Junilängtan skrev 2016-02-05 05:16:24 följande:
Är det verkligen rätt väg att kämpa för "jämställdhet"? Där allt enbart ska handla om löner hit och dit, kvinnors rätt till karriär - "tvinga" alla kvinnor att kämpa för en yrkeskarriär för att ha råd att överleva rent ekonomiskt.
Jag skulle alla gånger hellre vara hemmafru och ta hand om barn och hushåll, tyvärr är lönerna inom vanliga yrken inte tillräckligt höga för att försörja en hel familj. Så var det inte förut, vilket gjorde det möjligt för mamman att vara hemma - trots att det inte var några större summor från staten som delades ut. Jag säger inte att det är rätt det heller - självklart ska de kvinnor som vill jobba och göra karriär få göra det, och pappan få vara hemma istället.
Nu blev jag själv snurrig och vet inte riktigt vad jag skulle komma fram till... Men ja, jag tycker helt klart att hela systemet kan ändras om. Till något snarlikt medborgarlön eller så.
Jag tycker inte att vi ska ha ett system där man uppmuntras att vara hemmafru eftersom det gör att kvinnan blir beroende av mannen, får svårt att klara sig vid en skilsmässa och blir utfattig om han dör när det är dags att leva på pensionen. Självklart så vill jag inte förbjuda någon att ändå vara det men då måste man fundera på vad man gör med pension och om man vill lämna mannen.
Jag är glad över att jag bor i ett land för de flesta kvinnor jobbar. Det innebär att kvinnor är mer självständiga och att barnen får bättre kontakt med båda sina föräldrar.
Systemet bör absolut göras om, det håller jag med om. Föräldraförsäkringen bör bli mer anpassad efter att folk är företagare, att vi lever i stjärnfamiljer och att samhället har utvecklats. Men det är på g och det är bra!