• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88

Tråkigt att så många är sjuka, hoppas ni piggar på barnen. Vi är friska (just nu) och gnällperioden har övergått till en nöjdperiod. Det enda är sömnen, hon vaknar fortfarande 4-5 gånger per natt och ammar och vaknar senast sex. Det börjar bli riktigt slitsamt.

Funderar om hon sover bättre på välling, fast egentligen tycler jag det är ganska onödigt så jag vet inte.

När ska ni börja jobba? Jag börjar smyga in en helg i månaden i januari, ska bli jättekul!

• malle88
    Serah skrev 2015-11-26 20:16:26 följande:

Jasså? Jag är bra sugen på att testa den metoden eftersom det kanske ger mer intresse för mat. Ska läsa på lite mer ang den så får vi se :) det enda jag är orolig för är ju just ifall han sätter i halsen :( jag har inte gått nån kurs i hlr så jag vet inte riktigt hur man ska göra om olyckan är framme :(

Hur gammal var dina barn när du introducerade plock? Och vad började du med ? Kan jag börja med plock fast jag börjat med att mata honom? (Dumma frågor kanske :p)

Jag kör på samma sätt som blicka. Fast hon får puré innan vi äter för annars stirrar hon bara på vår mat. Sen får hon pilla grönsaks/fruktbitar, makaroner, ris eller vad som finns. Allt mer letar sig in i munnen. Kolla på BLWmamman på instagram om du har :)

Angående att sätta i halsen så är det såklart en risk, men jag läste nånstans att barn som äter puré sätter i halsen lika ofta men när de blir större och maten kommer i bitar, för de är inte vana. Bebisarnas host och kräkreflexer sitter längre fram också, därför hulkar de mer. Men om de händer skulle jag ringa 112 och låta dem vägleda. De hade en sån kortkursnär jag var på barnmässan men utan övning är den bortkastad (för mig iaf ^^), kommer inte ihåg :(
  • Serah
    malle88 skrev 2015-11-27 10:57:31 följande:

Jag kör på samma sätt som blicka. Fast hon får puré innan vi äter för annars stirrar hon bara på vår mat. Sen får hon pilla grönsaks/fruktbitar, makaroner, ris eller vad som finns. Allt mer letar sig in i munnen. Kolla på BLWmamman på instagram om du har :)

Angående att sätta i halsen så är det såklart en risk, men jag läste nånstans att barn som äter puré sätter i halsen lika ofta men när de blir större och maten kommer i bitar, för de är inte vana. Bebisarnas host och kräkreflexer sitter längre fram också, därför hulkar de mer. Men om de händer skulle jag ringa 112 och låta dem vägleda. De hade en sån kortkursnär jag var på barnmässan men utan övning är den bortkastad (för mig iaf ^^), kommer inte ihåg :(

Haha ja lite så är det här hemma också. Fast här är det gnäll om han inte får nåt att äta när vi äter. Så försöker alltid se till att han får nån frukt eller annan smakis, kokar du makaronerna så att de är lite överkokta?

Gav honom några stavar päron idag och det var nog mer som hamnade på golvet än i munnen. Men han såg ut att uppskatta det mer än när det var mosat.

Tack för tipsen, både om 112 och blw på instagram. Följer nu henne och vart nyfiken på boken också. Ska kolla om den finns på biblioteket här :)
  • Tjej78

Hej!
    Här är vi också förkylda, snorig och hostig.
    Maten går si så där, har börjat lite smått igen att erbjuda vår mat, gröt, yoghurt, frukt mm och det äts bara ett par skedar sen är det stopp. Jag trugar inte nu utan slutar med en gång när hon inte vill ha mer. Välling erbjuder vi varje kväll och där tar hon en eller två klunkar sen vill hon inte ha mer.
    Sömn är också en bristvara här, vaknar allt mellan 2-6 gånger per natt, jag erbjuder flaskan varje gång och oftast tar hon ca 50 ml sen somnar hon om för att vakna igen en, en och en halv timme senare för samma procedur.....är så drygt!
    Det nyaste är att hon lärt sig sitta :) Sitter helt själv länge men jag har för säkerhetskull amningskudden runt om. Sen tror jag att hon snart kommer börja krypa, det syns liksom att hon snart är där. Just nu hasar hon sig fram åt alla håll och hon är aldrig kvar på det stället man la henne, ens inte om man bara tittar bort en liten stund. Har fortfarande inte lärt sig att vända från mage till rygg men jag tror att det är för hon inte vill ligga på rygg. Vakentiden spenderas sittande eller på mage :) Inga tänder än men det fortsätts att bita på allt som kommer i munnen så frågan är om det inte är på g.
    Trevlig helg!

• Serah
    Tjej78 skrev 2015-11-27 18:43:29 följande:

Hej!

Här är vi också förkylda, snorig och hostig.

