• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • missmissis
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-10 08:39:03 följande:

Åhh vill bara gå och lägga mig under täcket och ligga där en månad. Nu är jag inte bara illamående och trött utan också superförkyld. Kan knappt andas, ingen matlust, hostar så att det kommer kräkreflexer... Det jobbigaste är att behöva jobba när man mår såhär. Om jag sjukskriver mig blir det så stort problem på jobbet, för det finns inte så mycket annan personal som kan jobba istället. Ska jobba två dagar till nu, sen ledig i tre dagar och då blir det först besök hos BM och sen vul, det är det jag ser fram emot nu.

Säger samma sak. Ibland måste man tänka på sig själv. Varit sjukskriven i en vecka där jag blev "vanligt" sjuk också. Blev såå paff när dr sa till mig: du ska vila och ta hand om dig själv nu. Ingen stress. I efterhand vill jag knäböja framför henne. Vilket hjärta och medkänsla. Allt sköljde över mig när jag kom hem. Kunde inte äta, bara hulka och kräkas och ligga så still som möjligt. Denna vecka har jag bara vilat och sovit. Ibland inte kunnat hämta på förskolan pga illamående men min man är en klippa.

Det är inte värt att riskera ngt. För vems skull? Jobbet? De måste klara sig eller ta in annan. Jag hade jättedåligt samvete men har släppt det mer nu. Detta är min sista chans och insatsen är så galet hög så mår jag dåligt är jag hemma.

Trodde också jag hade två som du men det var bara en fick vi se på Vul.

Lycka till!
  • missmissis

Förtydligande: "allt sköljde över mig" menas varje dag efter jobbet. När jag började slappna av och stressa av var det som att gå in i en vägg. Varje dag.

Mitt illamående är inte värst på morgonen utan mer em/kväll. La mig kl 8 varje dag ibland tidigare.. Men nu kan jag både äta middag och va uppe alldeles för sent... Men nu hulkar jag igen pga trötthet. God natt

• frucgsvensson

Jag undrar om jag ens är gravid.. Vilken vecka är ni i, ni som mår så dåligt? Jag vill givetvis inte må som ni gör, men jag vill ju känna att jag faktiskt är gravid!! På ett eller annat sätt.

• Sälma Riit

Jag hoppar in här! Har varit på vul och sett ett litet hjärta. Är i v 8 nu. Har en son på fyra år sedan tidigare och både han och den lilla i magen har kommit till genom ivf. Jag var gravid i julas, men det slutade i missfall i v 9 (inget hjärta på vul). Vi har kämpat i två och ett halvt år för att få till ett syskon medan sonen gick på första försöket. 

Jag mår också pyton! Kräks varje dag och måste vara noga med vad jag stoppar i mig (inget godis, då kräks jag bara ännu mer!). Jag är visstidsanställd med möjlighet till förlängning och jag vill verkligen undvika sjukskrivning till varje pris. Var sjukskriven 1,5 månader med sonen i magen. 

• missmissis
    frucgsvensson skrev 2015-10-11 10:51:14 följande:

Jag undrar om jag ens är gravid.. Vilken vecka är ni i, ni som mår så dåligt? Jag vill givetvis inte må som ni gör, men jag vill ju känna att jag faktiskt är gravid!! På ett eller annat sätt.

Å, jag avundas dig! (Som inte mår illa). Jag är i vecka 9 (8+0). Tänker att alla graviditeter är olika. Mådde inte alls såhär första ggr. Det är alltid skönt med en bekräftelse, jag vet. När ska ni på Vul? Kan du flytta fram tiden? Hade två lugna dagar förra veckan och då blev jag jättenervös. Trodde det var kört.

I min första grav. kände jag väldigt lite rörelser/sparkar längre fram. Sa det vid varje koll men upplevde inte att hon förstod/brydde sig. Tillslut fattade hon när jag hade några veckor kvar och fick åka på extra koll på sjukan. Där visade sig allt vara hur bra som helst. Hade gärna sluppit den långa oron. Ring kliniken så lyssnar de nog på dina tankar. Kram
  • CarMa

Är i v 5 och mår sämst på kvällarna, sura uppstötningar och igår kväll hade jag så himla ont i magen, tror dock att det var ngn reaktion på maten vi åt på kvällen.
    Haft mycket känningar i äggstockarna, eftersom detta är min första graviditet handlar mycket om att lära känna kroppen och dess signaler.

• väntar2015

Vad skönt att höra nån mer som känner så! Man vill självklart inte må dåligt men bara ha drn där bekräftelsen på nåt vis. Har inte riktigt koll på min vecka men har ca 2 veckor kvar till VUL på kliniken. Inget illamående alls! Det enda är att jag är sååååå trött, fast det kan man ju vara ändå. Har till för nån vecka sen haft "mensvärk", men det har gett sig.
  • ettplusettlikamednoll

Jag mår inte heller dåligt. Är i Vecka 7+2 :)

Har väl små knappt märkbara "strömmar" av illamående som kan komma 1-3 gånger om dagen. Men hade jag inte vetat om att jag är gravid så hade jag inte märkt av det. 

Önskar också att jag kunde få kräkas så att det blir mer konkret...

Det jag känner av är en svag växtvärk (får lov att tolka det som det..) Och att jag är tröttare än vanligt. Sover gärna middag och somnar tidigt på kvällarna..Mina bröst är också fylligare och lite ömma, precis som innan mens :)
    Upplever också att jag är hungrig hela tiden..
    Men allt det här känns ju så luddigt... Att kräkas känns som att det är mer på riktigt..
  • ettplusettlikamednoll

Vi har vårt första ultraljud senare i veckan som kommer.. Lite funderingar börjar dyka upp.. 

Undrar varför man får göra ett tidigt ultraljud just vid IVF är det främst för att stilla oss och eventuell partners oro eller finns det någon medicinsk orsak?

Funderar också på om ultraljudet är något att liksom oroa sig för?
    Vi har så svårt att se fram emot det eftersom vi ju inte vet hur stora chanserna är att få se något levande...? Går det bra för dom allra flesta eller vad ska man egentligen förvänta sig? Handlar det liksom om 50/50 eller är det snarare 90% av alla foster som lever??

Suck.. Kan verkligen inte slappna av..

• TwinkyIVF
    CarMa skrev 2015-10-11 11:52:58 följande:

Är i v 5 och mår sämst på kvällarna, sura uppstötningar och igår kväll hade jag så himla ont i magen, tror dock att det var ngn reaktion på maten vi åt på kvällen.

Haft mycket känningar i äggstockarna, eftersom detta är min första graviditet handlar mycket om att lära känna kroppen och dess signaler.

Samma här :) vecka 5!

Har också haft ont i magen några dagar nu och ja att gå på toaletten har typ varit omöjligt!

Hur känns det i dina äggstockar? Jag är lite oroad för jag har väldiga känningar i mina ibland också! Antingen högra eller vänstra sidan.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15