• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-03 16:52:01 följande:

Sådär, nu är jag inskriven på mvc.

Fick en rar bm som verkar vettig. Hon tog det där med vikten elegant och utan pekpinnar, så det känns helt ok att väga sig där. Har nu fått tid för RUL första v i nov och dessförinnan den ljuvliga glukosbelastningen.

Hoppas nu få se en levande krabat på NIPT-ul imorgon! Att man kan vara så nervös för att nåt ska gå fel... Från det att man plussat och för all framtid liksom...

Fint att höra att bm var bra!

Låt oss hoppas att jag fyllt ångestkvoten och att det ser bra ut imorgon!
  • mammave
    Reflexen skrev 2015-09-03 16:52:01 följande:

Sådär, nu är jag inskriven på mvc.

Fick en rar bm som verkar vettig. Hon tog det där med vikten elegant och utan pekpinnar, så det känns helt ok att väga sig där. Har nu fått tid för RUL första v i nov och dessförinnan den ljuvliga glukosbelastningen.

Hoppas nu få se en levande krabat på NIPT-ul imorgon! Att man kan vara så nervös för att nåt ska gå fel... Från det att man plussat och för all framtid liksom...

Skönt med en bra bm Lycka till imorgon! Kmr säkert gå jättebra. För oss var svarstiden nio dar, han sa upp till två veckor.
  • Zezziz84
    Frida Li skrev 2015-09-01 20:49:21 följande:

Många här inne verkar ha gjort kub test. Funderar nu själv på det. Malmö är den stad som ligger närmast mig. Ni som fått betala, va svar ni fått ge för ett sådant test? Någon som gjort i Malmö?

Ja e oxå från Skåne men har inte gjort kub e 31år!
    Men vi kollade i Malmö Emmaultraljud klinik o dom tog 800:- för kub!
    Du kan kolla deras hemsida alla deras undersökningar:)
  • Emzaan

Imorgon ska jag träffa läkaren och prata om eventuella extra kontroller pågrund av att jag fött prematurbarn tidigare. Fundersam på hur risken ser ut att det händer igen, och vad man kan göra för att förebygga, om det går? Kanske bara hoppas på det bästa. Finns det någon mer i tråden som fått prematurbarn tidigare? Hur går era tankar denna gång, ?

• mkes

Tänkte hoppa in här men insåg att jag nog redan gjort det för några veckor sedan... Inget minne med andra ord. Så kör på som vanligt då!

Jag ska till BM på måndag och måste då även bestämma om jag vill göra kub-test på mitt dateringsultraljud i v13 eller ej. Är rädd att jag ska noja mig genom graviditeten om jag får tillbaka halvdana siffror, men samtidigt vet jag inte om jag vågar riskera att missa ett sjukt foster... Hur tänker ni andra kring kub? Vi får alltså ett ultraljud oavsett, med dottern var det självklart att göra kub eftersom jag ville ha ultraljudet.

• Carabellis kusp
    mkes skrev 2015-09-03 21:11:19 följande:

Tänkte hoppa in här men insåg att jag nog redan gjort det för några veckor sedan... Inget minne med andra ord. Så kör på som vanligt då!

Jag ska till BM på måndag och måste då även bestämma om jag vill göra kub-test på mitt dateringsultraljud i v13 eller ej. Är rädd att jag ska noja mig genom graviditeten om jag får tillbaka halvdana siffror, men samtidigt vet jag inte om jag vågar riskera att missa ett sjukt foster... Hur tänker ni andra kring kub? Vi får alltså ett ultraljud oavsett, med dottern var det självklart att göra kub eftersom jag ville ha ultraljudet.

Läs mina inlägg och kub och dåliga siffror.
  • mkes
    Carabellis kusp skrev 2015-09-03 21:21:37 följande:

Läs mina inlägg och kub och dåliga siffror.

Jo, har följt vad som hände (och grattis till att det såg bra ut trots allt! ) och det har väl bidragit till att jag känner mig osäker nu. Hur känner du, ångrar du att ni gjorde kub?
  • Carabellis kusp
    mkes skrev 2015-09-03 21:51:57 följande:

Jo, har följt vad som hände (och grattis till att det såg bra ut trots allt! ) och det har väl bidragit till att jag känner mig osäker nu. Hur känner du, ångrar du att ni gjorde kub?

Nej, det ångrar jag inte. Jag är bara 27 år, så vi hade aldrig gjort moderkaksprov annars och hade det då varit något fel hade det ju framkommit sent i graviditeten. Om jag böir gravid igen kommer jag att göra moderkaksprov dock; jag var rädd innan och det är jag inte nu. Det gör nästan inte ont alls och går fort.
  • Reflexen

Ang kub: tänkte på det du skrev tidigare, Carabellis, att bred nackspalt har visst samband med hjärtfel. Är det något de ser även på RUL? Eller borde jag också göra kub-ul som komplement till NIPT?

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-04 05:39:55 följande:

Ang kub: tänkte på det du skrev tidigare, Carabellis, att bred nackspalt har visst samband med hjärtfel. Är det något de ser även på RUL? Eller borde jag också göra kub-ul som komplement till NIPT?

Godmorgon! Hjärtfel ses på RUL, men eftersom jag var i gruppen högrisk så ska en läkare göra ett särskilt ultraljud på hjärtat efter RUL. Känns bra.

Är du morgonpigg eller jobbar du tidigt?
Svar på tråden Marsbebis 2016