• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Påven Johanna
    Anonym (Tvi) skrev 2015-08-26 17:31:49 följande:

Socialchefen kan vara mycket psykisk störd Paranoid, pedant, fanatiskt religiös, oskuld, barnlös, ogift, över medelåldern och fortfarande bo hemma med sin mamma och strängt hållen från "syndigt" leverne. Bitterhet över att inte ha egna barn kan gå till extrem överdrift. Människor är de och kan bli sjuka utan att inse att det är ett sjukligt tänkesätt att säga att en mamma är olämplig som mor för att hon är ensamstående.

Men ingen förälder kan någonsin vara något av det du räknar upp här, mycket mindre olämplig att ha hand om sitt barn. Det är kontantan av vad du och sådana som resonerar som du alltid kommer fram till. Tänk hur det kan vara vad. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (.....) skrev 2015-08-26 18:00:35 följande:
    Finns förmodligen inte ett enda ombud som inte känner till att enskilda socialsekreterare arbetar genom lögner, förtal, påhittad "oro", skvaller, påhittade psykiska diagnoser och annat trams!

Det finns ingen rättssäkerhet alls när det gäller barnärenden!

Därav bör dessa soctanter inneha yrkeslegitimation som de kan bli av med vid tjänstefel. De bör även kunna dömas till hårda fängelsestraff, då först KANSKE de börjar sköta sitt arbete?

Ja, för socialsekreterare har ju inte tillräckligt mycket att göra annars och därför måste de hitta på saker så att de har något att göra. Typ omhänderta barn, där ett enda ärende ofta kan vara ett heltidsjobb under flera veckor eller månader. Fast ni tror givetvis att socialtjänsten inte gör någonting utan det enda de gör är att sitta på sitt kontor och tycka att "den mamman tittade konstigt på mig idag, jag tror jag ska straffa henne genom att ta hennes barn" och så åker man och hämtar ungarna bara, något som ofta kan vara ett heltidsjobb under flera veckor. Fast ni tror givetvis att socialtjänsten inte gör någonting utan det enda de gör är att sitta på sitt kontor och tycka att "den mamman tittade konstigt på mig idag, jag tror jag ska straffa henne genom att ta hennes barn" och så åker man och hämtar ungarna bara.

• Anonym (undrande)
    Anonym (suck) skrev 2015-08-27 20:47:26 följande:

Ja, för socialsekreterare har ju inte tillräckligt mycket att göra annars och därför måste de hitta på saker så att de har något att göra. Typ omhänderta barn, där ett enda ärende ofta kan vara ett heltidsjobb under flera veckor eller månader. Fast ni tror givetvis att socialtjänsten inte gör någonting utan det enda de gör är att sitta på sitt kontor och tycka att "den mamman tittade konstigt på mig idag, jag tror jag ska straffa henne genom att ta hennes barn" och så åker man och hämtar ungarna bara, något som ofta kan vara ett heltidsjobb under flera veckor. Fast ni tror givetvis att socialtjänsten inte gör någonting utan det enda de gör är att sitta på sitt kontor och tycka att "den mamman tittade konstigt på mig idag, jag tror jag ska straffa henne genom att ta hennes barn" och så åker man och hämtar ungarna bara.

Tror du inte att socialsekreterare också är människor? Precis som vem som helst? För det är de? Det innebär att de kan missförstå saker? Lika gärna som de ibland kan missa saker kan de ju såklart se saker som inte finns. Dessutom är personlighetsstörningar vanligare än vad man tror. Runt 10% av befolkningen lider av någon personlighetsstörning. Välfungerande socialgrupper har lägre siffror men även om bara att 5% av socialsekreterarna är personlighetsstörda så är de fortfarande många och har möjlighet att i sitt yrke orsaka mycket skada.
  • Påven Johanna
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-27 23:40:26 följande:
    Tror du inte att socialsekreterare också är människor? Precis som vem som helst? För det är de? Det innebär att de kan missförstå saker? Lika gärna som de ibland kan missa saker kan de ju såklart se saker som inte finns. Dessutom är personlighetsstörningar vanligare än vad man tror. Runt 10% av befolkningen lider av någon personlighetsstörning. Välfungerande socialgrupper har lägre siffror men även om bara att 5% av socialsekreterarna är personlighetsstörda så är de fortfarande många och har möjlighet att i sitt yrke orsaka mycket skada.
    Och föräldrar?
  • Anonym (undrande)
    Påven Johanna skrev 2015-08-28 07:29:00 följande:

Och föräldrar?

