Majbebisar 2015
Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.
Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.
Vi har inte ansträngt oss så mkt med läggning av lillan utan hon somnar där vi är just nu. Siktar på att införa annan rutin när hon visar trötthet vid kl 19-20. Funkar just nu att ha det så här. Med första barnet blev det att han somnade i egen säng till speldosa, mittenbarnet ammades till sömns till ca åtta månader - efter det somnade han i egen säng med speldosa. Sagor har vi infört senare, ungefär vid byte till juniorsäng. Nu får de två äldsta var sin saga o sen godnatt i egen säng. Lillan är alltid med o lyssnar så hon kommer nog in i rutinerna rätt bra tror jag!
Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)
Vi har inte ansträngt oss så mkt med läggning av lillan utan hon somnar där vi är just nu. Siktar på att införa annan rutin när hon visar trötthet vid kl 19-20. Funkar just nu att ha det så här. Med första barnet blev det att han somnade i egen säng till speldosa, mittenbarnet ammades till sömns till ca åtta månader - efter det somnade han i egen säng med speldosa. Sagor har vi infört senare, ungefär vid byte till juniorsäng. Nu får de två äldsta var sin saga o sen godnatt i egen säng. Lillan är alltid med o lyssnar så hon kommer nog in i rutinerna rätt bra tror jag!
Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)
Kl 19 går vi upp på ovanvåningen, byter om och gör oss klara för natten. Någon tar hand om 3-åringen, borsta tänder, väljer bok osv medan den andra tar hand om lillan och drar ner alla rullgardiner. Är man själv får man naturligtvis fixa allt själv, jag brukar så börja alla nattningsritualer 10 min tidigare. Sen äter vi välling och ersättning i soffan medan vi läser boken som storasyster valt, ibland läser vi en liten saga för lillasyster också. Vi har läst för vår äldsta sen hon var 3 månader, vi tycker det funkar som en bra nedvarvning så vi fortsätter med det. Sen lägger vi dom i varsin säng i varsitt rum och 10-15 minuter senare sover dom. Vår stora har ett gossedjur som snutte och lillan har än så länge en snuttefilt, hon får välja sen när hon blir lite äldre vad hon vill ha, har ett antal gossedjur att välja mellan. Lillan sover fortfarande inne hos oss för hon äter 2 gånger per natt, när hon slutar med det ska hon flytta in till sitt rum. Vår stora kan vakna ibland, då kallar hon på oss men oftast somnar hon om i sin säng på 2 sekunder, nån gång ibland får min sambo lägga sig på en madrass bredvid henne.
Tack för alla inblickar hos er. Ska fundera lite under semesterresan och börja när vi kommer hem. Får se vad som passar oss bäst :)
Glömde tillägga till sömn att lillan har en snutte som hon gosar med. Iaf dagtid. Är lite nojig att hon har den nattetid över näsa o mun. Napp har lillan också när hon ska sova.
Hej på er! Tänkte höra med er om det här med förkylningar. Min son fick sin första förkylning när han var 2 månader. Sen har han haft cirka 3 förkylningar sen dess varav den senaste hållt i sig i 5 veckor :( Nu har han feber och hade för en vecka sen falsk krupp. Han är 6 månader. Har era varit förkylda så mycket? Tycker det är hemskt. Han har ju varit förkyld halva sitt liv i princip :,( han är en månad tidigt född men det kanske inte spelar någon roll på immunförsvaret?