• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-10-14 20:59:44 följande:
    Vad mysigt det lät :) ska fundera på nåt liknande, vore skönt att få nån kvällsrutin såsmåningom
    Tycker det varit toppen med mina andra barn med speldosa/nattlampa. Lätt att ta med när man åker bort o då känns det mera som hemma!
  • Tjej78
    Kissemiss skrev 2015-10-14 08:01:26 följande:

Herre Gud.. Tror precis jag plussade, fem å en halv månad efter förlossningen!! :S

Oj!! Grattis :)
  • Tjej78
    Blicka skrev 2015-10-14 17:15:53 följande:

Har fått hem en jättefin speldosa/nattlampa till lillan idag. En som har ljusprojektion o lugn musik/vågskvalp. Blir bra när vi ska bli mer strikta gällande kvällsläggningarna (nu somnar hon o soffan med oss). De äldre har också haft en liknande speldosa/nattlampa o det har varit toppen. Tyvärr inget lillan kan ha då mittenbarnet fortfarande använder den.

Jag har fått ett gossedjur, ett stickat (eller virkat) i form av en mus och om man drar i svansen spelar den en liten lugn visa. Har prövat den på lillan men hon verkar mest bli arg på den och kommer inte alls till ro. Ska testa den på henne om en månad igen :)
  • pco
    Kissemiss skrev 2015-10-14 08:01:26 följande:

Herre Gud.. Tror precis jag plussade, fem å en halv månad efter förlossningen!! :S

Åh grattis va kul :) :) :)
  • pco
    malle88 skrev 2015-10-14 11:57:33 följande:
    Hon pratar mindre nu än tidigare. Tror det beror på att hon gör mer grovmotorikt nu. Om jag förstått det rätt kan inte barn utveckla fin - och grovmotorik samtidigt :)
    Jo jag läste också det någonstans, tänkte att jag bara frågar iaf, tror oxå att det är så :)
    Tack för ditt svar :)
  • pco
    malle88 skrev 2015-10-14 12:01:44 följande:
    Värmland men ska ner till Gbg i november. Då kan vi kanske ses, det var väl du som bodde i Floda? :)
    Ja med visst, va kul :) absolut :)
    Jajamän, jag som bor i Floda.
  • malle88

Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)

• Serah
    malle88 skrev 2015-10-16 09:47:52 följande:

Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)

Vår lilla grabb mattas med sina bröder oftast. Vi försöker (de kvällar det inte är för mycket övertrötthet och flams) läsa tillsammans i vår säng när jag ammar. Brukar tänka att han får lite lösning då. Ibland somnar han vid bröstet och jag kan lägga ber hobom i sin säng. Och ibland måste han ligga i vår säng och då är antingen jag eller min man bredvid tills han somnar. Den som inte är med bebisen tar de större grabbarna och bäddar ner dom.

Funkar just nu. Men det är väl kanske inte sådär jättebra att han somnar i vår säng. Men det hoppas jag kan vänjas bort med tiden. Jag tänker iaf som så att han är i behov av närhet och då ska han självklart få det. Allt för att han ska känna sig trygg :)
  • Serah
    Blicka skrev 2015-10-14 17:15:53 följande:

Har fått hem en jättefin speldosa/nattlampa till lillan idag. En som har ljusprojektion o lugn musik/vågskvalp. Blir bra när vi ska bli mer strikta gällande kvällsläggningarna (nu somnar hon o soffan med oss). De äldre har också haft en liknande speldosa/nattlampa o det har varit toppen. Tyvärr inget lillan kan ha då mittenbarnet fortfarande använder den.

Den låter mysig :) vad är fet för nån?

Vi har en mobil på spjälsängen som roterar, spelar musik eller vågor eller naturljud plus nån lampa som blinkar långsamt nästan hypnotiskt i olika färger. Tyvärr är han inte så jätte förtjust i den haha. Han ligger och tittar på färgerna som ändras men så verkar han komma på att han ska sova och så vill han absolut inte slappna av
  • Blicka

Cloud b - tranquil turtle heter den. Har inte testat effekten på lillan än men mina större älskade den!

Svar på tråden Majbebisar 2015