• Sälma Riit

Gravid efter IVF hösten 15

Jag hoppar in här! Har varit på vul och sett ett litet hjärta. Är i v 8 nu. Har en son på fyra år sedan tidigare och både han och den lilla i magen har kommit till genom ivf. Jag var gravid i julas, men det slutade i missfall i v 9 (inget hjärta på vul). Vi har kämpat i två och ett halvt år för att få till ett syskon medan sonen gick på första försöket. 

Jag mår också pyton! Kräks varje dag och måste vara noga med vad jag stoppar i mig (inget godis, då kräks jag bara ännu mer!). Jag är visstidsanställd med möjlighet till förlängning och jag vill verkligen undvika sjukskrivning till varje pris. Var sjukskriven 1,5 månader med sonen i magen. 

• Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-11 17:25:01 följande:
    Ja, jag stod med kund, kände mig bara svag och liksom yr, var tvungen att avsluta snabbt, sprang den långa vägen till toan, kräktes i munnen påväg dit :o.... Blä. Det har hänt flera gånger att jag inte ens känner mig illamående innan, bara svag och matt. Därför jag sjukskrev mig idag, för att vila upp mig, och det ger nog inte så bra intryck till kunderna att jag står där och knappt orkar prata...
    Med första barnet fick jag undra i nio månader, haha. Inte strålade jag. Vet att jag kan komma och må illa tiden ut, men det blev iaf bättre framåt v 16-17. Känner precis som du att varför klaga nu när det äntligen gick.

Har börjat blöda också. Fan. Blödde rätt mycket runt plusset och trodde därför att det var kört, men man kan ju blöda osv. På vul hade jag bruna och rosa flytningar, men hon kunde inte se att det var någon blödning. Nu lite mer färsk blod, men förmodligen ingen fara. Men det hade ju onekligen känts bättre utan blod.
  • Sälma Riit
    missmissis skrev 2015-10-11 17:19:13 följande:
    Hej och välkommen!!

Har också en snart 4-åring som blev till på första försöket. Sedan var det inte lätt att få ett syskon. Jobbigt har det varit men nu så... peppar peppar. Känns så overkligt och fantastiskt på samma gång. Och lite jobbigt, men vill ju inte klaga när kampen varit så lång. Men hoppas den där mellanperioden kommer snart. När är den egentligen? När man strålar och får glansigt hår. :) Känner mig svullen och tjock. Asså, magen har vuxit en hel del redan. Trots illamående kan jag äta godis och annat. Känns som jag småäter hela tiden men måste äta ngt varannan timme helst för att hålla bra nivå. Får bli långpromenader med barnvagnen i sommar...
    Med första barnet fick jag undra i nio månader, haha. Inte strålade jag. Vet att jag kan komma och må illa tiden ut, men det blev iaf bättre framåt v 16-17. Känner precis som du att varför klaga nu när det äntligen gick.

Har börjat blöda också. Fan. Blödde rätt mycket runt plusset och trodde därför att det var kört, men man kan ju blöda osv. På vul hade jag bruna och rosa flytningar, men hon kunde inte se att det var någon blödning. Nu lite mer färsk blod, men förmodligen ingen fara. Men det hade ju onekligen känts bättre utan blod.
  • Sälma Riit
    Sälma Riit skrev 2015-10-11 17:34:09 följande:

Jasmin Karlsson skrev 2015-10-11 17:25:01 följande:
    Ja, jag stod med kund, kände mig bara svag och liksom yr, var tvungen att avsluta snabbt, sprang den långa vägen till toan, kräktes i munnen påväg dit :o.... Blä. Det har hänt flera gånger att jag inte ens känner mig illamående innan, bara svag och matt. Därför jag sjukskrev mig idag, för att vila upp mig, och det ger nog inte så bra intryck till kunderna att jag står där och knappt orkar prata...
    Jag menade alltså inte att citera dig ovan Jasmin. Vet inte varför det blev så konstigt. Jag förstår inte om det går att ta bort egna inlägg....?
  • Sälma Riit
    ÖnskaTroHoppas skrev 2015-10-11 20:16:46 följande:

Jag kan trösta dig med att jag blödde mellan v 6-16 i förra graviditeten (ibland störtfloder, ibland mindre bara) och ut kom ett friskt barn i slutändan ändå

Jag är inte jättenervös eftersom blödningarna hade börjat när vi var på vul i fredags, men man vill ju liksom inte behöva oroa sig :)
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-18 13:39:42 följande:

V. 10 (9+0). Yes! In i v 10 idag! Magen har börjat svullna lite, särskilt efter middagen. Jag har upptäckt att en särskild isglass hjälper mot illamåendet! Yey, bara att inhandla mer glass! Kliniken sa att jag ska fortsätta med Progesteron vagitorier och östrogentabletter till v10, så snart slipper jag medicinerna. Har börjat titta lite på tvillingvagnar...
    Är det någon mer här som väntar tvillingar?

VILKEN GLASS? Mvh desperat som kräks flera gången om dagen. :)
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-18 19:13:51 följande:
    En spiralglass från Lidl. Ser ut som Twister. Har du testat Postafen? De funkar super för mig och om jag tar det på morgonen fungerar jag nästan normalt.
    Jag har lergigan utskrivet och det hjälper ytterst begränsat. Testade postafen förra graviditeten och det hjälte då inte alls. Jag funkar allt annat än normalt :(
  • Sälma Riit
    missmissis skrev 2015-10-18 17:46:56 följande:

Hej igen. Var på inskrivning i torsdags i vecka 9 (8+4). Men ska tillbaka denna vecka för att lämna blodproverna. Nästa gång blir inte förrän i vecka 20 tror jag det var. I januari! Blev lite förskräckt. Då sa hon att hon ändå varit "snäll", vanligtvis hade det varit i vecka 25. Hur tänker ni? Man har ju ultraljud däremellan förståss som är skönt.

Så tidigt? Jag ska skriva in mig om ett par veckor. Är v 9 (8+6). För mig är det andra barnet så jag ser fram emot så få besök som möjligt ;)
  • Sälma Riit

Hur tänker ni kring KUB? Vi har bestämt oss för att hoppa det den här gången. Efter typ 100 misslyckade ivf:er och min höga ålder (38) så känns det meningslöst, jag vet att jag kommer att få lågt sannolikhetsvärde och vi vill inte göra vidare utredning.

• Sälma Riit
    No Ka Oi skrev 2015-10-19 21:06:18 följande:
    Jag tänker göra KUB. Och vid dåligt resultat utan tvekan gå vidare med fostervattenprov. Mitt embryo är fyra år yngre än mig. Positivt ur alla synvinklar.
    Vad menar du med att embryot är fyra år yngre än dig?
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15