• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • AKF

Jag vet faktiskt inte. De ringde som sagt och lämnade ett meddelande bara, berättade att läkaren glömt ringa mig igår, fick inga detaljer eller råd. Det är en vecka sen jag lämnade prover.

På Apoteket fick jag råd om att sluta med järntabletterna och kosttillskott pga att jag inte ska kombinera Levaxin med kalcium, järn etc. Inte ens äta yoghurt eller dricka mjölk tydligen...

Frågan är väl hur man ska få upp järnvärdena om jag inte får äta järntabletter.

Det värsta är att detta satt igång oro. Ger hypotyreos ökad risk för missfall...?!

skruttin skrev 2015-09-02 19:15:54 följande:

Jag fick också veta att mitt sköldkörtelvärde var gränsvärde. För mig blir det nya prover i slutet av denna månad så de är 1 månad emellan. Var ditt värde på gränsen för underfunktion eller över? Jag hade över, verkade inte riktigt vanligt vid graviditet vad jag har hört, någon som vet här? :)

• AKF
    Carabellis kusp skrev 2015-09-02 20:09:37 följande:

Nu fick jag svar på mitt moderkaksprov. Ingen trisomi 21, 13 eller 18. Könet på fostret är en flicka.

Grattis!! Verkligen roligt att höra!

Hur känns det?
  • AKF
    AKF skrev 2015-09-02 20:23:47 följande:

Grattis!! Verkligen roligt att höra!

Hur känns det?

Ska förtydliga,

Känns det som att du kan koppla av efter all oro?

Jag hoppas det! Kram
  • Elenic

Nu fick jag svar på mitt moderkaksprov. Ingen trisomi 21, 13 eller 18. Könet på fostret är en flicka.

Men vilka goda nyheter! Har du fått någon förklaring till varför de tyckte att UL såg så konstigt ut då? Och vad blir nästa steg? Hur känner du dig?
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2015-09-02 20:26:43 följande:

Ska förtydliga,

Känns det som att du kan koppla av efter all oro?

Jag hoppas det! Kram

Jag känner mig helt tagen av lättnad. Vissa ovanliga hjärtfel kan föreligga hos foster med bred nackspalt och därför får vi extra ul av läkare efter RUL, så efter det om allt är bra kan vi kanske andas ut. Jag antar att jag kan andas ut helt först när jag har en snurrig bebis på bröstet i början av mars... Tack för din omtanke och ditt stöd!
  • Saltig

Hej

Hoppar in här, har bf den 27/3 så det kan ev bli en aprilbebis

Vad härligt att allt var bra

Hur gick provet till? Blev du sängliggande några dagar efter provet? Har tänkt att göra det oavsett svar på kubultraljudet och proverna....
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-09-02 20:27:18 följande:

Men vilka goda nyheter! Har du fått någon förklaring till varför de tyckte att UL såg så konstigt ut då? Och vad blir nästa steg? Hur känner du dig?

En bred nackspalt korrelerer med flera syndrom, dock är det så att 10% av barnen med trisomier ej ger hög risk på kub, så de har alltså smal nackspalt. Alltså är nackspalten inget diagnostiskt verktyg för att ställa diagnosen kromosomfel, men det är associerat. Som jag tidigare nämnt så finns risk för hjärtfel, något mer än barn utan bred nackspalt.

Jag känner mig chockad men på ett fint sätt. Kommer givetvis vara orolig resten av graviditeten, ännu mer än man är normalt.
  • Carabellis kusp
    Saltig skrev 2015-09-02 20:35:46 följande:

Hej

Hoppar in här, har bf den 27/3 så det kan ev bli en aprilbebis

Vad härligt att allt var bra

Hur gick provet till? Blev du sängliggande några dagar efter provet? Har tänkt att göra det oavsett svar på kubultraljudet och proverna....

Provet går till så att läkaren tittar med ultraljud på magen, magen tvättas med sprit, en tunn nål sticks in via magen in i moderkakan och det sticker till lätt. Man mår bra efteråt, känner ingenting, men får inte lyfta tungt under dagen.

Om du tänkt göra moderkaksprov oavsett, skippa kub! Enorm ångest om man får hög risk!
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-09-02 20:36:34 följande:
    En bred nackspalt korrelerer med flera syndrom, dock är det så att 10% av barnen med trisomier ej ger hög risk på kub, så de har alltså smal nackspalt. Alltså är nackspalten inget diagnostiskt verktyg för att ställa diagnosen kromosomfel, men det är associerat. Som jag tidigare nämnt så finns risk för hjärtfel, något mer än barn utan bred nackspalt.

Jag känner mig chockad men på ett fint sätt. Kommer givetvis vara orolig resten av graviditeten, ännu mer än man är normalt.
    Tack för förklaringen! Som du säger, nackspalten säger ju inte allt... Och ibland inget. BRA att ni får extra UL så att ni kan få klarhet. Hoppas på att du ändå kan glädjas en aning nu. Kram!
  • Elenic

På tal om fosterdiagnostik... Jag fick precis veta att i Sthlm har de precis bestämt att OM man får dåliga värden på KUB så får man göra NIPT, utan kostnad. Det är ju en helt fantastisk nyhet! Hoppas det sprider sig till fler landsting. Vet dock inte om det hjälper oss, om vi får hög risk, då man tydligen kan ha kvar rester i blodet från om man haft missfall nyss, vilket vi ju råkade ut för - och det fostret lär det ju ha varit något fel på så... Det kan tydligen ge falskt svar som visar på avvikelser som inte finns.

Svar på tråden Marsbebis 2016