• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka

Vi har inte ansträngt oss så mkt med läggning av lillan utan hon somnar där vi är just nu. Siktar på att införa annan rutin när hon visar trötthet vid kl 19-20. Funkar just nu att ha det så här. Med första barnet blev det att han somnade i egen säng till speldosa, mittenbarnet ammades till sömns till ca åtta månader - efter det somnade han i egen säng med speldosa. Sagor har vi infört senare, ungefär vid byte till juniorsäng. Nu får de två äldsta var sin saga o sen godnatt i egen säng. Lillan är alltid med o lyssnar så hon kommer nog in i rutinerna rätt bra tror jag!

• pco
    malle88 skrev 2015-10-16 09:47:52 följande:

Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)

Här har lillan oxå somnat i knät framför tvn tills kanske 3v tillbaka, så nu gör vi så att vi gör i ordning henne för natten vid 18.30 det innebär att vi varannankväll badar och ja tar på pyjamas osv (den kvällen hos ej badar leker vi lite extra på mattan elr sjunger till musik) lite efter 19 så myser vi i soffan med speldosa, tittar på godnattsången (hejdåsången nalle blåtthus) den älskar hon och sen får hon ersättning mellan 19.15-19.30 och sen vänder jag henne på sidan i famnen och stryker henne på ryggen och släcker ner så hon blir avslappnat och efter en stund går jag in med henne i sovrummet vänder henne inåt mot mig (antingen sitter jag i sängen elr står o små vaggar)o lägger snutten mellan mig och hennes ansikte och när hon blundat ett tag så släcker jag den lilla lampan som är tänd och tänder spöklampan i hennes säng så det endast kommer liiite ljus så det inte är kolmörkt lixom och ja från när jag kommer in i sovrummet så tar det ca 2min så sover hon, hon kan dock tappa nappen ett par gånger men blundar ändå o sover sen ca 12h :)
  • pco
    Blicka skrev 2015-10-16 16:32:43 följande:

Vi har inte ansträngt oss så mkt med läggning av lillan utan hon somnar där vi är just nu. Siktar på att införa annan rutin när hon visar trötthet vid kl 19-20. Funkar just nu att ha det så här. Med första barnet blev det att han somnade i egen säng till speldosa, mittenbarnet ammades till sömns till ca åtta månader - efter det somnade han i egen säng med speldosa. Sagor har vi infört senare, ungefär vid byte till juniorsäng. Nu får de två äldsta var sin saga o sen godnatt i egen säng. Lillan är alltid med o lyssnar så hon kommer nog in i rutinerna rätt bra tror jag!

Ja vi har också tänkt införa godnattsagor vid byte till seniorsäng :) blir nog perfekt :)
  • Tjej78
    malle88 skrev 2015-10-16 09:47:52 följande:

Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)

Kl 19 går vi upp på ovanvåningen, byter om och gör oss klara för natten. Någon tar hand om 3-åringen, borsta tänder, väljer bok osv medan den andra tar hand om lillan och drar ner alla rullgardiner. Är man själv får man naturligtvis fixa allt själv, jag brukar så börja alla nattningsritualer 10 min tidigare. Sen äter vi välling och ersättning i soffan medan vi läser boken som storasyster valt, ibland läser vi en liten saga för lillasyster också. Vi har läst för vår äldsta sen hon var 3 månader, vi tycker det funkar som en bra nedvarvning så vi fortsätter med det. Sen lägger vi dom i varsin säng i varsitt rum och 10-15 minuter senare sover dom. Vår stora har ett gossedjur som snutte och lillan har än så länge en snuttefilt, hon får välja sen när hon blir lite äldre vad hon vill ha, har ett antal gossedjur att välja mellan. Lillan sover fortfarande inne hos oss för hon äter 2 gånger per natt, när hon slutar med det ska hon flytta in till sitt rum. Vår stora kan vakna ibland, då kallar hon på oss men oftast somnar hon om i sin säng på 2 sekunder, nån gång ibland får min sambo lägga sig på en madrass bredvid henne.
  • malle88
    Tjej78 skrev 2015-10-16 21:56:37 följande:

