• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Eldora
    Carabellis kusp skrev 2015-09-03 07:44:11 följande:
    Det handlar om att en bred nackspalt är associerat med kromosomfel, men att det inte är ett diagnostiskt mått. Det finns ju också vissa som inte får utslag som högrisk fast de har ett barn med kromosomfel...
    Varför fick du göra det i första hand? Om du är under 35 menar jag.  
    Jag fick göra det trots att jag snart bara är 31år, men på norrort sidan av sthlm ska de erbjuda kub osv så många som möjligt oavsett ålder. 

Håller tummarna att allt är fint!
  • Carabellis kusp
    Eldora skrev 2015-09-03 07:54:39 följande:

Varför fick du göra det i första hand? Om du är under 35 menar jag.  

Jag fick göra det trots att jag snart bara är 31år, men på norrort sidan av sthlm ska de erbjuda kub osv så många som möjligt oavsett ålder. 

Håller tummarna att allt är fint!

Jag bor i Sthlm och eftersom det erbjuds alla ville jag göra det. I första hand för att utesluta missed abortion, men väl medveten om att man får räkna med den här typen av besked också. Vad tycker du om att det erbjuds alla?
  • Eldora
    Carabellis kusp skrev 2015-09-03 08:21:31 följande:
    Jag bor i Sthlm och eftersom det erbjuds alla ville jag göra det. I första hand för att utesluta missed abortion, men väl medveten om att man får räkna med den här typen av besked också. Vad tycker du om att det erbjuds alla?
    Jag tycker att det är jätte bra Men börjar spekulera i varför det erbjuds alla, hehe. Jag tackade inte nej heller!
  • Carabellis kusp
    Eldora skrev 2015-09-03 08:33:21 följande:

Jag tycker att det är jätte bra Men börjar spekulera i varför det erbjuds alla, hehe. Jag tackade inte nej heller!

Jag tror att det erbjuds alla eftersom det är förhållandevis billigt. Det är ju också mer skonsamt att behöva avbryta i v 15 än 21 som det kan bli om man väntar till RUL.
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2015-09-03 07:08:01 följande:

Stort lycka till! Hur länge får man vänta på nipt-svaret?

Tack!

Det kan ta upp till tre veckor men vanligast är ca två veckor. Proven skickas hela vägen till Hongkong för analys.
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-09-03 06:50:45 följande:

Idag är det dags för inskrivning på mvc!

Och imorgon NIPT. Stora milstolpar för mig

Vågar fortfarande inte tro på bäbis, men hoppas det ser bra ut fortfarande. Beställde ett ul i samband m NIPT imorgon, så då får vi status i v11.

Åh så spännande! Håller tummarna för bra NIPT-svar och UL. :) Känner lite som du, börjar bli mer försiktigt positiv än innan, men tror att jag inte vågar glädjas förrän efter KUB nästa vecka. Men sen, om allt går bra, ska jag tusanimig gå och köpa en uppsättning bebiskläder eller nåt för att göra det verkligt för mig. Kram!
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-09-02 21:51:59 följande:
    Fast de rekommenderar mkp eftersom träffsäkerheten är ännu högre. Men bra alternativ om moderkakan sitter så att man inte kan ta mkp och då slipper man ju invänta fvp som jag tror tas i v 15-16.
    Så är det ju... Men jag och min man hade redan innan vi beslöt oss för att göra KUB bestämt oss för att INTE göra mkp vid ett eventuellt negativt besked, utan istället förbereda oss på att allt kanske inte blir som planerat. (ej mkp pga missfallsrisken, och att downs inte är hela världen för oss) NIPT som är icke-invasivt känns dock som ett ok alternativ.
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2015-09-03 06:50:45 följande:

Idag är det dags för inskrivning på mvc!

Och imorgon NIPT. Stora milstolpar för mig

Vågar fortfarande inte tro på bäbis, men hoppas det ser bra ut fortfarande. Beställde ett ul i samband m NIPT imorgon, så då får vi status i v11.

Åh, spännande, lycka till!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-09-03 11:43:55 följande:

Så är det ju... Men jag och min man hade redan innan vi beslöt oss för att göra KUB bestämt oss för att INTE göra mkp vid ett eventuellt negativt besked, utan istället förbereda oss på att allt kanske inte blir som planerat. (ej mkp pga missfallsrisken, och att downs inte är hela världen för oss) NIPT som är icke-invasivt känns dock som ett ok alternativ.

Jag förstår, man kan göra på många olika sätt. Downs hade varit ett mardrömsbesked för mig eftersom det är ett så brett spektrum; från att man kan leva nästan helt självständigt till att nästan inte kunna kommunicera och leva helt skild från omvärlden. Vi har dessutom en person med Downs i släkten, så att avbryta vore ju högst respektlöst mot denne. Behöver jag säga att jag är lättad att slippa välja...?
  • Reflexen

Sådär, nu är jag inskriven på mvc.

Fick en rar bm som verkar vettig. Hon tog det där med vikten elegant och utan pekpinnar, så det känns helt ok att väga sig där. Har nu fått tid för RUL första v i nov och dessförinnan den ljuvliga glukosbelastningen.

Hoppas nu få se en levande krabat på NIPT-ul imorgon! Att man kan vara så nervös för att nåt ska gå fel... Från det att man plussat och för all framtid liksom...

Svar på tråden Marsbebis 2016