• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Camilla92

Vet inte riktigt hur man gör när man svarar någon speciell men tack "Blicka" och "pco" för svaren.

Vill gärna ha recept tips och råd. :) allt är av hjälp :)

• pco
    Blicka skrev 2015-11-13 07:05:10 följande:

Måste få fråga hur era små sover på natten - rygg är ju rekommenderat men nu börjar det vändas runt här till mage! Vi har ett babynest men hon försöker vända runt i det o blir jättearg då hon inte kommer runt. Tog bort det igår o klart hon vänder sig på mage o sussar gott! Hon är inte lika duktig att vända själv från mage - rygg. Jag vände en gång igår o sen vips tillbaka på mage igen... Sen blev det babynestet när hon somnat djupare.

Ja, jag rekommenderar att tabort kudden så hon inte ligger med ansiktet helt ner i den elr får den över sig på något sätt, spec då de inte är så bra på att vända sig tillbaka, min är inte heller så bra på det nämligen. Jag har lagt en mjuk filt över underlakanet och kudden nu, ibland har jag den under madrassen. Har även två små handdukar som jag rullat ihop brevid kudden under filten så det inte ska bli glapp emellan.
  • pco
    Camilla92 skrev 2015-11-13 20:08:41 följande:

Vet inte riktigt hur man gör när man svarar någon speciell men tack "Blicka" och "pco" för svaren.

Jag överkokar allt lite så det ska bli lättare att mixa. Använder inget salt men lite kryddor (färska elr torra så som timjan, basilika, persilja, svart peppar och citron peppar och dill) även lite vitlök och vanlig lök. Tex.
    Köttfärssås: fräser köttfärs, lök o vitlök o någon krydda jag tycker passar, väldigt snabbt, inte så det blir hårt. Häller i vatten o låter puttra o häller även i krossade tomater o låter puttra tills jag tycker att det är klart.
    Tänka på att inte steka mat direkt utan all mat ska i princip kokas.
    Kokar även fisk, kött, kyckling. Tar i någon krydda. O även Liite purjolök kanske i kycklingen eller med potatisen.
    Kokar även palsternacka, gröna ärtor, morötter o broccoli. Bara koka (överkoka lite, åtminstone ärtorna då skalen är lite små svårt o mixa.)
  • pco
    Camilla92 skrev 2015-11-13 20:08:41 följande:

Just det, de små behöver lite extra fett oxå så lägg även i en klick rapsolja elr en liten klick smör.
  • pco
    pco skrev 2015-11-13 21:22:39 följande:
    Jag överkokar allt lite så det ska bli lättare att mixa. Använder inget salt men lite kryddor (färska elr torra så som timjan, basilika, persilja, svart peppar och citron peppar och dill) även lite vitlök och vanlig lök. Tex.
    Köttfärssås: fräser köttfärs, lök o vitlök o någon krydda jag tycker passar, väldigt snabbt, inte så det blir hårt. Häller i vatten o låter puttra o häller även i krossade tomater o låter puttra tills jag tycker att det är klart.
    Tänka på att inte steka mat direkt utan all mat ska i princip kokas.
    Kokar även fisk, kött, kyckling. Tar i någon krydda. O även Liite purjolök kanske i kycklingen eller med potatisen.
    Kokar även palsternacka, gröna ärtor, morötter o broccoli. Bara koka (överkoka lite, åtminstone ärtorna då skalen är lite små svårt o mixa.)
    Min lilla tycker hellre om couscous än ris oxå. O tycker även om pasta som jag klipper i små bitar när de kokat o sen mixar.
    Och mixar allt med spadet oxå från det som kokas med allt.,
  • Blicka

Nu verkar lillan ha hittat sidan att sova på, men ska lägga ngt under madrassen. Kudden är borta i o med att vi haft babynest. Tack för tips!

I helgen har lillan pratat en massa! Så kul! Hon brukar vara så tyst, kanske tyckte hon det var tyst när bröderna var med farmor o farfar i helgen?!

Hur mår ni andra?

• malle88
    Blicka skrev 2015-11-16 06:56:20 följande:

Nu verkar lillan ha hittat sidan att sova på, men ska lägga ngt under madrassen. Kudden är borta i o med att vi haft babynest. Tack för tips!

I helgen har lillan pratat en massa! Så kul! Hon brukar vara så tyst, kanske tyckte hon det var tyst när bröderna var med farmor o farfar i helgen?!

Hur mår ni andra?

Vilken helg! Tror jag kan räkna minuterna hemma på en hand. Var på mall of scandinavia med syrran hela lördagen (maken jobbade i Stockholm). Sov på hotell i Enköping, åkte hem kl 8 för att ha kyrkgrupp och efter det barnkalas, sen middag hos svärisarna. Idag ska vi bara vila ;)

Vi är inne i en pratperiod med, nu är det riktigt höga toner. Vad skönt att bara ha ett barn hemma. Måste vara rena semestern :)
  • malle88

Lillan sover jättedåligt nu, nån mer med samma problem? Vaknar ca 6-7 ggr/natt. Misstänker att hon äter ikapp för hon ammar dåligt på dagen. Minsta ljud och hon slutar äta. Tror jag kommer få krupp på maken som "bara" ska fråga något när jag ammar...

• Blicka
    malle88 skrev 2015-11-16 10:43:03 följande:

Lillan sover jättedåligt nu, nån mer med samma problem? Vaknar ca 6-7 ggr/natt. Misstänker att hon äter ikapp för hon ammar dåligt på dagen. Minsta ljud och hon slutar äta. Tror jag kommer få krupp på maken som "bara" ska fråga något när jag ammar...

Lillan störs också jättelätt vid amning så är inte helt lätt att få det att flyta på. Ibland får vi avbryta o sen fylla på igen en stund senare då hungern tar över för nyfikenheten!
  • Tjej78

Läser att det är inte bara jag som har problem med sömn och matning just nu..... Loppan som alltid somnat själv i sin säng kan för tillfället bara somna i min famn. Vill inte äta puré, inte vår mat, inte välling och knappt ersättning. Hon har totalt idag ätit ca 500 ml ersättning Nan 2 och det är ju alldeles för lite!! Ska till BVC imorgon för vaccination, får höra vad hon säger.

Svar på tråden Majbebisar 2015