• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Hoppsan2016
    TwinkyIVF skrev 2015-10-11 17:03:04 följande:
    Samma här :) vecka 5!

Har också haft ont i magen några dagar nu och ja att gå på toaletten har typ varit omöjligt!

Hur känns det i dina äggstockar? Jag är lite oroad för jag har väldiga känningar i mina ibland också! Antingen högra eller vänstra sidan.
    Jag har oxå lite ont och konstig känsla i mina äggstockar och är i vecka 5 (4+4 idag). Kanske hör till v 5?
  • No Ka Oi
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 15:49:21 följande:

Vi har vårt första ultraljud senare i veckan som kommer.. Lite funderingar börjar dyka upp.. 

Undrar varför man får göra ett tidigt ultraljud just vid IVF är det främst för att stilla oss och eventuell partners oro eller finns det någon medicinsk orsak?

Funderar också på om ultraljudet är något att liksom oroa sig för?
    Vi har så svårt att se fram emot det eftersom vi ju inte vet hur stora chanserna är att få se något levande...? Går det bra för dom allra flesta eller vad ska man egentligen förvänta sig? Handlar det liksom om 50/50 eller är det snarare 90% av alla foster som lever??

Suck.. Kan verkligen inte slappna av..

Jag tänker att det är främst för klinikens statistik det görs ett tidigt VUL... Men jag har ingen aning. Det vore ju trevligare om de gjorde det för vår skull.

Jag vet inte statistiken för att se om det är ett levande foster. Jag vet inte heller om jag i nuläget vill veta heller...

Även om jag är illamående ibland så är jag så glad att jag inte kräks. Jag hade tyckt det var så jobbigt att vara rädd för att kräkas på jobbet som du gjorde Jasmin. Tänk om en inte hinner till toan lixom. 

Tröttheten och de tunga, ömma brösten är nog mina tydligaste tecken just nu. Idag när vi var på utflykt kände jag att flåset och balansen var sämre än vanligt. Men det kanske inte har med graviditeten att göra. 
  • missmissis
    Sälma Riit skrev 2015-10-11 11:31:02 följande:

Jag hoppar in här! Har varit på vul och sett ett litet hjärta. Är i v 8 nu. Har en son på fyra år sedan tidigare och både han och den lilla i magen har kommit till genom ivf. Jag var gravid i julas, men det slutade i missfall i v 9 (inget hjärta på vul). Vi har kämpat i två och ett halvt år för att få till ett syskon medan sonen gick på första försöket. 

Jag mår också pyton! Kräks varje dag och måste vara noga med vad jag stoppar i mig (inget godis, då kräks jag bara ännu mer!). Jag är visstidsanställd med möjlighet till förlängning och jag vill verkligen undvika sjukskrivning till varje pris. Var sjukskriven 1,5 månader med sonen i magen. 

Hej och välkommen!!

Har också en snart 4-åring som blev till på första försöket. Sedan var det inte lätt att få ett syskon. Jobbigt har det varit men nu så... peppar peppar. Känns så overkligt och fantastiskt på samma gång. Och lite jobbigt, men vill ju inte klaga när kampen varit så lång. Men hoppas den där mellanperioden kommer snart. När är den egentligen? När man strålar och får glansigt hår. :) Känner mig svullen och tjock. Asså, magen har vuxit en hel del redan. Trots illamående kan jag äta godis och annat. Känns som jag småäter hela tiden men måste äta ngt varannan timme helst för att hålla bra nivå. Får bli långpromenader med barnvagnen i sommar...
  • Jasmin Karlsson
    No Ka Oi skrev 2015-10-11 17:12:44 följande:
    Jag tänker att det är främst för klinikens statistik det görs ett tidigt VUL... Men jag har ingen aning. Det vore ju trevligare om de gjorde det för vår skull.

Jag vet inte statistiken för att se om det är ett levande foster. Jag vet inte heller om jag i nuläget vill veta heller...

Även om jag är illamående ibland så är jag så glad att jag inte kräks. Jag hade tyckt det var så jobbigt att vara rädd för att kräkas på jobbet som du gjorde Jasmin. Tänk om en inte hinner till toan lixom. 

Tröttheten och de tunga, ömma brösten är nog mina tydligaste tecken just nu. Idag när vi var på utflykt kände jag att flåset och balansen var sämre än vanligt. Men det kanske inte har med graviditeten att göra. 
    Ja, jag stod med kund, kände mig bara svag och liksom yr, var tvungen att avsluta snabbt, sprang den långa vägen till toan, kräktes i munnen påväg dit :o.... Blä. Det har hänt flera gånger att jag inte ens känner mig illamående innan, bara svag och matt. Därför jag sjukskrev mig idag, för att vila upp mig, och det ger nog inte så bra intryck till kunderna att jag står där och knappt orkar prata...
  • ettplusettlikamednoll
    TwinkyIVF skrev 2015-10-11 17:03:04 följande:
    Samma här :) vecka 5!

