• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka

Idag har det nog inte blivit mer än tre rejäla amningar, kl 06, kl 16 o kl 18. Däremellan gröt o mat samt erbjuden bröst men då bara bitit/tuggat på bröstvårtan. Vi får se vart det tar vägen nu om det är maten som tar över...

• Tjej78

Här är vi förkylda igen :( Jag och lillan är värst, feber och snoriga med lite hosta. Stora tjejen krasslig men inte så pass att hon måste vara hemma så hon är på dagis. Var på luciatåg igår på förskolan, så söta alla barnen va!! Hoppas på att bli bättre i veckan då jag måste in till stan och fixa de sista julklapparna. Vi ska köpa lädermockasiner till lillan, märket Bobux. Storasyster hade sådana och de var verkligen super, både att ha i vagnen och att lära sig gå i. Sen måste jag fixa present till sambon också, han fyller år den förste januari. Fortfarande ingen som kryper men det måste börja snart för så fort hon inte når sin leksak eller napp blir hon jättearg och skriker.....

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-12-15 11:03:07 följande:

Här är vi förkylda igen :( Jag och lillan är värst, feber och snoriga med lite hosta. Stora tjejen krasslig men inte så pass att hon måste vara hemma så hon är på dagis. Var på luciatåg igår på förskolan, så söta alla barnen va!! Hoppas på att bli bättre i veckan då jag måste in till stan och fixa de sista julklapparna. Vi ska köpa lädermockasiner till lillan, märket Bobux. Storasyster hade sådana och de var verkligen super, både att ha i vagnen och att lära sig gå i. Sen måste jag fixa present till sambon också, han fyller år den förste januari. Fortfarande ingen som kryper men det måste börja snart för så fort hon inte når sin leksak eller napp blir hon jättearg och skriker.....

Smart med tofflorna! Såna hade min äldsta o de var super. Två par blev utnötta. Måste kolla in det.

Dessa förkylningar. Inte kul.

Ja visst är det lite roligt med luciafirandena!
  • malle88
    Blicka skrev 2015-12-14 22:21:28 följande:

Idag har det nog inte blivit mer än tre rejäla amningar, kl 06, kl 16 o kl 18. Däremellan gröt o mat samt erbjuden bröst men då bara bitit/tuggat på bröstvårtan. Vi får se vart det tar vägen nu om det är maten som tar över...

Vi ammar oftast efter frukost, på kvällen (då är det lääänge) och på natten (snuttar mest). Övrig tid suger hon lite ointressant och släpper sen. Hoppas verkligen hon får ordentligt med näring ändå, ska inte till BVC förrän i mitten av januari
  • malle88

Hur sover era på dagen nu? Ny sover hon efter frukost och på eftermiddagen ca en timme. brukqr försöka lägga henne vid tretiden, hon vill helst sova vid fem istället men då är hon vaken jättesent. Nu somnar hon vid 20-21 och det känns ju ok :)

• pco

Här är även min lilla lite krasslig för 3dje månaden i rad nästan. Har vart även vid 4mån, 6mån o nu 7mån suuuuck! Stackars min plutt. Plus att hon har förskylningsastma så det är jobbigt för alla, mest för lillan själv såklart :(

• pco
    malle88 skrev 2015-12-15 22:38:40 följande:

Hur sover era på dagen nu? Ny sover hon efter frukost och på eftermiddagen ca en timme. brukqr försöka lägga henne vid tretiden, hon vill helst sova vid fem istället men då är hon vaken jättesent. Nu somnar hon vid 20-21 och det känns ju ok :)

Min sover exakt samma som dig. Först ca 2h efter hon vaknat på morgonen 1h o sen vid 15 tiden ca 1h, kan någongång sova 1.5h men sällan.
    Värt är om man ska åka hem typ från stan från kl 13.30 o frammåt o får sig en powernap så sovs det inte mer o då är hon svintrött vid 17 men det går inte o lägga henne då för då sover hon inte förrens ca 22 tiden. ..annars somnar hon vid 19.30 för natten och vaknar mellan 07-08
    Dock har hon börjat vakna även mellan 04-05 men tar över henne i våran säng då så somnar hon om efter ett tag.
  • pco
    malle88 skrev 2015-12-15 22:38:40 följande:

Just det, kanske ska tillägga att powernapen blir i bilen, det hår inte o åka bil på eftermiddag här. Bäst är o vara kvar där man är tills hon fått sova på ef. Dock så måste man ju hem o laga mat och greja så försöker alltid vara hemma till kl 14 annars får det lagas något snabbt så får hon äta från frysen (har alltid matlådor till henne där)
  • pco

Vad äter era nu? Min lilla äter i princip allt vi äter nu. Försöker att äta mkt grytor elr något såsigt lixom så hon kan äta. Men jag kokar all hennes mat o lägger i en klick av allt som vi får i våran (förutom salt o starka kryddor då som tup cayennepeppar)
    O äter vi något hon inte kan äta så får hon matlåda från frysen då jag alltid ser till att det finns. I värsta fall får hon en burk, men då äter hon inte alls bra.
    Undrar, när kan man ge typ jordgubbskräm?

Ni som gett era ers. Äter era det fortfarande elr bytt till välling? Vi försökte med välling men gick inte så bra så här får hon ers. På kvällen då hon aldrig skulle orka äta mat till kvällsmat.
    Såhär äter min lilla:
    Ca 08- gröt, ev. Macka och ägg
    Ca 11.00 lunch (mat)
    Ca 14-14.30 mellanmål yoghurt, 1frukt elr smoothie o ev. Macka, rån, skorpa elr ägg(beror på om vi är ute, hemma elr vad hon ätit till frukost)
    Ca 17.00 middag (mat)
    Mellan 19-19.30 ersättning 220ml

• pco

Glömde även fråga till er med ers. När ska man tabort den helt från dagen? Som sagt min lilla äter det bara på kvällen men någongång har det blivit att när hon ska äta lunch elr mellanmål så kanske det inte hinns i tid som tex på torsdag så har hon tid hos sjukgymnasten kl 10.30-11.00 o hon äter lunch kl 11 och finns ingenstans o värma maten o jag hinner tyvärr inte hem. Hade ni gett en yoghurt så länge o sen mat hemma elr gett ers. När hon är klar? O kanske nåt litet hemma sen? Hon äter lite mindre än 100ml av ers. På dagen så jag vill helst inte ge det utan planerar in så hon hinner äta lunch innan man åker någonstans elr att vara där jag vet finns micro runt den tiden.

Svar på tråden Majbebisar 2015