• anoonym

Hur mycket lån har ni?

Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

Dela skulderna med totala årsinkomsten.

Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

• Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • Anonym (Småbarnsfamilj)

Vi har 175% baserat på vår nuvarande inkomst, men det beror på att jag är föräldraledig. När jag börjar jobba hamnar vi nog på ca 150 %. Då är vi båda under 35 år, har en bil från 2015, ett litet men totalrenoverat hus, två barn och jag har närmare 100000 i CSN lån.

• Quexxet
    Quexxet skrev 2015-10-15 19:02:10 följande:

Räknat på förra årets inkomst samt skuld (2014) så hamnade vi på 242% 
    Bör väl tilläggas att sambon var heltidssjukskriven hela förra året + att vi har amorterat ner lite mer sen han började jobba igen i feb, så dagens siffror bör se lite bättre ut. Glad

Nu har jag räknat på årets skuldbild o så mycket bättre var det inte Hamnade ganska precis på 210%
    Hade ju hoppats på under 200 så jag får väl gå upp till heltid nästa år så att vi lyckas. Flört
  • Dunderochbrak
    ITpappan skrev 2015-12-22 07:01:25 följande:

Ålder?

Eller du har rika föräldrar ?

ITpappan skrev 2015-12-22 07:01:25 följande:

Ålder?

Eller du har rika föräldrar ?

Varför skulle jag ha rika föräldrar? Har bara inte några direkta lån...
  • Nonym

Vi hamnar runt 100 %

Har totalt lite över 400 000 i lån (inklusive billån och bolån) och får ut sammanlagt runt 35 000 i månaden.

• Anonym (Katja)
    Aniiee skrev 2015-12-25 18:05:39 följande:

0%

Men så har jag heller ingen inkomst och kan inte direkt dra på mig några lån.

Hur kan du inte ha ngn inkomst?
  • Anonym (Katja)

A-kassa, soc, rik partner?

• Lona 37

Har inga studieskulder (avbetalda för ingen av oss behövde ta fullt lån när vi pluggade) och amorterat aggressivt på bostaden valde vi att göra så inga lån alls. Känns väldigt skönt. Jag är 37 och min make 39 år. Bor inte i ett svindyrt område heller trots storstadsboende så valde vi att bosätta oss i ett mindre populärt område som är jättefint men har lite dåligt rykte. Så det är

Svar på tråden Hur mycket lån har ni?