Har också haft ont i magen några dagar nu och ja att gå på toaletten har typ varit omöjligt!

Hur känns det i dina äggstockar? Jag är lite oroad för jag har väldiga känningar i mina ibland också! Antingen högra eller vänstra sidan.
    Hoppsan2016 skrev 2015-10-11 17:06:48 följande:
    Jag har oxå lite ont och konstig känsla i mina äggstockar och är i vecka 5 (4+4 idag). Kanske hör till v 5?
    Det stack och "högg" lite smått i mina äggstockar också då och då runt den tiden nu är i nu..
    Kan göra det nu också men mer sällan. Nu känner iallafall jag bara av själva växtvärken som känns som en svag mensvärk eller träningsvärk i livmodern och det området :)

• missmissis
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 15:49:21 följande:

Undrar varför man får göra ett tidigt ultraljud just vid IVF är det främst för att stilla oss och eventuell partners oro eller finns det någon medicinsk orsak?

Hej. Tror att det är för att kolla så att den lever och sitter rätt. Har själv haft utomkveds så det är skönt att se att den sitter i livmodern. Så här står det på Fertilitetscentrums hemsida:

Om testet är positivt  följs det upp med ett ultraljud på kliniken efter ytterligare ett par veckor för att se att det är en normal graviditet. 

Sen kanske lite för statistiken med.? Med tanke på att alla kämpat för att komma hit tycker jag det är skönt med tidigt vul. Vid en spontan grav. kanske man knappt vet om att man är gravid i början men vi har väntat sedan insättning. I och med vulet blir man ju utskriven också och de har inget ansvar längre utan det övergår till Mvc.
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-11 17:25:01 följande:
    Ja, jag stod med kund, kände mig bara svag och liksom yr, var tvungen att avsluta snabbt, sprang den långa vägen till toan, kräktes i munnen påväg dit :o.... Blä. Det har hänt flera gånger att jag inte ens känner mig illamående innan, bara svag och matt. Därför jag sjukskrev mig idag, för att vila upp mig, och det ger nog inte så bra intryck till kunderna att jag står där och knappt orkar prata...
    Med första barnet fick jag undra i nio månader, haha. Inte strålade jag. Vet att jag kan komma och må illa tiden ut, men det blev iaf bättre framåt v 16-17. Känner precis som du att varför klaga nu när det äntligen gick.

Har börjat blöda också. Fan. Blödde rätt mycket runt plusset och trodde därför att det var kört, men man kan ju blöda osv. På vul hade jag bruna och rosa flytningar, men hon kunde inte se att det var någon blödning. Nu lite mer färsk blod, men förmodligen ingen fara. Men det hade ju onekligen känts bättre utan blod.
  • Sälma Riit
    missmissis skrev 2015-10-11 17:19:13 följande:
    Hej och välkommen!!

Har också en snart 4-åring som blev till på första försöket. Sedan var det inte lätt att få ett syskon. Jobbigt har det varit men nu så... peppar peppar. Känns så overkligt och fantastiskt på samma gång. Och lite jobbigt, men vill ju inte klaga när kampen varit så lång. Men hoppas den där mellanperioden kommer snart. När är den egentligen? När man strålar och får glansigt hår. :) Känner mig svullen och tjock. Asså, magen har vuxit en hel del redan. Trots illamående kan jag äta godis och annat. Känns som jag småäter hela tiden men måste äta ngt varannan timme helst för att hålla bra nivå. Får bli långpromenader med barnvagnen i sommar...
    Med första barnet fick jag undra i nio månader, haha. Inte strålade jag. Vet att jag kan komma och må illa tiden ut, men det blev iaf bättre framåt v 16-17. Känner precis som du att varför klaga nu när det äntligen gick.

Har börjat blöda också. Fan. Blödde rätt mycket runt plusset och trodde därför att det var kört, men man kan ju blöda osv. På vul hade jag bruna och rosa flytningar, men hon kunde inte se att det var någon blödning. Nu lite mer färsk blod, men förmodligen ingen fara. Men det hade ju onekligen känts bättre utan blod.
  • Sälma Riit
    Sälma Riit skrev 2015-10-11 17:34:09 följande:

Jasmin Karlsson skrev 2015-10-11 17:25:01 följande:
    Jag menade alltså inte att citera dig ovan Jasmin. Vet inte varför det blev så konstigt. Jag förstår inte om det går att ta bort egna inlägg....?
  • TwinkyIVF
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 17:26:21 följande:

Det stack och "högg" lite smått i mina äggstockar också då och då runt den tiden nu är i nu..

Kan göra det nu också men mer sällan. Nu känner iallafall jag bara av själva växtvärken som känns som en svag mensvärk eller träningsvärk i livmodern och det området :)

För mig gör det rätt ont när det väl kommer. Inte bara lite smått. Men just det att det släpper efter ett tag.. åh ja det är bara hålla tummarna på att det är normalt och att våra VUL ser bra ut sen!
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15