vi har en skuldkvot på nånstans mellan 50-100 % lite beroende på hur man räknar, och skulderna är bara våra CSN-lån, alltså ingen häftig ränta. Vi planerar att vara skuldfria inom 2 år (kanske längre om vi lyckas få barn och jag är föräldraledig), och detta utan att egentligen göra några större förändringar i livsstil - vi lever rätt billigt redan som det är.

• Anonym (Sandra)

1 miljon huslån. Inget lån på bilden och csn-skulderna är avbetalda. Valde att betala av dem så fort det gick trots låg ränta. Både 34 år.

Svar på tråden Hur mycket lån har ni?