Maten går si så där, har börjat lite smått igen att erbjuda vår mat, gröt, yoghurt, frukt mm och det äts bara ett par skedar sen är det stopp. Jag trugar inte nu utan slutar med en gång när hon inte vill ha mer. Välling erbjuder vi varje kväll och där tar hon en eller två klunkar sen vill hon inte ha mer.

Sömn är också en bristvara här, vaknar allt mellan 2-6 gånger per natt, jag erbjuder flaskan varje gång och oftast tar hon ca 50 ml sen somnar hon om för att vakna igen en, en och en halv timme senare för samma procedur.....är så drygt!

Det nyaste är att hon lärt sig sitta :) Sitter helt själv länge men jag har för säkerhetskull amningskudden runt om. Sen tror jag att hon snart kommer börja krypa, det syns liksom att hon snart är där. Just nu hasar hon sig fram åt alla håll och hon är aldrig kvar på det stället man la henne, ens inte om man bara tittar bort en liten stund. Har fortfarande inte lärt sig att vända från mage till rygg men jag tror att det är för hon inte vill ligga på rygg. Vakentiden spenderas sittande eller på mage :) Inga tänder än men det fortsätts att bita på allt som kommer i munnen så frågan är om det inte är på g.

Trevlig helg!

Oj är ni också förkylda. Verkar verkligen vara nåt som går runt just nu vet är sån säsong ickså så.

Kan knappt tänka mig att det är julafton snart! Var är julkänslan med snö och kylan? Det är ju bara trist höstväder ute nu :(

Dwt är svårt det där med maten. Ena dagen går det jättebra men andra så är det pest och pina... Vi är ännu på smakisar men ivland känns set lite hopplöst.

Vi har det också så att lillen vaknar flera gånger om nätterna. Jättetröttsamt. Nu inatt låg han vaken i typ en timme och skrattade åt vår klockradio som lyser upp rummet som en nattlampa.

Vad duktig hon är som lärt sig sitta! Vi övar för fullt hör hemma men han blir som en fällkniv framåt eller faller åt nån av de andra hållen. Och kul att hon börjar ta sig framåt också! mycket som händer nu!

Min gosse rullar sig fram dit han ska :D tyckte också att han först inte ville rulla, för han gjorde det redan vid fyra månader. Sen var det en period där han inte rullade alls men nu är det runt på mage så fort man lagt ner honom på rygg haha.

På tal om att sova dåligt. Så löste jag nånstans att bebisar sover dåligt när de antingen lört sig eller håller på att lära sig något nytt. Att det är något som bearbetas i sömnen då. Men hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte. Det var inget vetenskapligt som jag läste det ifrån utan en kommentar från en blogg. Så jag tar det med en nypa salt men kanske det stämmer :p
  • Serah

Oj, ursäkta alla stavfel :s jag var lite väl snabb på att skicka utan att kolla stavningen denna gång, hehe

• Blicka

Hör är det också rörligt - stor skillnad på bara två-tre dagar. Rullas, roteras o skjuts bakåt. Undrar när det blir framåt. Nu är det till att ha koll på alla småsaker som de äldre har framme o barnsäkra!

• pco

Hej tjejer nu när lillan vart sjuk så har hon sovit i min famn o brevid mig. Innan så somna hon själv o sov själv i sin säng.
    Hur hittar man tillbaka dit? Dock somna hon i egen säng ikväll men vakna 2h senare o var jätte ledsen, la henne brevid mig i våran säng o somna om.

• Blicka
    pco skrev 2015-11-28 21:41:52 följande:

Hej tjejer nu när lillan vart sjuk så har hon sovit i min famn o brevid mig. Innan så somna hon själv o sov själv i sin säng.
    Hur hittar man tillbaka dit? Dock somna hon i egen säng ikväll men vakna 2h senare o var jätte ledsen, la henne brevid mig i våran säng o somna om.

Min erfarenhet är att det brukar rätta till sig när de små kryat sig o om man håller samma linje som tidigare. Sen behöver de ju mer närhet vissa perioder o då ska de få det. Men hoppas ni hittar ett sätt som funkar för er när hon blivit frisk.
  • Tjej78

Så blev det en tur till akuten idag :( Lillan fick hög feber inatt (39,4) och den ville inte ge med sig. Sen eftersom feber kom flera dagar in i förkylningen och var så hög blev jag orolig för att det var en till njurbäcksinfektion. När hon inte ville ha någon lunch och inte kunde sova och fortfarande hade 39,2 körde vi in. Fick ett bra bemötande och de förstod min oro för njurbäcksinfektion så vi fick vänta in ett urinprov vilket gick ganska snabbt och fick besked att urinprovet var bra, helt normalt. Det är bara en vanlig förkylning med hög, envis feber..... Nu har hon kommit till ro och sover, håller tummarna för en bra natt.

Svar på tråden Majbebisar 2015