• lebowski

    Skola skippar läxor

    Skolan som vår 10-åring går i har valt att skippa läxor för att medverka till en jämlik skola. Barnen på skolan bor i ett homogent områden där 80-90% av föräldrarna har akademisk examen. Men istället för att dela ut läxor så har de barn med ett föräldraengagemang blivit tilldelade senare årskursers matematikböcker. Så nu sitter halva klassen med 5:ans och 6:ans matteböcker medan resten har 3:ans.

    Är det jämlikt att barn med engagerade föräldrar ska få utmaningar medan resten blir helt utan, oavsett talang eller förutsättningar?

    Det här kan ju inte vara en jämnlik skola! Obestämd

    Dessutom har det blivit status på skolan att vifta med kommande årskursers matteböcker ...

  • Svar på tråden Skola skippar läxor
  • Anonym (Förtydliga)
    lebowski skrev 2015-05-17 09:27:45 följande:

    Anledning att jag frågade är den progressiva syn du har på barnens inflytande och egna engagemang i skolarbetet.


    Intressant förmåga att läsa mellan raderna. Jag har inte uttryckt någon åsikt åt något håll i denna tråden. Jag ville bara få förtydligat vad du ansåg problemet var. Jag ville alltså förstå. Jag förstod det nämligen inte av dina tidigare inlägg. Det var en fråga helt enkelt.
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:03:32 följande:
    Men eftersom skolan (läs barnen) inte prioriteras sådana resurser så faller repetition i form av läxor tillbaka på föräldraansvaret. När skolan märker att det inte är hållbart så inför de läxfri skola och påkallar jämlikhet. Resultatet blir dock att engagerade föräldrar som förstår värdet av repetition ser till att barnen får den viktiga delen tillgodo, medan barn som inte har det lika förspänt hemma kommer att missa hela den repetitiva delen av inlärningen.
    de barnen når du ju i så fall inte i alla fall.
    Tvärtom, har man läxfri skola så faller ett större ansvar på skolan här att erbjuda olika former av alternativ.
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:07:32 följande:
    de barnen når du ju i så fall inte i alla fall.
    Tvärtom, har man läxfri skola så faller ett större ansvar på skolan här att erbjuda olika former av alternativ.
    Jag upprepar mig tyvärr men skolan har ändliga resurser som du kanske uppmärksammat i medierna. Alternativ som läxhjälp behöver finansieras och sådana pengar finns inte så länge vi behöver skapa politik på en högerbudget. 
  • modsey

    och att skolan görs läxfri av de skäl du anger är så långt i från den erfarenhet jag har av läxfria skolor så det är inte ens igenkännbart...

  • lebowski
    Anonym (Förtydliga) skrev 2015-05-17 10:04:21 följande:
    Intressant förmåga att läsa mellan raderna. Jag har inte uttryckt någon åsikt åt något håll i denna tråden. Jag ville bara få förtydligat vad du ansåg problemet var. Jag ville alltså förstå. Jag förstod det nämligen inte av dina tidigare inlägg. Det var en fråga helt enkelt.
    Läs då inlägg #50 för att få hela tråden sammanfattad.
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:10:36 följande:

    och att skolan görs läxfri av de skäl du anger är så långt i från den erfarenhet jag har av läxfria skolor så det är inte ens igenkännbart...


    Vad är det du fått för bild av skälen för den läxfria skolan?
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:09:51 följande:
    Jag upprepar mig tyvärr men skolan har ändliga resurser som du kanske uppmärksammat i medierna. Alternativ som läxhjälp behöver finansieras och sådana pengar finns inte så länge vi behöver skapa politik på en högerbudget. 
    och ändå likväl fungerar det bra på många skolor med just läxfrittSolig
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 10:12:22 följande:
    och ändå likväl fungerar det bra på många skolor med just läxfrittSolig
    Bra är ju ett relativt begrepp. Länka gärna eller beskriv hur den läxfria skolan har skapat positiva resultat. 
  • Flickan och kråkan
    lebowski skrev 2015-05-17 09:38:18 följande:
    Beror på hur man definierar en utmaning. Läxor ska rikta in sig på repetition av den "teori" som läraren gått igenom i klassrummet. Repetition är en del av inlärningsprocessen och ju mer repetion ett barn går igenom desto bättre blir resultatet. Därför borde läxor kunna ses som en utmaning.
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Jag undrar fortfarande - har gjort det flera gånger och får aldrig något svar - hur du kan ha full koll på vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier. Det finns många barn som har svårt med inlärning av olika orsaker som har jätteengagerade föräldrar. På vilket sätt blir dessa barn hjälpta tänker du (de springer inte och viftar med överkursböcker) av att andra klasskompisar inte får utmaningar på sin nivå?
    Varför göra undantagen till regel?Bokviftandet är inte huvudproblemet och visst kan man föra samma resonemang för andra ämnen. Engelska glosor exempelvis.

    Och jag säger att ditt resonemang är uppåt väggarna.

    1. Nej, det är inte ett exceptionellt undantag att engagerade föräldrar har barn som ligger på en kunskapsnivå som är i nivå vad som krävs för årskursen. 

    2. Att repetera färdigheter för att befästa dessa är inte en kunskapsmässig utmaning. Däremot kan det vara tålamodsprövande. En utmaning i tålamod och och ihärdighet, i så fall. En utmaning i disciplin om man inte själv har engagerade föräldrar som ser till att man sätter sig ner och just repeterar.

    3. En uppgift är utmanande för ett barn/eller vuxen när uppgiften befinner sig i det som Vygotskij brukar kalla den proximala utvecklingszonen. Tror inte någon har någon invändning emot det om jag ska vara ärlig. Och där finner vi inte repetition av det eleven redan klarar själv. Och den typen av utmanande uppgifter ska inte skickas hem som läxa utan eleverna ska få möjlighet att göra dem i skolan med den hjälp och stöttning som uppgiften kräver av den enkla anledningen att alla inte kan få den hjälpen hemma.....vilket heller absolut inte måste innebära ett engagemang hos föräldrarna. I de högre årskurserna kan den mest engagerade förälder sakna kunskapen.

    Du svarar fortfarande inte på mina frågor:
    1. Hur vet du vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier?
    2. På vilket sätt är det fördelaktigt för en elev som ligger i nivå för sin årskurs kunskapsmässigt att de klasskompisar som kommit längre eller kortare i sin kunskapsutveckling inte får uppgifter som är anpassade efter deras kunskapsnivå?
    3. Anser du att alla barn i en klass och årskurs ska läsa skönlitteratur med samma svårighetsgrad oavsett läsförmåga? 

    Jag tycker att ditt resonemang är oerhört snävt. 
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:11:52 följande:
    Vad är det du fått för bild av skälen för den läxfria skolan?
    de skolor mina barn har gått i både traditionella med klassiska läxor och de sk. läxfria har gett mig en annan bild. Där de läxfria fungerat mycket bättre och där workshops med pedagoger funnits på eftermiddagarna kunna hjälpt eleverna på ett mycket bra sätt
Svar på tråden Skola skippar läxor