• lebowski

Skola skippar läxor

Skolan som vår 10-åring går i har valt att skippa läxor för att medverka till en jämlik skola. Barnen på skolan bor i ett homogent områden där 80-90% av föräldrarna har akademisk examen. Men istället för att dela ut läxor så har de barn med ett föräldraengagemang blivit tilldelade senare årskursers matematikböcker. Så nu sitter halva klassen med 5:ans och 6:ans matteböcker medan resten har 3:ans.

Är det jämlikt att barn med engagerade föräldrar ska få utmaningar medan resten blir helt utan, oavsett talang eller förutsättningar?

Det här kan ju inte vara en jämnlik skola! Obestämd

Dessutom har det blivit status på skolan att vifta med kommande årskursers matteböcker ...

• Svar på tråden Skola skippar läxor
  • sextiotalist
    lebowski skrev 2015-05-16 12:08:02 följande:

Det är ju just detta som är kruxet, att en läxfri skola främjar barn med engagerade föräldrar som om de inte redan hade det förspänt. Precis det som det försöker motverka genom att skippa läxor ... dvs skolan missar sina egna målsättning och tyvärr går det ut över vissa barn.

Jag kan hålla med om att genom ta bort läxor så tar man inte bort problemet. Skillnaden kommer finnas där oavsett läxor eller inte. Meningsfulla läxor stöttar. Meningslösa läxor kan man skippa.

Men fokusera på det som är problemet. Förutom detta så ska skolan, enligt läroplanen uppmuntra elever som är duktiga, så de gör helt rätt när de ger duktiga elever mer utmaningar. Men de måste också stötta elever som är svaga
  • lebowski
    sextiotalist skrev 2015-05-16 09:52:17 följande:
    Som flera skriver så blandar du ihop jämlikhet med jante.
    Vad är det för nonsens att dra upp jantekortet?

Mitt barn är ett av de som springer omkring och viftar med matteböcker från årskurs 6. Båda hans föräldrar är engagerade i skolan. Båda föräldrar är höginkomsttagare och akademiker. Vi lägger mycket tid vid matematiska samtal i abstrakt och konkret form. Han har det fullt förspänt för att lyckas.

Det handlar inte om våran situation och det handlar inte om jante!!

Det här handlar om en havererad skola som söker quickfixes men missar målen.
  • sextiotalist
    lebowski skrev 2015-05-16 12:19:10 följande:

Vad är det för nonsens att dra upp jantekortet?

Mitt barn är ett av de som springer omkring och viftar med matteböcker från årskurs 6. Båda hans föräldrar är engagerade i skolan. Båda föräldrar är höginkomsttagare och akademiker. Vi lägger mycket tid vid matematiska samtal i abstrakt och konkret form. Han har det fullt förspänt för att lyckas.

Det handlar inte om våran situation och det handlar inte om jante!!

Det här handlar om en havererad skola som söker quickfixes men missar målen.

Men det är just jante, det inte alla kan få ska ingen annan ha. Att visa att man är duktig på något väcker ont blod. Dvs många blandar ihop jämlikt med jante. Inte första gången och inte den sista gången och som du förstår. Livet är jäkligt orättvist.

Men du läste mitt senare svar hoppas jag
  • lebowski
    sextiotalist skrev 2015-05-16 12:32:40 följande:
    Men det är just jante, det inte alla kan få ska ingen annan ha. Att visa att man är duktig på något väcker ont blod. Dvs många blandar ihop jämlikt med jante. Inte första gången och inte den sista gången och som du förstår. Livet är jäkligt orättvist.

Men du läste mitt senare svar hoppas jag
    Om jag som engagerad förälder tycker att skolan missar målet med jämlikhet när man skippar läxorna blir utpekad som jante blir diskussionen avig. Om jag som gynnas av skattelättnader väljer att lägga min röst på V ska bemötas med jante så vad finns det då får grund för en saklig diskussion?

Jag ser mina barns klasskompisar där föräldrarna inte är lika på av olika skäl drabbas av den läxfria skolan. Men visst - vi lever i antijantelandet där man ska sköta sig själv och skita i andra.
  • sextiotalist
    lebowski skrev 2015-05-16 12:47:21 följande:

Om jag som engagerad förälder tycker att skolan missar målet med jämlikhet när man skippar läxorna blir utpekad som jante blir diskussionen avig. Om jag som gynnas av skattelättnader väljer att lägga min röst på V ska bemötas med jante så vad finns det då får grund för en saklig diskussion?

Jag ser mina barns klasskompisar där föräldrarna inte är lika på av olika skäl drabbas av den läxfria skolan. Men visst - vi lever i antijantelandet där man ska sköta sig själv och skita i andra.

Det jag menar är att tänket är jante. Inte att du är jante. Jag skrev ju att man blandar ihop jämlikhet med jante. För övrigt så framgick det väldigt otydligt i din trådstart att du ansåg, klokt nog, att det var fel argument från skolans sida och att jämlikhet inte har något med läxor kontra inte läxor att göra
  • Ramborg

På vilket sätt skulle läxor främja en "jämnlik" skola?

Läxor är ju verkligen något som bara blir bra för dem som redan har engagerade föräldrar.

42.
  • sextiotalist
    Ramborg skrev 2015-05-16 13:46:17 följande:

På vilket sätt skulle läxor främja en "jämnlik" skola?

Läxor är ju verkligen något som bara blir bra för dem som redan har engagerade föräldrar.

Rätt typ av läxor hjälper barn som inte har engagerade föräldrar. Det kan många intyga som har gjort klassresor.

Läxor ska inte behöva föräldrahjälp mer än att de ska se till att läxorna blir gjorda.
  • Fenna

TS, jag håller med dig om att det är bakvänt och att det är ett system som motverkar jämställdhet. Det största problemet som jag ser det är emellertid inte att skolan låter barnen arbeta vidare utan att treans matte uppenbarligen är alldeles för lätt för 50% (!?) av eleverna. Kanske för en ännu större andel, även om vissa nöjer sig med att bara göra det man "måste".

• Fenna
    Fenna skrev 2015-05-16 14:14:18 följande:

TS, jag håller med dig om att det är bakvänt och att det är ett system som motverkar jämställdhet. Det största problemet som jag ser det är emellertid inte att skolan låter barnen arbeta vidare utan att treans matte uppenbarligen är alldeles för lätt för 50% (!?) av eleverna. Kanske för en ännu större andel, även om vissa nöjer sig med att bara göra det man "måste".

Prestationer styrs för övrigt delvis av förväntningar så om skolan sätter målen för lågt kommer förväntningar och stödet hemifrån att bli avgörande, vilket naturligtvis är helt fel.
  • lebowski

Nu är det väl även så att matematik har blivit det ämne som debatten kommit att handla om som värdemätare för svenska elevers status gentemot Europeiska, Asiatiska och Amerikanska barn. Det står väl ganska klart att det inte är det ämne som kommer att skapa underlaget för landets välfärd framöver. Matte är enkelt att använda i mätsammanhang och just mätningen har fått större fokus i skolan än själva undervisningen. 

Svar på tråden Skola skippar läxor