• anoonym

Hur mycket lån har ni?

Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

Dela skulderna med totala årsinkomsten.

Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

• Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • Anonym (Kvinna)

425 %.

Oj det var mer än jag trodde...

• Anonym (...)

558%

300 000 CSN och lägenhet belånad till 70% (knappt 4 milj). Förmodligen lägre belåning idag då värdet ökat.

Säger ju egentligen inte så mycket mer än hur länge det skulle ta att bli skuldfri. Något vi inte har planer på att bli. Vi har ca halva lönen kvar efter att ha satt över pengar till allt det "vanliga" och fyller på sparkontot just nu istället för att amortera. Så jag kan ju inte säga att vi gör så mycket åt siffran.

• Anonym (275%)

Sammanlagt med hus-, bil-, blancolån-, CSN är det 1 000 000 och jag tjänar ca 360 000 om året.

Så ca 275%.

• Anonym (2)

Inkomster efter skatt på 960.0000/år
    Skuld 2 miljoner i huslån.

Det blir ca 200%
    Jag är inte alltför oroad. Vi amorterar av vårt lån på 10 år

Svar på tråden Hur mycket lån har ni?