Majbebisar 2015
Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.
Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.
Tråkigt att så många är sjuka, hoppas ni piggar på barnen. Vi är friska (just nu) och gnällperioden har övergått till en nöjdperiod. Det enda är sömnen, hon vaknar fortfarande 4-5 gånger per natt och ammar och vaknar senast sex. Det börjar bli riktigt slitsamt.
Funderar om hon sover bättre på välling, fast egentligen tycler jag det är ganska onödigt så jag vet inte.
När ska ni börja jobba? Jag börjar smyga in en helg i månaden i januari, ska bli jättekul!
Jasså? Jag är bra sugen på att testa den metoden eftersom det kanske ger mer intresse för mat. Ska läsa på lite mer ang den så får vi se :) det enda jag är orolig för är ju just ifall han sätter i halsen :( jag har inte gått nån kurs i hlr så jag vet inte riktigt hur man ska göra om olyckan är framme :(
Hur gammal var dina barn när du introducerade plock? Och vad började du med ? Kan jag börja med plock fast jag börjat med att mata honom? (Dumma frågor kanske :p)
Jag kör på samma sätt som blicka. Fast hon får puré innan vi äter för annars stirrar hon bara på vår mat. Sen får hon pilla grönsaks/fruktbitar, makaroner, ris eller vad som finns. Allt mer letar sig in i munnen. Kolla på BLWmamman på instagram om du har :)
Angående att sätta i halsen så är det såklart en risk, men jag läste nånstans att barn som äter puré sätter i halsen lika ofta men när de blir större och maten kommer i bitar, för de är inte vana. Bebisarnas host och kräkreflexer sitter längre fram också, därför hulkar de mer. Men om de händer skulle jag ringa 112 och låta dem vägleda. De hade en sån kortkursnär jag var på barnmässan men utan övning är den bortkastad (för mig iaf ^^), kommer inte ihåg :(
Hej!
Här är vi också förkylda, snorig och hostig.
Maten går si så där, har börjat lite smått igen att erbjuda vår mat, gröt, yoghurt, frukt mm och det äts bara ett par skedar sen är det stopp. Jag trugar inte nu utan slutar med en gång när hon inte vill ha mer. Välling erbjuder vi varje kväll och där tar hon en eller två klunkar sen vill hon inte ha mer.
Sömn är också en bristvara här, vaknar allt mellan 2-6 gånger per natt, jag erbjuder flaskan varje gång och oftast tar hon ca 50 ml sen somnar hon om för att vakna igen en, en och en halv timme senare för samma procedur.....är så drygt!
Det nyaste är att hon lärt sig sitta :) Sitter helt själv länge men jag har för säkerhetskull amningskudden runt om. Sen tror jag att hon snart kommer börja krypa, det syns liksom att hon snart är där. Just nu hasar hon sig fram åt alla håll och hon är aldrig kvar på det stället man la henne, ens inte om man bara tittar bort en liten stund. Har fortfarande inte lärt sig att vända från mage till rygg men jag tror att det är för hon inte vill ligga på rygg. Vakentiden spenderas sittande eller på mage :) Inga tänder än men det fortsätts att bita på allt som kommer i munnen så frågan är om det inte är på g.
Trevlig helg!
Hej!
Här är vi också förkylda, snorig och hostig.
Maten går si så där, har börjat lite smått igen att erbjuda vår mat, gröt, yoghurt, frukt mm och det äts bara ett par skedar sen är det stopp. Jag trugar inte nu utan slutar med en gång när hon inte vill ha mer. Välling erbjuder vi varje kväll och där tar hon en eller två klunkar sen vill hon inte ha mer.
Sömn är också en bristvara här, vaknar allt mellan 2-6 gånger per natt, jag erbjuder flaskan varje gång och oftast tar hon ca 50 ml sen somnar hon om för att vakna igen en, en och en halv timme senare för samma procedur.....är så drygt!
Det nyaste är att hon lärt sig sitta :) Sitter helt själv länge men jag har för säkerhetskull amningskudden runt om. Sen tror jag att hon snart kommer börja krypa, det syns liksom att hon snart är där. Just nu hasar hon sig fram åt alla håll och hon är aldrig kvar på det stället man la henne, ens inte om man bara tittar bort en liten stund. Har fortfarande inte lärt sig att vända från mage till rygg men jag tror att det är för hon inte vill ligga på rygg. Vakentiden spenderas sittande eller på mage :) Inga tänder än men det fortsätts att bita på allt som kommer i munnen så frågan är om det inte är på g.
Trevlig helg!
Oj, ursäkta alla stavfel :s jag var lite väl snabb på att skicka utan att kolla stavningen denna gång, hehe
Hör är det också rörligt - stor skillnad på bara två-tre dagar. Rullas, roteras o skjuts bakåt. Undrar när det blir framåt. Nu är det till att ha koll på alla småsaker som de äldre har framme o barnsäkra!
Hej tjejer nu när lillan vart sjuk så har hon sovit i min famn o brevid mig. Innan så somna hon själv o sov själv i sin säng.
Hur hittar man tillbaka dit? Dock somna hon i egen säng ikväll men vakna 2h senare o var jätte ledsen, la henne brevid mig i våran säng o somna om.
Hej tjejer nu när lillan vart sjuk så har hon sovit i min famn o brevid mig. Innan så somna hon själv o sov själv i sin säng.
Hur hittar man tillbaka dit? Dock somna hon i egen säng ikväll men vakna 2h senare o var jätte ledsen, la henne brevid mig i våran säng o somna om.
Så blev det en tur till akuten idag :( Lillan fick hög feber inatt (39,4) och den ville inte ge med sig. Sen eftersom feber kom flera dagar in i förkylningen och var så hög blev jag orolig för att det var en till njurbäcksinfektion. När hon inte ville ha någon lunch och inte kunde sova och fortfarande hade 39,2 körde vi in. Fick ett bra bemötande och de förstod min oro för njurbäcksinfektion så vi fick vänta in ett urinprov vilket gick ganska snabbt och fick besked att urinprovet var bra, helt normalt. Det är bara en vanlig förkylning med hög, envis feber..... Nu har hon kommit till ro och sover, håller tummarna för en bra natt.