Kl 19 går vi upp på ovanvåningen, byter om och gör oss klara för natten. Någon tar hand om 3-åringen, borsta tänder, väljer bok osv medan den andra tar hand om lillan och drar ner alla rullgardiner. Är man själv får man naturligtvis fixa allt själv, jag brukar så börja alla nattningsritualer 10 min tidigare. Sen äter vi välling och ersättning i soffan medan vi läser boken som storasyster valt, ibland läser vi en liten saga för lillasyster också. Vi har läst för vår äldsta sen hon var 3 månader, vi tycker det funkar som en bra nedvarvning så vi fortsätter med det. Sen lägger vi dom i varsin säng i varsitt rum och 10-15 minuter senare sover dom. Vår stora har ett gossedjur som snutte och lillan har än så länge en snuttefilt, hon får välja sen när hon blir lite äldre vad hon vill ha, har ett antal gossedjur att välja mellan. Lillan sover fortfarande inne hos oss för hon äter 2 gånger per natt, när hon slutar med det ska hon flytta in till sitt rum. Vår stora kan vakna ibland, då kallar hon på oss men oftast somnar hon om i sin säng på 2 sekunder, nån gång ibland får min sambo lägga sig på en madrass bredvid henne.

Vad läste ni när hon var så liten? :) barnböcker eller en egen bok?
  • malle88

Tack för alla inblickar hos er. Ska fundera lite under semesterresan och börja när vi kommer hem. Får se vad som passar oss bäst :)

• Tjej78
    malle88 skrev 2015-10-18 08:17:31 följande:
    Vad läste ni när hon var så liten? :) barnböcker eller en egen bok?
    Vi läste barnböcker. Vi börja med sådana kartongböcker som mest innehåller bilder, de kunde hon själv bläddra i sen. Sen fortsatte vi i takt med att hon blev äldre. Jag fick jättemycket hjälp och tips på biblioteket. I början gjorde vi det mest för att få in en rutin, för att det skulle bli likadant varje kväll. Sen har de gjorts en undersökning och barn som börjar skolan som inte blivit läst för har ett ordförråd på ca 7000 ord medan de barn som blivit lästa för har ett ordförråd på ca 17000 ord :)
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2015-10-18 09:52:27 följande:
    Vi läste barnböcker. Vi börja med sådana kartongböcker som mest innehåller bilder, de kunde hon själv bläddra i sen. Sen fortsatte vi i takt med att hon blev äldre. Jag fick jättemycket hjälp och tips på biblioteket. I början gjorde vi det mest för att få in en rutin, för att det skulle bli likadant varje kväll. Sen har de gjorts en undersökning och barn som börjar skolan som inte blivit läst för har ett ordförråd på ca 7000 ord medan de barn som blivit lästa för har ett ordförråd på ca 17000 ord :)
    Det med ordförråd har jag också hört - kul att läsning kan ge sådan effekt. Är ju mysigt också o är väldigt glad att våra barn uppskattar sagor.
  • Blicka

Glömde tillägga till sömn att lillan har en snutte som hon gosar med. Iaf dagtid. Är lite nojig att hon har den nattetid över näsa o mun. Napp har lillan också när hon ska sova.

• Jordgubb90

Hej på er! Tänkte höra med er om det här med förkylningar. Min son fick sin första förkylning när han var 2 månader. Sen har han haft cirka 3 förkylningar sen dess varav den senaste hållt i sig i 5 veckor :( Nu har han feber och hade för en vecka sen falsk krupp. Han är 6 månader. Har era varit förkylda så mycket? Tycker det är hemskt. Han har ju varit förkyld halva sitt liv i princip :,( han är en månad tidigt född men det kanske inte spelar någon roll på immunförsvaret?

Svar på tråden Majbebisar 2015