• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • pco
    Blicka skrev 2016-03-23 16:41:48 följande:

Ang egentid vill sambon att jag ska ta för mig mer o göra saker på egen hand. Jag är Dick ett hemmadjur...Han är bra på egentid - springer, cyklar mm o sen reser han i jobbet också. Jag vet också att han uppskattar egen tid med barnen utan mig nära o mina rutiner följs då inte utan han kör sitt race då. Lite frustrerande tycker jag men lillan verkar köpa det så då får det vara så. Jag får bita mig i tungan! Jag brukar träffa kompisar ibland på helg/kväll men träning gör jag med lillan dagtid.

Haha ja bita sig i tungan får man göra ofta. Tyvärr är jag inte så bra på det utan säger vad jag tycker, kanske för mkt. O därav blir han nig oxå osäker. Men han vet när hon äter, gör sig i ordning för natten elr så ser han väl att aa hon måste bada. Men inget av det gör han spontant.

Skönt att du kan pka iväg ändå. O så länge lillan är nöjd så försök o slappna av du oxå :)
    ...alltid bra att komma med tips som man själv borde följa haha
  • pco

Tjejer. Jag upptäckte något här om dagen.
    Lillan satt o lekte med en sked o mata dockan osv o när hon själv skulle stoppa in i munnen så börja armen att skaka/rycka i några sek. Men a jag tänkte inte mer på det och igår samma sak då vid lunch o hon kollade då på sin arm som om undra vad som hände. O gjorde så 4-5gånger under dagen.
    Idag när jag skulle ge henne vatten så drog hon fram huvet för att dricka så börja huvet skaka i ca 3sek 3gånger om innan hon börja dricka. Blev jätte rädd. Jag titta på henne o fråga vad som hände men hon verkade oberörd. Ser ut som ofrivilliga skakningar.
    När hon dock blir exalterad för något så spärrar hon upp ögonen o armarna ut o spänner sig så hon skakar lite.. Men detta verkar hon inre göra själv :/ någon som känner igen? Har ringt BVC så hoppas de ringer upp imon. Borde jag vara orolig?

• pco
    Tjej78 skrev 2016-03-23 22:03:57 följande:

Eftersom vi ska till mormor och morfar på påskafton, till farmor och farfar på påskdagen och till mina gudföräldrar på annandag påsk kommer barnen säkert överösas med både presenter och annat gott så av oss får inte lillan nått och storasyster ska för första gången få ett Kinderägg till fredagsmys.
    Ang att bli tagen för givet, egentid och hjälpa till med matning, nattning, blöjbyte mm är jag vad jag läst av er andra lyckligt lottad. Min sambo hjälper till 100% här hemma, det är alltid han som matar lillan till middag ( jag har ju gjort det hela dagen! ). Vi nattar alltid tillsammans, jag tar alla nätter och han tar alla morgnar. Matlagning tar föräldraledig hand om på vardagarna och på helgerna hjälps vi åt. Jag tränar 2 gånger i veckan men de är först kl 20 så jag hinner vara med och natta, han springer 2 gånger i veckan och det gör han efter 20 så han kan va med och natta. Tjejträff har jag en gång i månaden och då tar han hand om allt, han jobbar kväll 2 gånger i månaden och då tar jag allt. Visst kan han också säga nått dumt när han kommer hem och han har nog ingen aning om hur mycket jag fixar, plockar och gör här hemma men det kommer han väl på nu när han ska va pappaledig, jag ska nämligen börja jobba nästa fredag. Jag har sagt att jag förväntar mig att han gör allt som jag gjort och enl honom är det inga problem....jag tror han kommer få en riktig aha-upplevelse :)

Härligt att höra. Så det ska vara :) man behöver få egentid ibland. Båda två. Säger oxå att jag klagar nog lite mkt på honom o dålig på att släppa in honom. Samtidigt som han är dålig på att ta initiativ att själv se när hon ska äta o bada osv. O bra tyvärr på att ta mig föregivet att jag ska göra det mesta bara för att jag är hemma. Visst att han har matat henne på natten när hon åt då o vissa mornar tar han henne men ser inte vad jag gör hemma o är väldigt bra på att dra i väg på ditten o datten o tar föregivet att jag ska göra allt.
    Sitter jag i soffan o ber han göra något så frågar han ofta 'vad ska du höra då'? För att han är van att jag gör allt. Så då är det lättare att ta det själv. Så därav är lillan nig mammig för jag möter hennes behov hela tiden o ser henne o ser vad som ska göras o förbereder osv.
    Ska det bli skönt att börja jobba o komma ut lite? :)
  • malle88
    pco skrev 2016-03-23 23:24:52 följande:

Tjejer. Jag upptäckte något här om dagen.

Lillan satt o lekte med en sked o mata dockan osv o när hon själv skulle stoppa in i munnen så börja armen att skaka/rycka i några sek. Men a jag tänkte inte mer på det och igår samma sak då vid lunch o hon kollade då på sin arm som om undra vad som hände. O gjorde så 4-5gånger under dagen.

