• anoonym

Hur mycket lån har ni?

Det varnas hela tiden för att svenskarna har för mycket lån. Tänkte se hur det ligger till på familjeliv. Hur mycket lån har ni i förhållande till disponibel inkomst?

Jag börjar. Vårt hushåll har 310% i skulder i förhållande till disponibel inkomst.

Hur man räknar ut: Lägg ihop alla era skulder. Räkna ut hushållets inkomster EFTER skatt.

Dela skulderna med totala årsinkomsten.

Exempel: 3,000,000 i skulder. Årsinkomst efter skatt för hushållet: 600,000

3,000,000 / 600,000 = 5.. 500% i skulder i relation till disponibel inkomst.

500% enligt mig är väldigt mycket. Hur ser det ut på familjeliv? Läste på nyheterna att många har uppåt 700-800%

• Svar på tråden Hur mycket lån har ni?
  • Anonym (Sol)

Inga lån på huset (som vid försäljning skulle vara värt 2-3milj gissningsvis). Inga andra lån heller varken studielån eller billån. Köpte en V90 kontant nyligen. Sammanlagd inkomst på ca 500 000 per år före skatt.

Skönt att veta att allt vi äger det äger vi utan minsta krona i lån plus en bra buffert på banken.

• Anonym (Bea)

27%. Ett huslån på 200000.

Huset värt ca 4 mille idag men vi köpte det för många år sedan.

• Skogshuggaren

Hur räknar man andra inkomster än inkomst av tjänst? inkomst av näringsverksamhet eller inkomst av kapital? Kapitalinkomster kan ju t ex variera rätt mycket från år till år?

Hur är det tänkt att man ska räkna i det förslag till skuldkvotstak som finns?

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Sol) skrev 2017-09-30 19:12:14 följande:

Inga lån på huset (som vid försäljning skulle vara värt 2-3milj gissningsvis). Inga andra lån heller varken studielån eller billån. Köpte en V90 kontant nyligen. Sammanlagd inkomst på ca 500 000 per år före skatt.

Skönt att veta att allt vi äger det äger vi utan minsta krona i lån plus en bra buffert på banken.

Precis så har vi med.. men jag hade nog lånat lite på huset för att komma fortare fram med vissa renoveringar men min man tycker annat ;)
  • Anonym (Eva-Lotta)

30% enligt det sättet att räkna. CSN-lån är det. Men vi har inte gemensam ekonomi och det är hans skuld, så jag har 0 och han knappt 50%.

• Anonym (Baralillajag)

0% Helt skuldfri just nu. Jag har dock funderat på att ha ett lån till en ny bil, eftersom den gamla är helt skruttig. Men jag vet inte ens vart jag skulle vända mig, jag har inte haft ett lån på många år. En kompis tipsade om Lånbutiken, men jag vet inte om de är nå bra? Någon som har något tips?

• Anonym (nöjd)

Tillbaka med lån och glad som en speleman

278% känns billigt för drömbostaden när den inte ens är halvbelånad.

• Anonym (Sol)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-10-07 16:36:49 följande:

Precis så har vi med.. men jag hade nog lånat lite på huset för att komma fortare fram med vissa renoveringar men min man tycker annat ;)

Håller med din man. Varför ta lån för att komma fortare fram med renoveringar? Lån kostar i form av ränta. Spara och renovera utifrån förmåga. Tillsammans har vi drygt miljonen på kontot så ska vi renovera gör vi det utan lån.
  • Maria 1980

Jag har inte så mycket skulder som en del i min ålder, men jag har tagit några privatlån utan säkerhet och det är något man måste vara försiktig med. Självklart måste man också vara försiktig med lån med säkerhet, så att man inte förlorar det som man gett i säkerhet, eller ställer till det för andra, om de har gått i god för en.

• Cadencee

72% om jag räknar på min deltidslön men kanske bara jobbar deltid 2-3 veckor innan jag jobbar heltid igen, har ett billån på ca 130 000

• Anonym (nöjd)
    Anonym (nöjd) skrev 2017-11-06 18:47:53 följande:

Tillbaka med lån och glad som en speleman

278% känns billigt för drömbostaden när den inte ens är halvbelånad.

Och nu är lånet löst igen. Hej vad det går!

Ett arv kan hastigt förändra hur man ser på sina möjligheter. Om vi nu bara kunde komma på hur resten ska investeras på bästa sätt...?
  • Fråga Ugglor

Ett arv låter bra, precis vad jag skulle behöva. Var har vi de där avlägsna släktingarna nu igen?Drömmer

Svar på tråden Hur mycket lån har ni?