• Sälma Riit

Gravid efter IVF hösten 15

Ni som är oroliga för missfall, har ni gjort vul runt v 7-8? Om hjärtat tickar då behöver ni inte oroa er så mycket! De flesta missfall sker i v 7, men kommer kanske inte ut förrän v 12. Det är därför som v 12 är så magisk. Så har ni sett ett hjärta kan ni slappna av, då är det värsta över.

• Sälma Riit
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-30 21:09:07 följande:
    Jo, jag gjorde vul i vecka 7+6 och såg hjärtat slå. Läkaren sa då att det är 90% att det kommer ett barn, men det går ju inte att förneka att det innebär att för 10 av 100 så blir det inte det....   :(

Försöker verkligen att inte oroa mig för mycket men det är svårt... 

Är i vecka 10+0 idag så det går ju iallafall framåt...
    Det är klart men det har inte mycket med v 12 att göra. Det kan ju hända andra saker. Men försök att slappna av! Jag säger som en kompis: vid en tidpunkt måste man bara bestämma sig för att vara glad.
  • Sälma Riit
    Frutopia skrev 2015-10-31 07:39:06 följande:
    Du har rätt sälma riit att det är bara att bestämma sig. Jag försöker vara glad och det håller tills jag tycker att symptom är borta osv. Det som skrämmer mig och vad jag har hört är känsliga delen mellan v9-12 där moderkakan ska ta över, det är liksom nästa milstolpe efter att hjärtat börjar slå. Jag tror och hoppas det hjälper att prata med bm på måndag. Ha en underbar lördag alla gravida tjejer :)
    Det är klart att vi som är extremt illamående kanske är mindre oroliga. Men njut av att inte må så dåligt :)
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-03 12:48:00 följande:

Var hos läkaren idag (BM tyckte jag skulle dit, är inte helt säker på varför). Jag berättade hur jag mår och läkaren skrev ut Lergigan comp mot illamående. På mornarna har det blivit bättre, men är illa på kvällarna. På apoteket sa de sen att de inte rekommenderar comp utan den vanliga Lergigan pga koffeininnehållet. Lite svårt att stå där på apoteket och de avråder från något som läkaren precis skrivit ut (läkaren sa inget om koffeininnehållet, men en del av problemet är att jag är trött på kvällarna, och läkaren tycker att Postafen kan ge trötthet som biverkning). Jag köpte den ändå. Kollade upp det sen när jag kom hem. Lergigan comp innehåller 50 mg koffein och enligt läkemedelsverket och alla sidor jag kan hitta info på så rekommenderas max 300 mg koffein per dag för gravida. Jag dricker inte kaffe, bara nån cappuchino eller te ibland, så om jag tar en tablett ibland kommer jag ju inte i närheten av 300 mg per dag. Ibland tycker jag att apotekspersonal lägger sig i lite för mycket...

Skoja inte! Jag fick inte köpa lakrits på apoteket trots att asken innehåll 25 g och man rekommenderas inte äta mer än 50 g om dagen. Sedan protesterade en annan mot att jag köpte otvirin när det på 1177 står att det är hel ok att ta när man är gravid. Så länge det går att dölja ska jag inte berätta om mitt tillstånd på apoteket... 

Äter btw också lergigan comp och dricker inte kaffe.
  • Sälma Riit
    CarMa skrev 2015-11-03 20:28:47 följande:

Idag har vi varit på vårt ultraljud och hört och sett ett tickande hjärta :)

Grattis!
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-03 22:04:20 följande:
    Va?! De vet ju liksom inte hur mycker lakrits du tänker äta. Otrivin frågade jag BM om eftersom jag var förkyld och det var ok.
    Tog Lergigan comp idag innan middagen och det gjorde att jag kunde äta utan att må illa, kunde fixa lite hemma, natta sonen och inte däckade i soffan kl 20 (senaste dagarna legat i soffan från kl 18 utan att vilja röra mig pga illamående). Tänker testa varannan dag utan för att se om/när jag kan sluta med dem. Jag sa till läkaren särskilt att jag inte vill ta läkemedel i onödan när jag är gravid men hon menade att postafen och lergigan är så otroligt mycket använda under lång tid och man har hittills inte kunnat se negativa effekter hos gravida.
    Jag vet! De kan ju upplysa att det är 50 g per dag som rekommenderas men inte hindra mig från att köpa.

Så skönt att lergigan hjälper! För mig nästa inte alls. Det hjälper lite när jag börjar eller när jag slutar använda dem så jag har inte slängt dem i papperskorgen än. Jag ska till MVC imorgon och vi får ser vad de säger. Kanske blir det sjukskrivning för mig trots allt. Vet inte hur länge till jag pallar. Med sonen var jag sjukskriven en månad och det var från motsvarande på lördag då följer det samma kurva har jag inte peakat än. Urk.
  • Sälma Riit
    CarMa skrev 2015-11-05 12:27:34 följande:
    Oavsett så är ju risken minimal så nu kan man njuta av sin graviditet :)
    Exakt! Så tänker jag också. Och som någon annan skrev så kan ju allt hända hela livet och man kan ju inte oroa sig hela tiden.
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2015-11-15 10:09:32 följande:

Går in i v.11 idag, skönt men tiden går så sakta. Finns det snabbspolning??

Ja, spola fram till v 17-18 nu! Jag spyr fortfarande som en gris och är innerligt trött på det. Borde må lite bättre till jul. Jag längtar efter att äta sötsaker, kladdkaka, godis, bullar, men har uteslutit allt sånt från min kost pga äcklig smak i munnen. Allt sött gör saken värre och jag mår sämre :(
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-18 08:17:24 följande:

Har ni börjat med några praktiska förberedelser? Jag är ledig nu och har mycket tid och är sååå sugen på att börja göra något, men känns lite tidigt att börja shoppa saker. Vad gör ni? Funderar på namn? Barnvagn? Vad kan man fördriva tiden med? Jag tittar på en del youtube-klipp om fostrets utveckling tex. och har letat upp var man kan få babyboxar.

Vi har allt förutom vagn så nästa grej är att sortera kläder i källaren. Vi får barn i maj nu och sonen kom i september så allt kommer inte att stämma så endel overaller ska till kusinerna (två stycken i olika magar) som kommer i februari. Sen måste jag redan plocka fram mammakläderna för det är inte mycket som går på nu...
  • Sälma Riit
    mom2012 skrev 2015-11-18 14:33:52 följande:

Minns ni vilken storlek era embryos var på VUL v.7? Om ni gjorde VUL då?

Jag fick 3 mm och sattes I vecka 5+2. Det kändes litet.... men jag har inget att jämföra med.  

Har du varit på vul nu och sett ett hjärta? Jag var där i v 7+3 och då var den 14 mm.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15