Idag när jag skulle ge henne vatten så drog hon fram huvet för att dricka så börja huvet skaka i ca 3sek 3gånger om innan hon börja dricka. Blev jätte rädd. Jag titta på henne o fråga vad som hände men hon verkade oberörd. Ser ut som ofrivilliga skakningar.

När hon dock blir exalterad för något så spärrar hon upp ögonen o armarna ut o spänner sig så hon skakar lite.. Men detta verkar hon inre göra själv :/ någon som känner igen? Har ringt BVC så hoppas de ringer upp imon. Borde jag vara orolig?

Min kompis som gjorde också då och bvcläkaren sa att det var normalt. Det växte bort och han har inga besvär längre. Nu är han två :) men du borde absolut få det kollat på!
  • malle88
    Tjej78 skrev 2016-03-23 22:03:57 följande:

Eftersom vi ska till mormor och morfar på påskafton, till farmor och farfar på påskdagen och till mina gudföräldrar på annandag påsk kommer barnen säkert överösas med både presenter och annat gott så av oss får inte lillan nått och storasyster ska för första gången få ett Kinderägg till fredagsmys.

Ang att bli tagen för givet, egentid och hjälpa till med matning, nattning, blöjbyte mm är jag vad jag läst av er andra lyckligt lottad. Min sambo hjälper till 100% här hemma, det är alltid han som matar lillan till middag ( jag har ju gjort det hela dagen! ). Vi nattar alltid tillsammans, jag tar alla nätter och han tar alla morgnar. Matlagning tar föräldraledig hand om på vardagarna och på helgerna hjälps vi åt. Jag tränar 2 gånger i veckan men de är först kl 20 så jag hinner vara med och natta, han springer 2 gånger i veckan och det gör han efter 20 så han kan va med och natta. Tjejträff har jag en gång i månaden och då tar han hand om allt, han jobbar kväll 2 gånger i månaden och då tar jag allt. Visst kan han också säga nått dumt när han kommer hem och han har nog ingen aning om hur mycket jag fixar, plockar och gör här hemma men det kommer han väl på nu när han ska va pappaledig, jag ska nämligen börja jobba nästa fredag. Jag har sagt att jag förväntar mig att han gör allt som jag gjort och enl honom är det inga problem....jag tror han kommer få en riktig aha-upplevelse :)

Så skönt att ni delar på allt så naturligt :) jag ska inte klaga jättemycket. Han gör mycket med hus, städ och bilar och så.

När jag började jobba ringde han och bad mig köpa med mat för han hade inte hunnit äta. Då var klockan tio på kvällen! Sedan dess har jag iallafall fått betydligt större förståelse för att jag inte hinner eller orkar göra saker :) spännande att se hur han får det :) var han hemma med storasyster?
  • malle88

Hur mår du nu Blicka? Har det läkt? Vad skönt att det gick så bra för mellan att sluta med nappen. I helgen händer nog så mycket annat så han glömmer det :)

Inatt sov lillan hela natten. 19.30-05.30 :D då hade jag verkligen proppat i henne mat hela dagen. Ska jag göra idag med :)

Hon har fortfarande ont i munnen och är jättedålig i magen. Hur länge kan det ta innan tänderna kommer? Tycker så synd om henne :(

Idag får hon jordgubbar och leverpastejsmörgås till frukost. Gröten har hon ratat på morgonen

• Blicka
    malle88 skrev 2016-03-24 06:53:23 följande:

Hur mår du nu Blicka? Har det läkt? Vad skönt att det gick så bra för mellan att sluta med nappen. I helgen händer nog så mycket annat så han glömmer det :)

Inatt sov lillan hela natten. 19.30-05.30 :D då hade jag verkligen proppat i henne mat hela dagen. Ska jag göra idag med :)

Hon har fortfarande ont i munnen och är jättedålig i magen. Hur länge kan det ta innan tänderna kommer? Tycker så synd om henne :(

Idag får hon jordgubbar och leverpastejsmörgås till frukost. Gröten har hon ratat på morgonen

Härligt med hel natt! Fortsätt ge mkt mat, kan ju tillsätta extra fett också i maten du ger.

Jo men nu känns det bra med såret. Kan röra mig obehindrat igen o ömheten har lagt sig (förutom då lillan kickar en i magen med foten...)! Så skönt att ha det gjort :)

Nu måste jag snart ta itu med packning. Ska hämta de stora barnen redan klockan 12. Lite vila först...
  • Blicka

Pco - ja men prata med BVC. Är säkert ingen fara men de är ju kunniga.

• Blicka
    pco skrev 2016-03-23 23:12:46 följande:
    Skönt att det inte var svamp iaf. Ja man kan få ändringar i smaksinnet tyvärr :/
    Tänk på att alltid skölja munnen både efter bricanyl och turbuhaler. Det ger sig med tiden.
    Sköljer munnen gör jag. Bara smaken rättar till sig!
Svar på tråden Majbebisar 2015