Fenna skrev 2015-05-18 12:42:30 följande:
Jag bor inte i Sverige, men jag tog faktiskt för givet att det fanns nationella riktlinjer för vad en elev ska kunna efter en viss årskurs. Nu förstår jag bättre varför läsa-skriva garantin har blivit så omtalad och varför min mamma som arbetade som gymnasielärare kunde få elever som knappt kunde läsa. Tyvärr tror jag att man gör de elever som inte hade klarat kraven (om de hade funnits) en björntjänst. Speciellt som tidiga hjälpinsatser anses vara en viktig faktor för skolresultaten.
Naturligtvis finns det ett oändligt antal mattetal att räkna, men för att det ska bli intressant för den som är mattebegåvad krävs det att skolan erbjuder mer komplicerad mattematik, annars blir det bara variationer på samma tema. Det är därför barnen i TS exempel får böcker från högre årskurser och inte extraböcker. Frågan är bara, vad händer sen när grundskolans och eventuellt gymnasiets matte är klar? Att tenta av matten flera år innan om man börjar högre studier som innehåller mycket matte känns för mig kontraproduktivt och som slöseri med begåvning.
Jag känner inte till det nya betygssystemet, förhoppningsvis är det inte samma fiasko som det förra.
Ja, självklart finns det nationella krav/mål. Men det var ju det du ställde dig emot. Det finns krav som eleven ska uppnå i olika ålder, men det finns krav på olika nivå. Det är stor skillnad på de krav som är minimum för åldern och de kriterier som gäller för att nå högsta betyg. Eftersom läromedlen i Sverige på många sätt inte följer kursplaner så blir det därför inte särskilt konstigt att elever som når över minimikraven för årskursen får arbeta med uppgifter i ett läromedel för en högre årskurs. Det är mest uppenbart i metematik för det är nog det ämne idag skulle jag säga där man fortfarande arbetar mest utifrån just ett specifikt läromedel.
Det är ingen skillnad på matematik och svenska. På samma sätt som vi tar för givet att barn i samma ålder är olika goda läsare - vissa når minimikraven, andra högre och ytterligare några (förhoppningsvis inte många) når inte de krav som ställs för åldern - så är det inte konstigt att de har olika matematisk förmåga.
Jag tror faktiskt inte det finns något system eller något samhälle där barn i samma ålder har exakt samma kunskaper. Att alla ska arbeta med exakt samma sak är om något kontraproduktivt. Oavsett om man knappt når målen för årskursen eller klarar de översta kunskapskraven så behöver man ju utmaningar och stimulans på sin nivå. Och det var ju det du var emot.