Vad skulle du vilja säga till dig själv som ung?
Vad skulle du vilja säga till dig själv som ung?
Har du något råd till ditt unga jag?
Släpp taget. Gå vidare.
Pluggahårt och skaffa dig en hög utbildning.
Pluggahårt och skaffa dig en hög utbildning.
Säg inte nej till Graham Tainton när han vill att du ska börja dansa för honom.
Ta inte hem Frasse, han kommer att våldta dig trots att ni känner varandra och även haft sex förut, han kommer inte ta ditt nej.
Bli inte ihop med [namn1], han har 5 till tjejer inklusive den han kommer att gifta sig med till slut och hon vet inget om de andra hon heller)
Säg inte ja till frieriet, man FÅR säga nej ÄVEN om killen gjort slut med en annan tjej för din skull, för att han har varit kär i dig i 3 år.
Gå fyraårig teknisk linje, i framtiden kommer du att älska att rita hus och att syssla med inredning.
Ge inte upp dina träningspass för [namn2 även den som friade] det kommer ingen bli gladare av. Du tappar bort dig själv och blir bitter och tjock.
När jag skrivit detta inser jag att om inte allt detta som hänt mig hade hänt, då hade jag inte haft mina två underbara barn, så jag säger bara:
Se till att ha egen inkomst, vägra sälja huset utan att ha ordentlig koll på kontraktet, barnens pappa kommer att lura dig på pengarna. Kram, jag älskar dig, du är en fantastisk människa, om än naiv.
Innan jag fyllde 17 såg min "note to self" mest ut som texten till andra versen ur Let it go..... (Don't let them in, don't let them see. Be the good girl you always have to be. Conceal, don't feel, don't let them know.)
Nu ser min "note to self" ut så här sen några år:
Visa dig svag när du inte orkar vara stark
Ångra inget
Ge dig inte
Akta livet
Våga be om hjälp
Anta inget
Räkna med dig själv
Använd hjärnan
Dröm stort
Enklast är inte alltid lättast
Nyfikenhet är en dygd
Dröj inte för länge
Utforska allt, men var försiktig
Älska alla, lita på några få, hadla inte fel mot någon
Res mer
Jag önskar någon hade lärt mig den lite tidigare, men men. Livet börjar efter 30 påstår de, så....
Våldtäkten är inte ditt fel. Ett nej är alltid ett nej. Ge fan i knarket det kommer nästan
Jag skulle sagt:
- Du är inte så värdelös som du själv tror att du är.
- Acceptera inte att vuxna lägger skulden på dig som barn när allt egentligen är deras fel, även om du tror annorlunda.
- Låt inte killar definiera vem du är, och låt dem inte utnyttja dig. Jag vet att du bara vill få vänner och bli älskad, inte utnyttjad för sex.
- Våga be om hjälp, det är inte så fult som du tror. Du har goda anledningar till att må dåligt, skäms inte för att säga att du inte orkar hålla uppe fasaden längre.
- Lär dig att kämpa hårt för allt, det kommer du att behöva!
Råkade skicka förtidigt innan:
Till 14åriga mig:
Våldtäkten är inte ditt fel. Ett nej är alltid ett nej. Ge fan i knarket det kommer nästan kosta dig livet. Umgås inte med idioter du hatar bara för att dom är populära. Gå till skolan. Du kommer få göra om allting som 21årig småbarnsmamma annars. Tro på din talang och satsa på musiken. Du är intelligent, älskvärd och jävligt vacker. Fortsätt med kampsporten!!!