• Iskristall

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

jagvillhabarn skrev 2015-11-08 19:16:05 följande:

Vi går privat på Carlanderska gbg. Kört korta protokollet med gonal f och orgalutran. Ska ta ovitrelle nu kl 9 ikväll.

Ja har mått ok. Dock rätt trött, värk i äggstockarna lite svullen. Har vart lite illamående o huvudvärk o lite svag sjukdomskänsla. Men allt detta har vart överkomligt o inget som hindrat mig i vardagen :)

När ska ni sätta igång? :)

På tisdag har vi första läkarbesöket. Då får vi se vad de säger om när vi kan/får sätta igång. Jag hoppas vi får köra korta och sätta igång vid nästa mens. Nästa mens bör komma i slutet på november
  • Iskristall
    Nmg skrev 2015-11-09 00:11:56 följande:

Då kanske vi börjar samtidigt? Ja Ska göra korta ( de hade skrivit långa först) men jag frågade om jag inte kunde fp göra korta och det fick jag, så hag börjar på min mens som kommer ca 23 nov.

Vad spännanade! Jag har försökt googla mig fram till när man använder långa vs korta. Har inte kommit fram till nåt konkret svar, alla verkar säga olika. Hoppas vi kan följa varandra framöver!
  • Iskristall
    Nmg skrev 2015-11-09 19:27:53 följande:

Ja det skulle vata jätte kul att följas åt. Idag har jag varit till Apoteket och reserverat allting till nästa vecka. Så att jag är söker på att de inte tar slut. Vilka sprutor ska du ta?

Åh jag vet inte. Får nog reda på det i morgon hoppas jag Just ja, kan vara bra att tänka på att reservera eller plocka ut medicinerna från apoteket så man vet att man får dem! Tack!
  • Iskristall
    Majamas skrev 2015-11-09 20:05:14 följande:

Jag är så ledsen idag. Vi skulle äntligen få göra IVF nu i oktober, men min mens kom aldrig, har Pcos. Idag efter 56 dagar kom den och jag ringde till fertilitetsmottagningen som jag har kontakt med, som i sin tur har kontakt med Linnékliniken där vi ska göra vår behandling genom Landstinget. Vi har haft regelbunden kontakt för att planera behandlingen utifrån min mens och jag har haft alla sprutor hemma en månad. Döm om min förvåning och besvikelse när sköterskan meddelar att hon idag pratat med CVL och att de har så fullt att de inte kan ta emot oss denna cykel. Med andra ord blir det inget försök för oss det här året och det känns så jävla tungt just nu. Vi har väntar på just det här försöket två månader nu och varit så glada att vi skulle få ett försök innan jul. Inne på 6:e året som ofrivilligt barnlös och julen närmar sig...

Usch vad tungt! Jag fasar för att nåt ska strula för oss också så att vi inte kan/får börja innan jul...vilket jag så gärna vill. Vet inte vad jag ska skriva. Får bli en kram! Ni kan inte få hjälp via nån annan klinik då om CVL har fullt upp?
  • Iskristall
    Dirvas skrev 2015-11-09 21:51:50 följande:

Hej alla! Jag har precis börjat min 1:a ivf-behandling. Korta protokollet med menopur, känner än så länge inget särskilt (sprutdag 2 bara). Läkaren som jag pratade med på introsamtalet trodde utifrån ultraljudet och blodprover att jag ska vara lättstimulerad och då var det bättre med kort protokoll än det långa. Känner mig lite ensam i den processen, rädsla för äggplock osv, har ingen vän som vet om eller genomgått samma sak, så skönt att denna tråd finns

Kul att vi är flera som börjar Jag trodde alla andra i den här tråden skulle ha satt igång i oktober redan och att jag skulle bli ensam. Men så var det visst inte

Jag vill så gärna få göra korta jag med så jag får börja direkt vid kommande mens. Jag håller tummarna för mig själv
  • Iskristall
    Dirvas skrev 2015-11-10 12:21:41 följande:

Ja kul att vi är några som startar i november också Hoppas du får korta så du hinner ett försök innan jul, verkar som att det varierar lite beroende på klinik hur de tänker ang. långa el korta.

Nu har vi varit hos kliniken. Ja, vi ska starta med korta! Börjar vid nästa mens, som bör komma i slutet på november. Vi hinner ett försök innan jul om saker inte strular till sig med överstimuleringar och skit. Nu jäklar närmar det sig
  • Iskristall
    Nmg skrev 2015-11-10 14:55:04 följande:

Kul!! Då har vi nästan lika. Jag börjar 23 nov om mensen är i tid ????

Ja vad roligt! Om min mens kommer i tid bör den komma runt den 25 nov plus/minus nån dag eller så.

Vad sysselsätter du tankarna och så med fram tills dess då? Jag vill vara framme där nu! Jag funderar på om jag ska ta och försöka tänka mer på min kost, bli lite nyttigare osv
  • Iskristall
    jagvillhabarn skrev 2015-11-10 17:21:45 följande:

Var på äp I morse o det var inte alls så farligt som jag trott.

Fick lugnande först o sen i op salen fick jag smärtstillande intravenöst. Bedövningen dom sätter inne i kändes knappt. Vänstra sidan kände jag heller knappt något när dom sög ut äggen. Höger gjorde rätt ont men då fick jag bara mer smärtstillande. Det snurrade en del o man blev tung i huvudet men det gick över rätt fort. Nu har jag lite ont, mest när jag rör mig men de e inte värre än mensvärk. Fick ut 4 ägg ur 6 blåsor o imon får vi reda på om något blivit befruktat.

Tycker inte ni ska oroa er över äp. Jag hade helt klart oroat mig helt i onödan

Åh så skönt att höra! Lycka till med befruktningen nu!
  • Iskristall
    Nmg skrev 2015-11-10 21:37:52 följande:

Då har vi nästan lika jag tänkte oxå träna lite mer eller komma igång och röra på mig mer sen så gör jag massa roliga saker, går på spa ut och äta, ska åka på weekendresa i helgen. Haha Könns ungefär som att man håller på och passar på att göra saker nu... Vill även ha kalendern på jobbet ganska fritt när jag börjar sprutorna så jag inte är inbokad på massa saker... Du då? Hur gör du?

Ja jag har inte riktigt bestämt hur/vad jag ska sysselsätta tiden med. Blir nog promenader och försök till att äta lite mer nyttigt, försöka dra ner på socker. Annars försöka göra saker jag mår bra av.

Det där med jobbet känns svårt. Vi har rejält stressigt stundtals och så vill jag inte ha det i den här processen. Har svårt att begränsa mig och säga nej, det måste jag bli bättre på
  • Iskristall
    jagvillhabarn skrev 2015-11-11 17:44:19 följande:

3 av 4 ägg är befruktade :) ska på återföring imorgon :)

Åh vad roligt! Lycka till!
    FruGrävling skrev 2015-11-11 17:46:12 följande:

Detta bevisar ju verkligen hur olika det känns för olika personer. Jag kände inte nåt av spolningen men äggplocket var den värsta smärta jag varit med om. ;)

Nu har jag inte gjort äggplock så det kan jag inte uttala mig om...än. Men spolningen kände jag inte heller nåt av!
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november