• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • malle88
    pco skrev 2015-12-15 23:05:58 följande:

Vad äter era nu? Min lilla äter i princip allt vi äter nu. Försöker att äta mkt grytor elr något såsigt lixom så hon kan äta. Men jag kokar all hennes mat o lägger i en klick av allt som vi får i våran (förutom salt o starka kryddor då som tup cayennepeppar)

O äter vi något hon inte kan äta så får hon matlåda från frysen då jag alltid ser till att det finns. I värsta fall får hon en burk, men då äter hon inte alls bra.

Undrar, när kan man ge typ jordgubbskräm?

Ni som gett era ers. Äter era det fortfarande elr bytt till välling? Vi försökte med välling men gick inte så bra så här får hon ers. På kvällen då hon aldrig skulle orka äta mat till kvällsmat.

Såhär äter min lilla:

Ca 08- gröt, ev. Macka och ägg

Ca 11.00 lunch (mat)

Ca 14-14.30 mellanmål yoghurt, 1frukt elr smoothie o ev. Macka, rån, skorpa elr ägg(beror på om vi är ute, hemma elr vad hon ätit till frukost)

Ca 17.00 middag (mat)

Mellan 19-19.30 ersättning 220ml

Nu äter hon:

8 gröt

11 1/2 burk mat (hemmagjord eller köpt)

14.30 mellanmål. Fruktpure, macka eller 1/2 banan.

17 middag. Samma som lunch.

19/20 gröt

Dvs typ exakt som er :P gröt på kvällen införde jag igår och hon sov till tre!!!! Innan har hon vaknat ca 23, 02, 05, så nu blir det gröt. Hoppas det håller i sig.
  • malle88
    malle88 skrev 2015-12-16 08:26:48 följande:

Nu äter hon:

8 gröt

11 1/2 burk mat (hemmagjord eller köpt)

14.30 mellanmål. Fruktpure, macka eller 1/2 banan.

17 middag. Samma som lunch.

19/20 gröt

Dvs typ exakt som er :P gröt på kvällen införde jag igår och hon sov till tre!!!! Innan har hon vaknat ca 23, 02, 05, så nu blir det gröt. Hoppas det håller i sig.

Och ammas efter frukost och kvällsgröten samt på natten då.
  • malle88
    pco skrev 2015-12-15 22:47:50 följande:

Min sover exakt samma som dig. Först ca 2h efter hon vaknat på morgonen 1h o sen vid 15 tiden ca 1h, kan någongång sova 1.5h men sällan.

Värt är om man ska åka hem typ från stan från kl 13.30 o frammåt o får sig en powernap så sovs det inte mer o då är hon svintrött vid 17 men det går inte o lägga henne då för då sover hon inte förrens ca 22 tiden. ..annars somnar hon vid 19.30 för natten och vaknar mellan 07-08

Dock har hon börjat vakna även mellan 04-05 men tar över henne i våran säng då så somnar hon om efter ett tag.

Hon sover i bilen så jag försöker alltid lägga när vi ska iväg i samband med en sovstund, Ofta på förmiddagen. Då sover hon oftast bara en halvtimme men hon hinner sova ikapp på vägen hem tänker jag :)
  • malle88
    pco skrev 2015-12-15 23:16:25 följande:

Glömde även fråga till er med ers. När ska man tabort den helt från dagen? Som sagt min lilla äter det bara på kvällen men någongång har det blivit att när hon ska äta lunch elr mellanmål så kanske det inte hinns i tid som tex på torsdag så har hon tid hos sjukgymnasten kl 10.30-11.00 o hon äter lunch kl 11 och finns ingenstans o värma maten o jag hinner tyvärr inte hem. Hade ni gett en yoghurt så länge o sen mat hemma elr gett ers. När hon är klar? O kanske nåt litet hemma sen? Hon äter lite mindre än 100ml av ers. På dagen så jag vill helst inte ge det utan planerar in så hon hinner äta lunch innan man åker någonstans elr att vara där jag vet finns micro runt den tiden.

Nu ger inte jag ersättning men kan du inte ge sån där gröt i plastförpackning (som typ ellas kitchen) och ge något annat till frukost? Den behöver inte värmas och nån enstaka gång kan det ju inte vara nån fara :)
  • Blicka

Lillan sover tre gånger på dagarna, 30-45 minuter när vi lämnar bröderna på skola/fsk omkring kl 8.30. Sen sover hon vid 10.30-11.00 o då en ngt längre lur ca 1 1/2-2 timmar. Vid hämtning av bröderna på em tar hon en till liten lur på 30 minuter, ngn gång mellan 14-15. Sen vaken till läggdags vid 18.30-19.30.

Ngt tydligt matschema har vi inte ännu då amningen varit huvudmålen, men vi ger gröt, mat eller frukt o tänker frukost, lunch, middag o mellanmål. Tror detta kommer bli tydligare under julledigheten o framförallt om hon fortsätter bitas vid amning!

Klämmisgröt är toppen att ha med! Lillan älskar det!

• Tjej78

Min lilla sover nog alldeles för mycket dagtid, kan man göra det vid 7 månader? Somnar när vi lämnar storasyster och kan lätt sova ca 2 timmar (9-11) sen vaken tills vi hämtar och sover då allt mellan 1 1/2 till 2 1/2 timme (14-16.30). De dagar vi har aktiviteter eller ska iväg blir det bara 30-45 min på morgonen men sen kan hon sova 2- 2 1/2 timmar vid lunch och sen en 30 minuters vila igen på eftermiddagen (vid 16). Oavsett så sover hon dåligt på natten samt är svår att lägga vid 20. Jag kan inte komma ihåg hur vi gjorde med storasyster ang detta, jag har för mig att vi börja styra hennes sömn först vid 1 års ålder.
    Mat funkar fortfarande inte här :( är så trött på att försöka dag in och dag ut. Jag är helt övertygad om att hon kommer sova bättre och längre om hon bara åt lite mat, gröt, välling ja vad som förutom ersättning. Ska till BVC nu för att kolla att hon håller sin kurva och prata lite tips och trix ang mat.

