• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-09-02 20:48:19 följande:

På tal om fosterdiagnostik... Jag fick precis veta att i Sthlm har de precis bestämt att OM man får dåliga värden på KUB så får man göra NIPT, utan kostnad. Det är ju en helt fantastisk nyhet! Hoppas det sprider sig till fler landsting. Vet dock inte om det hjälper oss, om vi får hög risk, då man tydligen kan ha kvar rester i blodet från om man haft missfall nyss, vilket vi ju råkade ut för - och det fostret lär det ju ha varit något fel på så... Det kan tydligen ge falskt svar som visar på avvikelser som inte finns.

Fast de rekommenderar mkp eftersom träffsäkerheten är ännu högre. Men bra alternativ om moderkakan sitter så att man inte kan ta mkp och då slipper man ju invänta fvp som jag tror tas i v 15-16.
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2015-09-02 20:09:37 följande:

Nu fick jag svar på mitt moderkaksprov. Ingen trisomi 21, 13 eller 18. Könet på fostret är en flicka.

Va!! Men så underbart!!! Grattis! Tänk att det kan visa så fel?! Undrar vad det beror på? Du som är så ung och allt, åldern är ju en faktor de räknar in.. Ja hursomhelst, nu ska du bara njuta av dessa underbara nyheter! Är så glad för din skull!
  • mammave

Nu fick jag svar på mitt moderkaksprov. Ingen trisomi 21, 13 eller 18. Könet på fostret är en flicka.

Åh vad härligt att höra! Har tänkt en hel del på dig. Vet ju vilken ångest man har. Och skönt att du fick svar så fort. Usch, nu blir jag ännu mer anti kub (var det redan). Fattar inte att det fortfarande erbjuds.

Hoppas du kan slappna av en hel del iaf till rul o sen fullt ut. Kram
  • mammave

Åh vad härligt att höra! Har tänkt en hel del på dig. Vet ju vilken ångest man har. Och skönt att du fick svar så fort. Usch, nu blir jag ännu mer anti kub (var det redan). Fattar inte att det fortfarande erbjuds.

• Reflexen

Idag är det dags för inskrivning på mvc!

Och imorgon NIPT. Stora milstolpar för mig

Vågar fortfarande inte tro på bäbis, men hoppas det ser bra ut fortfarande. Beställde ett ul i samband m NIPT imorgon, så då får vi status i v11.

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-03 06:50:45 följande:

Idag är det dags för inskrivning på mvc!

Och imorgon NIPT. Stora milstolpar för mig

Vågar fortfarande inte tro på bäbis, men hoppas det ser bra ut fortfarande. Beställde ett ul i samband m NIPT imorgon, så då får vi status i v11.

Stort lycka till! Hur länge får man vänta på nipt-svaret?
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2015-09-03 05:57:26 följande:

Tack!

Kub har ju fördelar; icke invasivt, men dess stora brist är ju att 10% som faktiskt har skada ej fångas upp.
  • Eldora

Åh vad skönt, grattis till flickan  
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-09-02 22:31:05 följande:

Va!! Men så underbart!!! Grattis! Tänk att det kan visa så fel?! Undrar vad det beror på? Du som är så ung och allt, åldern är ju en faktor de räknar in.. Ja hursomhelst, nu ska du bara njuta av dessa underbara nyheter! Är så glad för din skull!

Det handlar om att en bred nackspalt är associerat med kromosomfel, men att det inte är ett diagnostiskt mått. Det finns ju också vissa som inte får utslag som högrisk fast de har ett barn med kromosomfel...
Svar på tråden Marsbebis 2016