Ja det finns störda och inkompetenta föräldrar också.
  • Påven Johanna
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-28 08:18:14 följande:
    Ja det finns störda och inkompetenta föräldrar också.
    Tyvärr är det så, och emellanåt är de så störda att de inte bör ha hand om sina barn. I yrkeslivet finns det åtminstone en sorts inbyggd kontrollfunktion där människor är omgivna av kollegor och chefer och på olika sätt tvingas redovisa sitt arbete. Trots det gör exempelvis anställda på sociala myndigheter fel - tänk då på hur mycket som barn måste utstå i hemmen där det inte alls finns lika många kontrollfunktioner och i långa stycken ingen översyn alls. 

Oundvikligen är det så att misstag begås och det är i varje enskilt fall en enorm tragedi, men lika tragiskt är det för alla barn som aldrig kommer ifrån sitt lidande och det de utsätts för. 

Diskussionen kantrar alltid och kan inte bedömas som ens det minsta trovärdig när en rad människor kommer andra till undsättning i sådana här trådar och enögt betraktar absolut allt som en kränkning mot föräldern. Barnperspektivet är och förblir hos dessa människor att det endast är bäst för alla barn att vara tillsammans med sina biologiska föräldrar. Så är det förstås inte. 
  • Anonym (Tvi)

Ts, hej igen. Vissa föräldrar blir så trakasserade av socialen att de får rådet att flytta till en annan kommun där socialen sköter sig, följer lagen och beaktar det positiva omdömet om klienten från psykiatri, polis, bvc och andra som är tillsatta att bedöma föräldraförmågan. Överlag i små kommuner är det lättare för soc. att agera diktator än i större städer. Socialen kan dra felaktiga slutsatser av sjukvårdsjournalet tex depression betyder olämplig förälder för evigt trots att du blivit friskförklarad. Därför kan det vara en ide att gå till en erfaren privat terapeut och inte uppge hennes namn till socialen. Du kommer förmodligen att gå genom många besvikelser framöver och brutna förhoppningar. Kontentan. Flytta till en större stad.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Tvi) skrev 2015-08-28 09:22:25 följande:
    Ts, hej igen. Vissa föräldrar blir så trakasserade av socialen att de får rådet att flytta till en annan kommun där socialen sköter sig, följer lagen och beaktar det positiva omdömet om klienten från psykiatri, polis, bvc och andra som är tillsatta att bedöma föräldraförmågan. Överlag i små kommuner är det lättare för soc. att agera diktator än i större städer. Socialen kan dra felaktiga slutsatser av sjukvårdsjournalet tex depression betyder olämplig förälder för evigt trots att du blivit friskförklarad. Därför kan det vara en ide att gå till en erfaren privat terapeut och inte uppge hennes namn till socialen. Du kommer förmodligen att gå genom många besvikelser framöver och brutna förhoppningar. Kontentan. Flytta till en större stad.
    Varför skulle det finnas bedömningar från psykiatrin och polisen dessa har väl inte kännedom om människor i allmänhet och vet hurdan föräldraförmåga föräldrar har?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Tvi) skrev 2015-08-28 09:22:25 följande:

Ja ju mindre socialkontor desto större risk för att någon störd socialtant får härja fritt.
  • Anonym (Tvi)

Tex barnet har cyklat omkull hos fosterfamiljen och lekt vilt i dagis och fått blåmärken, barnet far på umgänge till bioföräldrarna, efter umgänget klär fostermamman av barnet kläderna och fotograferar blåmärkena. Rapporterar till soc. Att barnet blivit misshandlat hos bioföräldrarna. Soc. Polisanmäler samt drar in allt oövervakat umgänge under ett halvt år tills utredningen är gjord. Läkare bedömer blåmärkena och konstaterar att de uppkommit under tex. vilda lekar som fotboll, cykling, fall från karusell osv samt att blåmärkena är äldre än ett par dar och har således inte uppkommit hos bioföräldrarna. Polisen hävdar att läkaren har rätt och lägger ner undersökningen. Hade blåmärkena uppkommit hos bioföräldrarna hade de varit i blåsväder men nu fick barnet dem i dagis samt från fosterföräldrarna och då blir inget misshandelsåtal. Socialen å andra sidan kan om de så tycker ignorera polis och läkarutlåtande och fortsättningsvis misstänka att bioföräldrarna misshandlar barnen och säga att barnen riskerar allvarligt skadas under umgängena. Sådana här situationer kan uppstå om bioföräldrarna klagat till högre nivå, och fosterföräldrarna vill behålla barnen samt pengarna. Runt 30000 kr per mån för tre barn.

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund