• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Smilla80
    Elenic skrev 2015-09-01 11:39:18 följande:

Kurvig var ordet! =) Hahaha, det brukar jag nog aldrig kallas annars... Alltså, all MVC är ju frivillig, man måste ju inte ens gå dit. Vill man inte göra visa delar kan man ju avstå. Men man får nog räkna med att ta en ordentlig diskussion med sin BM om man inte har skäl. I mitt fall är det för att jag har en ätstörningsproblematik bakom mig, som triggas av att väga sig, varför vi kommit överens om att vi inte gör det..

Jag sa vid mitt hälsosamtal att jag föredrar att väga mig hemma innan besöken, och det verkade ok. Det är ju ett alternativ för er andra med om ni känner obehag över att väga er inför någon annan. Tyvärr kan det ju bli ytterligare en grej att noja över annars. Jag vet med mig att jag är normalviktig o hur mkt jag bör gå upp, och har gått upp normalt de andra graviditeterna... Egentligen borde jag inte behöva väga mig på MVC tycker jag! ;)
  • AnniAy
    Elenic skrev 2015-09-01 11:36:27 följande:
    Ja oj, med en ettåring och tvååring är det ju nästan omöjligt att få den vila du behöver. Hoppas du får bra avlastning av din partner! Bälte har jag fått via sjukgymnasten. Jag gick där min förra graviditet, men som slutade med missfall, men han iaf få ett bälte. Ska ta ny kontakt med henne efter KUB nästa vecka om allt ser bra ut.
    Haha jo tack jag vet men dom är lugna och min man hjälper till väldigt mycke :) men för mig är det jobbet som är plågan men kanske bara jobbar 50% om det fortsätter såhär. Ska prata med en sjukgymnast :) oj jag beklagar. Håller tummarna för dig att allt ser bra ut på KUB :)
  • Elenic
    AnniAy skrev 2015-09-01 13:39:32 följande:
    Haha jo tack jag vet men dom är lugna och min man hjälper till väldigt mycke :) men för mig är det jobbet som är plågan men kanske bara jobbar 50% om det fortsätter såhär. Ska prata med en sjukgymnast :) oj jag beklagar. Håller tummarna för dig att allt ser bra ut på KUB :)
    Tackar! =) Kommer behöva lite tumhållning känner jag, har redan börjat oroa mig trots att vi såg en söt liten bebis med pickande hjärta för en vecka sen..
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-09-01 13:13:45 följande:
    Jag sa vid mitt hälsosamtal att jag föredrar att väga mig hemma innan besöken, och det verkade ok. Det är ju ett alternativ för er andra med om ni känner obehag över att väga er inför någon annan. Tyvärr kan det ju bli ytterligare en grej att noja över annars. Jag vet med mig att jag är normalviktig o hur mkt jag bör gå upp, och har gått upp normalt de andra graviditeterna... Egentligen borde jag inte behöva väga mig på MVC tycker jag! ;)
    Tycker jag inte heller att du borde behöva! ;)
  • Frida Li

Många här inne verkar ha gjort kub test. Funderar nu själv på det. Malmö är den stad som ligger närmast mig. Ni som fått betala, va svar ni fått ge för ett sådant test? Någon som gjort i Malmö?

• Reflexen

Tack för allas svar och åsikter ang vägning! Storbeloge till er som haft problem med ätstörningar och nu är bra, hoppas ni får bm som funkar!! Jag ska kolla hur min bm verkar, och sen bestämma mig ang vägningarna. Kommer att få göra glukosbelastningar så känns som om de har bra koll oavsett vägning. Hade superfina värden hela förra graviditeten, så hoppas på samma nu.

Klart att vi stöttar varandra här, genom de olika faserna i graviditeterna!

• Reflexen

Frida: får du inte kub via landstinget? Här i Jönköping ingår det så jag vet inte vad det kostar annars.

Vi ska göra NIPT. Det kostar 9900kr... Dyrt som attan!!

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-09-01 22:44:25 följande:

Frida: får du inte kub via landstinget? Här i Jönköping ingår det så jag vet inte vad det kostar annars.

Jag kan annars rekommendera moderkaksprov. Kändes knappt och helt gratis. Försumbar missfallsrisk.
  • Smilla80

Ah, så du har bestämt dig för NIPT nu! :) När är det dags?

Jag vill också tacka för alla svar ang vikt o vägning, skönt att man kan dela både små o stora bekymmer som dyker upp längs vägen!
  • Frida Li

Vi ska göra NIPT. Det kostar 9900kr... Dyrt som attan!! smile5.gif

Nej här i Skåne (hela Skåne tror jag?) får man betala det själv om man är under 35.

Vem betalar ditt test? Landstinget?
Svar på tråden Marsbebis 2016