• frucgsvensson

Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015

Tänkte starta en ny tråd för oss med PCO/S som skall göra IVF ni i september. Jag tycker att det är skönt att kunna relatera och jämföra med de som har liknande problemområde.

Detta är mitt första försök.

Så! Jag har pco och tar 112,5E Menopur, korta protokollet. Ska ta den sjunde sprutan ikväll. Igårkväll la jag till orgalutran också. Imorgon ska jag på första kollen efter start med både VUL och blodprov. Spännande!

• Svar på tråden Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015
  • CarMa

Är idag på ruvardag 6 och har väldigt tydliga symtom, haft mensliknande symtom i flera dagar, hungrig, väldigt svullna bröst där man kan se ådrorna väldigt tydligt.
    Läste om andra som tagit positivt gravtest på dag 6 så ville ju också prova, men det visade negativt idag, ska egentligen inte testa förrän 15/10 men det är så himla svårt att låta bli.

• Alltidväntarmanpånåt

Äggplocket idag gick sådär. Knappt några ägg (men en hel del tomma äggblåsor). Ingen långtidsodling kommer göras. Om det blir nåt befruktat sätts det in på dag 2. Känns lite deppigt och ville helst bara hem och gråta efteråt, men vet inte om det är all morfin (fick avbryta och de gav mig en extra dos). Eller kanske anspänningen... Eller bara känslan av att vara en dålig kvinna:( Känns lite bättre nu när jag sovit. Får hoppas att de ägg jag hade iaf har god kvalitet. De sa även att jag hade mkt låg risk för överstimmulering. Det känns ju positivt:)

• MamaSniff
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-10-05 16:40:36 följande:

Äggplocket idag gick sådär. Knappt några ägg (men en hel del tomma äggblåsor). Ingen långtidsodling kommer göras. Om det blir nåt befruktat sätts det in på dag 2. Känns lite deppigt och ville helst bara hem och gråta efteråt, men vet inte om det är all morfin (fick avbryta och de gav mig en extra dos). Eller kanske anspänningen... Eller bara känslan av att vara en dålig kvinna:( Känns lite bättre nu när jag sovit. Får hoppas att de ägg jag hade iaf har god kvalitet. De sa även att jag hade mkt låg risk för överstimmulering. Det känns ju positivt:)

Stor kram till dig! Förstår att det känns deppigt, man går ju igenom en hel del under behandlingen och då är det ju skönare att känna att man får resultat för det. Däremot vill jag att du genast slutar med att känna dig som en dålig kvinna! Det ligger ju ingen prestation eller prestige i hur många ägg man får ut. Det här är ju en väldigt onaturlig process och olika kroppar svarar olika på behandlingen. 

Jag hade också väldigt många tomma blåsor, skulle tro att 2 av 3 var tomma. Personligen tänker jag att det kan vara en anledning att vi inte har blivit gravida på 2,5 år trots ägglossningar. Och då väljer jag att se det som bra nyhet, att det bara är det hindret som vi behöver överkomma. 

Nu tänker jag hoppas på att de ägg de fick ut blir befruktade och att ni får tillbaka ett fint embryo. Om du vill bli peppad, titta på Isa och rickards story i programmet drömmen om ett barn på tv3 play. (De fick få ägg men blev ändå gravida på första IVF:en).
  • MamaSniff
    CarMa skrev 2015-10-05 10:09:09 följande:

Är idag på ruvardag 6 och har väldigt tydliga symtom, haft mensliknande symtom i flera dagar, hungrig, väldigt svullna bröst där man kan se ådrorna väldigt tydligt.
    Läste om andra som tagit positivt gravtest på dag 6 så ville ju också prova, men det visade negativt idag, ska egentligen inte testa förrän 15/10 men det är så himla svårt att låta bli.

