• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Tjej78
    malle88 skrev 2015-10-08 19:09:22 följande:
    Haha tack för den målande beskrivningen :D I har rullat rygg till mage ett tag men fortfarande inte knäckt åt andra hållet. Det är ett evigt vändande ;)

Däremot satte jag ner henne häromdagen och kvar satt hon själv :O man måste visslingen vakta henne för hon kastar sig åt ena eller andra håller plötsligt men det känns som utvecklingen går lite väl fort nu...
    Om du har en amningskudde så sätt den runt henne, så gjorde jag med min första dotter. De gånger hon tappa balansen eller kasta sig dämpa den fallet lite.
  • Blicka

S1528 - Mina barn har aldrig ätit välling så ingen erfarenhet alls. Gröt har varit det som gått ner, får se hur lillan gör!

Malle88 - kul med sittandet! Upptäckte igår att min lilla drar fram knäna o rumpa upp i magläge. Går undan det här!

• Blicka

Tjej78 - snart kommer rullningen! Kul!

Serah - min lilla rullar inte jättemkt heller. Andra saker tränas istället. Lite inställningen att det där kan jag, nu vill jag prova annat!

• Blicka

Lillan har nu sovit två hela nätter utan uppvak! Otroligt dock inte jag då mellanbarnet vaknat båda nätterna istället. Vad är oddsen?! Varför inte låta mamma sova?

• Tjej78
    Blicka skrev 2015-10-10 06:54:06 följande:

Lillan har nu sovit två hela nätter utan uppvak! Otroligt dock inte jag då mellanbarnet vaknat båda nätterna istället. Vad är oddsen?! Varför inte låta mamma sova?

Hur gammal är din lilla nu? Vad och hur mycket äter hon?
  • pco
    S1528 skrev 2015-10-08 20:03:49 följande:
    Enligt mitt bvc är det ingen större skillnad på gröt och välling rent innehållsmässigt, vilket verkar stämma om man kollar runt på nätet. Så på vilket sätt menar du att det skulle vara bättre att ge gröt än välling? Jag fick uppfattningen att majsvälling är "snällare" mot magen än havregröt som innehåller gluten? :S

Gröt fungerar tyvärr inte för oss på kvällen eftersom hon är alldeles för trött och inte får i sig någonting ifrån en sked. Flaska funkar som kvällsmål.
    Problemet är att min lilla tjej inte vill äta på morgonen. Hon äter klockan 19, somnar klockan 20 och sover sedan ca 11 timmar. Efter att hon vaknat kan det gå ytterligare tre timmar innan hon tar flaskan eller vill ha sin gröt som frukostmål. I bästa fall kan jag lyckas pilla i henne någon sked puré innan dess. När hon väl äter senare på dagen så gör hon det med god aptit, men det kändes länge för en bebis att vara utan mat i upp till 14 timmar med bara 150ml ersättning (den mängden hon normalt äter) i magen..

Mitt bvc tyckte inte att det var några konstigheter att ge en skvätt majsvälling eftersom den inte innehåller något gluten, men jag hade ingen aning om att det var så här kontroversiellt :/
    Jaha okej, ja isf kanske det inte är så stor skillnad, men när jag fråga min BVC om välling så sa hon bara att det ska introduceras vid 6 mån och gällande gröt så skulle jag köra på gröt som är från 4mån för att de tydligen kunde hantera det. Men ja folk säger så olika så det är nig bäst att göra sim man själv vill och som känns bäst för sitt barn, man känner ju sitt barn bäst själv :)
    Hoppas att det blir bra med majsvällingen :)
  • pco

Vi ska besöka en sjukgymnast med lillan då hon är lite sne, höger sida är favoriten, så ska se om vi kan träna upp andra sidan.
    Hon fick 5mån sprutan igår, ursch, gör så ont i mammahjärtat när hon blir så ledsen.
    Hur har det gått med era?
    Här här hon oxå två dagar rad börjat äta lite mat, spagetti oxh köttfärssås var en hit, första gången hon inte spotta ut maten iaf :)

• Blicka
    Tjej78 skrev 2015-10-10 20:38:56 följande:
    Hur gammal är din lilla nu? Vad och hur mycket äter hon?
    4 1/2 månad har hon blivit! Helammas ca 2-3 timmer mellan målen dagtid, glesare under natten.
  • Blicka
    pco skrev 2015-10-10 23:07:41 följande:

Vi ska besöka en sjukgymnast med lillan då hon är lite sne, höger sida är favoriten, så ska se om vi kan träna upp andra sidan.
    Hon fick 5mån sprutan igår, ursch, gör så ont i mammahjärtat när hon blir så ledsen.
    Hur har det gått med era?
    Här här hon oxå två dagar rad börjat äta lite mat, spagetti oxh köttfärssås var en hit, första gången hon inte spotta ut maten iaf :)

Min lilla har också en favoritsida... Försöker lägga henne i magläge då hon är vaken o ska vara på golvet o inte direkt på rygg.

Usch ja det är jobbigt när de blir så ledsna vi ska vaccinera den 19e.
  • malle88
    S1528 skrev 2015-10-08 20:03:49 följande:

Enligt mitt bvc är det ingen större skillnad på gröt och välling rent innehållsmässigt, vilket verkar stämma om man kollar runt på nätet. Så på vilket sätt menar du att det skulle vara bättre att ge gröt än välling? Jag fick uppfattningen att majsvälling är "snällare" mot magen än havregröt som innehåller gluten? :S

Gröt fungerar tyvärr inte för oss på kvällen eftersom hon är alldeles för trött och inte får i sig någonting ifrån en sked. Flaska funkar som kvällsmål.

Problemet är att min lilla tjej inte vill äta på morgonen. Hon äter klockan 19, somnar klockan 20 och sover sedan ca 11 timmar. Efter att hon vaknat kan det gå ytterligare tre timmar innan hon tar flaskan eller vill ha sin gröt som frukostmål. I bästa fall kan jag lyckas pilla i henne någon sked puré innan dess. När hon väl äter senare på dagen så gör hon det med god aptit, men det kändes länge för en bebis att vara utan mat i upp till 14 timmar med bara 150ml ersättning (den mängden hon normalt äter) i magen..

Mitt bvc tyckte inte att det var några konstigheter att ge en skvätt majsvälling eftersom den inte innehåller något gluten, men jag hade ingen aning om att det var så här kontroversiellt :/

Jag läste nånstans om bebisar som fått välling från två-tre månader när de inte tålt "vaddetnuvar" i ersättningen. Det jag har hört om välling är att det mest är bukfylla och det är bättre att lära barnen äta "riktig" mat som t ex gröt och inte vänja dem med flaska. För att många föräldrar är bekväma och tycker flaska är enklare, skulle jag tro, och då äter barnen det för ofta och för länge. Men gör det som passar er bäst, om det är enklare med välling så kör det. Hon behöver mat också, och är inte så gammal än :)
Svar på tråden Majbebisar 2015