• frucgsvensson

Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015

Tänkte starta en ny tråd för oss med PCO/S som skall göra IVF ni i september. Jag tycker att det är skönt att kunna relatera och jämföra med de som har liknande problemområde.

Detta är mitt första försök.

Så! Jag har pco och tar 112,5E Menopur, korta protokollet. Ska ta den sjunde sprutan ikväll. Igårkväll la jag till orgalutran också. Imorgon ska jag på första kollen efter start med både VUL och blodprov. Spännande!

• Svar på tråden Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015
  • frucgsvensson

Har varit på första VUL:et nu. Och precis som jag trodde så blir det troligtvis en doshöjning (det beror på vad blodprovet visar).

Läkaren lät liiite besviken ändå tyckte jag, men han poängterade att de börjat försiktigt för att jag inte ska bli överstimulerad. Slemhinnan var på ca 8 mm och det var han nöjd med såhär långt. Han hittade bara två äggblåsor på höger sida (plus en massa små som inte vuxit ännu) där ena var ca. 12 mm och den andra ca. 14mm.

På den andra sidan hittade han fyra äggblåsor i ungefär samma storlek.

Det blir förmodligen en doshöjning från 112,5 till 150E. Men samtidigt så trodde han att äggplock skulle ske nu på Fredag eller Måndagen efter helgen. Han trodde inte heller att jag behövde ett till VUL på kliniken, men det berodde på vad Falun (ivf kliniken) tyckte. Jag tycker därimot som att det lät lite snålt med 6 äggblåsor bara?! Vet ju inte om de andra sätter fart nu då man höjer dosen, men ändå! Tänk om ingen av äggblåsorna innehåller några ägg?!

Jag återkommer efter svaret på blodprovet.

• frucgsvensson
    FruGrävling skrev 2015-09-06 22:56:47 följande:

Jag har också PCOS. 34 snart 35 år gammal. AMH på 11.

Jag är svårstimulerad, eller snarare svår att stimulera lagom. Detta är första gången jag nåt äggplock men tredje försöket att stimulera. Har tidigare fått avbryta pga dålig tillväxt av äggblåsor i kombination en ledande äggblåsa alt. var det en o samma cysta som spökade hela tiden

Vid de avbrutna försöken hade jag dosen 112.5 resp 125 enh Gonal-F. Nu tredje försöket började vi på 150 enh med samma resultat som tidigare så fick då öka till 175 enh. Sprutade i totalt 11 dagar

Äggplock i fredags och ca 30 äggblåsor punkterades och vi fick 27 ägg. 21 befruktades.

Nu väntar vi på att se hur många vi får till frysen för pga risk för överstimulering tvingades vi avstå från färsk återföring. FET förhoppningsvis senare i höst.

Jäklar vad många ägg du fick ut! Vet du hur stora dem var ungefär? Det är första gången jag stimuleras till många äggblåsor (har tidigare stimulerats till ett ägg bara). Jag kör nu 112,5 E menopur men de hittade bara 6 äggblåsor idag efter 7 dagars sprutande. Jag tycker att det verkar vara för få ägg!

Jag har också högt AMH, läkaren sa att jag hade 12+, vad nu det betyder. Ändå trodde läkaren att det blir äggplock nu på fredag eller måndagen efter helgen. Är han nöjd med 6 äggblåsor?! Lite tyckte jag när man hör hur många andra har fått ut!
  • frucgsvensson

Okej. Så det kan ändå hända så pass mycket på bara några dagar? Jag fick nämligen svar på blodprovet några timmar efter jag skrev det här och läkaren funderade ju på att höja dosen, men nu blir det så att jag fortsätter med samma dos i två dagar till och sen dags för VUL nr 2 samt blodprov efteråt (hinner inte innan eftersom jag har en bit till kliniken). Får se vad som hänt.

• frucgsvensson

Men alltså vilken storlek ör bäst egentligen för befruktning? Ägget är väl inte moget förrän typ 18-22 mm, och det är sånna man måste ha egentligen, eller hur fungerar det?

• frucgsvensson

Okej! Jag har suttit och reflekterat över deras beslut efter de sett svaret från blodprovet. Det kan ju vara så att kroppen börjar komma igång nu, att det provet var i någon mellanklass för att varken sänka eller höja dosen. Jag vet inte? Hoppas på att det hänt lite mer till på onsdag. Önskar att få ut iallafall 10 ägg!

• frucgsvensson
    hoppas 2014 skrev 2015-09-09 20:22:45 följande:

Hej. Hoppar oxå in här om jag får. Har PCO o är 41 år. Har precis tagit första sprutan i vårt andra ivf försök. Har bytt fr gonal-f till menopur denna gång (förra ggn fick vi bara ut 3 ägg varav 2 var mogna o befruktades ).

frucgsvensson; hur gick det idag?

Jag har läst att menopur är bättre för oss med menopur (varför vet jag inte), så hoppas att du får bättre resultat! Hur många enheter tar du?

Det gick väl bra antar jag. Det hade inte förändrats jättemycket, hade 7 ägg nu helt plötsligt (måste missat ett sist) alla var ca 16-17mm, så lite trögt har det gott. Men läkaren var nöjd för han trodde att om han höjer dosen så skenar det iväg, så jag får bara spruta fler dagar.

Äggplock blir på måndag bestämdes det. Kliniken i Falun ringde idag och gjorde en plan med mig. Ojoj, vad nervöst det blev. Planen blir att jag ska ta samma enheter menopur ikväll och imorrnkväll (112,5). På fredag ska jag sänka dosen till 75E. (+orgalutran)

Lördag endast orgalutran kl. 18 och sen ovitrelle nångång på kvällen. Dom skulle återkomma med tiden för den.
  • frucgsvensson

Jahaja! Ja, jag går också på distans för kollerna, har som du, uttag och insättning i Falun. Var bor du? Vi bor i sundsvall.

• frucgsvensson

Okej. Konstigt att du hamnade i Falun och inte Uppsala då? Eller i Stockholm finns det väl också IVF? Hur som, det blir nog bra :)

Svar på tråden Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015