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-12-17 10:08:25 följande:

Min lilla sover nog alldeles för mycket dagtid, kan man göra det vid 7 månader? Somnar när vi lämnar storasyster och kan lätt sova ca 2 timmar (9-11) sen vaken tills vi hämtar och sover då allt mellan 1 1/2 till 2 1/2 timme (14-16.30). De dagar vi har aktiviteter eller ska iväg blir det bara 30-45 min på morgonen men sen kan hon sova 2- 2 1/2 timmar vid lunch och sen en 30 minuters vila igen på eftermiddagen (vid 16). Oavsett så sover hon dåligt på natten samt är svår att lägga vid 20. Jag kan inte komma ihåg hur vi gjorde med storasyster ang detta, jag har för mig att vi börja styra hennes sömn först vid 1 års ålder.
    Mat funkar fortfarande inte här :( är så trött på att försöka dag in och dag ut. Jag är helt övertygad om att hon kommer sova bättre och längre om hon bara åt lite mat, gröt, välling ja vad som förutom ersättning. Ska till BVC nu för att kolla att hon håller sin kurva och prata lite tips och trix ang mat.

Har för mig att de ska sova ca 16 timmar per dygn i åldern som våra är i. Min sover ca tre timmar totalt på dagen o resten på natten. Vad händer med nattsömnen för er om du provar styra lite på dagen? Tråkigt att det är svårt med maten för er. Inget som gillas? Hoppas kurvan är bra, tycker min lilla inte vuxit så mkt sista tiden o vi har koll i mitten av januari först. Men man kan ju bli lite hemmavan plus att lillan rör sig väldigt mkt när hon är vaken.
  • pco

Jo det skulle jag absolut kunna göra då det blir så. Det är nog mest jag för jag kan själv inte äta samma mat efter varandra, knappt dagen efter ens hehe.
    Men hur gör du om ni är ute? Mina vänner har barn även på förskola och de lämnas ju på morgonen så då försöker vi ta promenad o vara ute, men oftast får jag komma sen elr gå in när hon ska äta o gå ut sen igen, hur löser ni sånna saker? För sen ska de hämta på förskola igen o jag måste hem o laga mat o hon ska äta mellanmål osv (vilken går bra ute då hon kan äta yoghurt sånt) men det är bara min lilla som äter vid 11 deras äter vid 12-12.30 så de hinner ju vara ute där innan.

• pco
    Tjej78 skrev 2015-12-17 10:08:25 följande:

Jag säger som blicka. Styr lite mer på dagen och försök med en halvtimme om dagen att dra ner.
    Min sov som din förut men det går inte o lägga henne då. Säg att hon sover så på fm och sen på eftermiddagen väcker du henne så kanske bara hon får sova 1h den tiden.

Nu i två dagar har min lilla vart svår på kvällen oxå. Så tänker så att hon får sova på fm om vi är hemma 1h-1,5h Max o sen vid 14 efter mellis 1h bara. Alt. Att dra ut på morgonen när vi ska iväg o sen sova efter lunch o då sova kanske 2h elr lite drygt men inte mer för att sova bättre i natt.,

Tråkigt att det går så med maten. Men vad är det som inte går? Maten i sig? Vad äter din lilla? Kanske kan få en sked o leka med elr ge små plock så hen kan få pilli lite med samtidigt som du stoppar in maten lite här och där?
  • Blicka
    pco skrev 2015-12-17 12:57:47 följande:

Jo det skulle jag absolut kunna göra då det blir så. Det är nog mest jag för jag kan själv inte äta samma mat efter varandra, knappt dagen efter ens hehe.
    Men hur gör du om ni är ute? Mina vänner har barn även på förskola och de lämnas ju på morgonen så då försöker vi ta promenad o vara ute, men oftast får jag komma sen elr gå in när hon ska äta o gå ut sen igen, hur löser ni sånna saker? För sen ska de hämta på förskola igen o jag måste hem o laga mat o hon ska äta mellanmål osv (vilken går bra ute då hon kan äta yoghurt sånt) men det är bara min lilla som äter vid 11 deras äter vid 12-12.30 så de hinner ju vara ute där innan.

Våra små tror jag inte tänker på att de får samma mat efter varandra - de är ju från början bara vana vid en smak!

Kan det annars funka att ge mellanmål på fm så ni kan vara ute lite längre o skjuta fram lunchen lite eller blir liten för trött då?

Mattermos att lägga i en barnmatsburk är ju toppen då man är ute på utflykt! Varmt på några minuter. Då kan hon äta där ni är. Sen är ju vinterhalvåret lite knepigare pga vädret. Blöjbyte ute är ju inte så kul då...annars är det bara att gilla läget - lunch kl 11 är ju en ganska vanlig tid, även på fsk när de blir lite större så inget fel i tiden tycker jag. Med mina barn har måltiderna varit ungefär kl 7, (ev mellis vid 9.30) kl 11, kl 14, kl 16 o kl 18-18.30. Strävar dit med lillan nu också.
Svar på tråden Majbebisar 2015