Förstår att det måste vara svårt att hålla fingrarna från testen. Jag blir förhoppningsvis ruvare i morgon och jag kommer att vara minst lika otålig. Jag tycker att det knepiga är att de tidiga symptomen på graviditet ofta orsakas av progesteron och det tillför ju vi IVF:are i massor. Om man har gjort flera insättningar kanske man ändå känner skillnad. Hur tycker ni som just har plussat, kändes det annorlunda den här gången mot gånger då ni fått negativt?
  • CarMa
    MamaSniff skrev 2015-10-05 18:18:26 följande:
    Förstår att det måste vara svårt att hålla fingrarna från testen. Jag blir förhoppningsvis ruvare i morgon och jag kommer att vara minst lika otålig. Jag tycker att det knepiga är att de tidiga symptomen på graviditet ofta orsakas av progesteron och det tillför ju vi IVF:are i massor. Om man har gjort flera insättningar kanske man ändå känner skillnad. Hur tycker ni som just har plussat, kändes det annorlunda den här gången mot gånger då ni fått negativt?
    Vid min förra graviditet så hade jag exakt samma symtom så är ganska säker :)
  • Alltidväntarmanpånåt
    Sookie85 skrev 2015-10-05 17:42:04 följande:

Hoppas att du får ett bra ägg tillbaka :) när får du veta?

MamaSniff skrev 2015-10-05 18:13:02 följande:

Stor kram till dig! Förstår att det känns deppigt, man går ju igenom en hel del under behandlingen och då är det ju skönare att känna att man får resultat för det. Däremot vill jag att du genast slutar med att känna dig som en dålig kvinna! Det ligger ju ingen prestation eller prestige i hur många ägg man får ut. Det här är ju en väldigt onaturlig process och olika kroppar svarar olika på behandlingen. 

Jag hade också väldigt många tomma blåsor, skulle tro att 2 av 3 var tomma. Personligen tänker jag att det kan vara en anledning att vi inte har blivit gravida på 2,5 år trots ägglossningar. Och då väljer jag att se det som bra nyhet, att det bara är det hindret som vi behöver överkomma. 

Nu tänker jag hoppas på att de ägg de fick ut blir befruktade och att ni får tillbaka ett fint embryo. Om du vill bli peppad, titta på Isa och rickards story i programmet drömmen om ett barn på tv3 play. (De fick få ägg men blev ändå gravida på första IVF:en).

Tack för ert stöd. Tänker precis som du MamaSniff att det är ju inte konstigt att vi inte blivit gravida på snart tre år om 2/3 av mina blåsor inte innehållit något ägg. Tänker oxå på att vår fyraåring blev till på första försöket så det behövs ju bara ett enda ägg och bra sperma för att det ska funka. Nu har vi ju tre ägg och bra sperma. Jag blev nog bara så otroligt besviken. Från 12-13 blåsor på vul till tre ägg i resultat före befruktning och ingen Blastocystmöjlighet (om nu inte ett sådant skulle kunna gå till frysen). Jag hoppas bara nu på att minst ett befruktas och delar sig som det ska. Då får vi tillbaka det på onsdag. Men jag kommer ringa redan imorn och höra hur det har gått för våra blivande bebisar. Rätt coolt ändå att det som ligger i det där skåpet på labbet, om allt går bra, om några år kommer ropa "mamma, titta på mig... Mamma, varför är... Mamma, jag vill..." :)

Nu ska jag kolla in "drömmen om ett barn". Tack för tipset! Och återigen tack för stödet. Så glad för denna tråd:)
  • frucgsvensson
    CarMa skrev 2015-10-06 10:57:14 följande:

Ni som har plussat, har ni känt några särskilda symtom?

I de dagarna som du är i nu så kände jag mest ilningar/dragningar i ljumskar och molvärk i mage och ländryggen. Ont i brösten också, men det tog jag som ett symtom från lutinusen.
  • CarMa
    frucgsvensson skrev 2015-10-06 11:15:07 följande:
    I de dagarna som du är i nu så kände jag mest ilningar/dragningar i ljumskar och molvärk i mage och ländryggen. Ont i brösten också, men det tog jag som ett symtom från lutinusen.
    Det du beskriver kände jag mycket av i förra veckan, nu är det mest brösten som är stora och man ser tydliga ådror i dem. Tog ett tidigt test igår på dag 6 som visade negativt, har testdag 15/10 så lite tidigt men man vill ju så gärna veta.
Svar på tråden Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015