• Sälma Riit

Gravid efter IVF hösten 15

utandig skrev 2016-01-04 12:39:31 följande:

Idag tickade ett litet hjärta på ultraljudet 6+4 nu längtar vi tills vi passerat risk veckorna och kan slappna av lite :). Kraftig överstimulering har resulterat i att min kropp vart total kass. ont som f*n i magen och ryggen, många besök pga andfåddhet och ultraljud , vätska i äggstockar , bakom,framför livmoder osv. Tar blodförtunnande för att risken är stor för proppar i vårt fall. Man blev glatt överraskad idag och min man satt helt förtrollad och tittade på de lilla hjärtat på skärmen. UNDERBAR känsla, Grattis till alla er andra. BTW mår illa av allt. mariekex verkar göra det lite bättre kan tipsa om. har också hört att salta kex ska va bra. 

Underbart! Men usch för att må illa. Du ska dock inte prata med mig. Jag är i v 20 och spyr fortfarande :(
  • Sälma Riit
    hatten skrev 2016-01-06 15:21:34 följande:

Haha, jag blir antagligen också mera bred än får kula :D Det extra jag hade från tidigare har för mig också glyttat sig mera åt sidorna, haha! Skön kommentar av din kollega!

Ni menar tjejmage ;) OBS! Jag tror inte själv på tjej- och killmage. Hade tjejmage med sonen och får nog också det den här gången.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-07 10:28:11 följande:

Jag läser och skriver ibland i en annan tråd som heter "junibebisar 2016" och där skrevs det nyligen om gravidförsäkring. Jag blev lite orolig nu då jag inte tecknat någon ännu. (står att trygg hansas ändå inte börjar gälla förrän i vecka 22). De var någon som skrev att man måste ha någon viss försäkring innan RUL ifall de hittar något som är fel på bebisen. Det skrevs även att det fanns en gravidvariant av försäkring, men att den inte täcker om det visar sig vara något fel på RUL. Hur har ni som haft RUL gjort? Vi har ju RUL till veckan på torsdag, så det bör fixas innan om det nu är så..

Jag hade ingen förra gången och ingen nu heller. Vad är det som skulle kosta pengar vid fel på rul? Psykolog? Eller menar du att barnet skulle vara oförsäkrat vid exempelvis upptäckt hjärtfel?
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-07 14:08:48 följande:
    Nej, jag vet inte alls. Det diskuteras i den andra tråden och jag har inte varit gravid förut, och har alltså inte tecknat någon försäkring ännu. Så, det räcker med den som börjar gälla fr.om vecka 22 tycker ni?
    Försäkringar ska ju täcka kostnader och jag kan inte se att det skulle finnas kostnader före v 22 som man skulle behöva ta. Så mitt råd är ja, det räcker med den försäkringen.
  • Sälma Riit
    Hoppsan2016 skrev 2016-01-08 21:39:18 följande:
    Stämde inte på oss. Vi väntar en tjej och gjorde "vanlig" IVF =)
    Nu var ju kanske inte övervikten för pojkar enorm heller ;)
  • Sälma Riit
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-01-09 10:27:55 följande:
    Googlade lite och förstår  att skillnaden är minimal :) Men det förstod man ju redan, att det liksom inte utesluter det ena eller andra könet...
    Ja, och vad jag förstod bara en undersökning så den källan kanske man ska ta med en liten nypa salt :)
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-11 19:59:59 följande:

Jag har börjat tänkt lite på det hör med föräldrapenning som komma skall. Samt havandeskapspenning.

Någon som har koll? Det är första barnet för oss och kag är lite orolig på hur dom räknar ut min blivande föräldrapenning i och med att jag nu varit sjukskriven i 4 veckor och kommer troligtvis inte gå upp till 100% förrän i slutet på februari kanske. Har läst och hört lite olika varianter hur FK räknar. En del säger att de räknar inkomsten man harvat de senaste 6 månaderna och drar ett snitt plus att det är 80% av det.

Är havandeskapspenning samma inkomst ungefär? Jag jobbar inom värden om kommer nog gå i mitten på april. 60 dagar före BF alltså.

Precis som Jasmin skriver så påverkar inte det alls. Och havandeskapspenning ska vara samma summa.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-11 20:34:44 följande:
    Åh, är det helt säkert? Jag hittar ingen riktig information om hur det är egentligen. Skriver på ett annat forum också ibland och frågade samma och där var svaret jag skrev ovan. Tyckte det lät himla konstigt om typ 1 ÅRS föräldrapenning ska bli påverkad av mina 4 veckor (hittils, ska till läkaren imorgon) sjukskrivning!
    Jag var sjukskriven sex veckor förra gången i mitten och sedan fyra veckor till på slutet och det påverkade ingenting.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-01-11 22:04:22 följande:
    Okej! Hoppas verkligen att det är så. Jag ska givetvis kolla upp det närmare. Har en del ärenden hos FK redan nu i och med sjukskrivningen.
    Precis, ring och hör så att du säkert får rätt svar! Men läs på om sgi annars. Det är det som ligger till grund för föräldrapenningen.
  • Sälma Riit
    Hoppsan2016 skrev 2016-01-17 16:39:54 följande:

Tack tack :)

Vi ska nog också beställa en snart. På tisdag åker vi till Teneriffa och efter det beställer vi nog en vagn wiii

Och vi åker till Grand Canaria nästa lördag! Ska bli så skönt. Jag kräks mindre när jag har saker för mig och i 15- har jag mindre lust att hitta på saker så jag ser verkligen fram emot semester!
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15