Inlägg från: lebowski |Visa alla inlägg
  • lebowski

Skola skippar läxor

Skolan som vår 10-åring går i har valt att skippa läxor för att medverka till en jämlik skola. Barnen på skolan bor i ett homogent områden där 80-90% av föräldrarna har akademisk examen. Men istället för att dela ut läxor så har de barn med ett föräldraengagemang blivit tilldelade senare årskursers matematikböcker. Så nu sitter halva klassen med 5:ans och 6:ans matteböcker medan resten har 3:ans.

Är det jämlikt att barn med engagerade föräldrar ska få utmaningar medan resten blir helt utan, oavsett talang eller förutsättningar?

Det här kan ju inte vara en jämnlik skola! Obestämd

Dessutom har det blivit status på skolan att vifta med kommande årskursers matteböcker ...

• Svar på tråden Skola skippar läxor
  • lebowski

Som jag skrev så är det skolans målsättning att bidra till en jämnlik skola genom att inte dela ut läxor samtidigt som man delar ut extra utmaningar till de barn vars föräldrar har tid och engagemang - nog ser du väl motsägelsen i det eller?

• lebowski

Problemet som inte verkar gå fram här är att skolan som anser sig vara för en jämnlik skola skapar särskiljer på barn med engagerade föräldrar och de som inte har det, oavsett om barnens förutsättningar och talang borde styra.

• lebowski
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-15 21:40:40 följande:
    Men jag förstår verkligen inte. Vet du hur mycket tid och engagemang andra föräldrar lägger ner på sina barns studie? Jag har absolut ingen aning om hur det ser ut hemma på det viset hos mina barns kompisar. Eller menar du att skolan går ut och frågar vilka som engagerar sig och ger deras barn extra uppgifter? Om vissa barn inte utmanas så är det givetvis ett problem. Får inte ditt barn uppgifter som utmanar på rätt kunskapsnivå så måste du ju påtala detta. Att föräldrar väljer att engagera sig i sina barns studier, att vissa barn har lätt för vissa saker, att vissa barn studerar på eget initiativ och att lärare ger elever uppgifter utifrån kunskapsnivå är ju inget som ska motarbetas.
    Hade jag inte varit en av de föräldrar som inte engagerade mig så hade jag inte skrivit det här inlägget, eller hur. Men nu handlar det inte om mig eller mitt barn utan om den skola som skippar läxor för att det leder till en ojämlik skola. Detta trots att de premierar barn vars föräldrar är engagerade genom att dem extra utmaningar.
  • lebowski
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-15 22:22:38 följande:
    Jag förstår fortfarande inte. På vilket sätt premierar skolan specifikt elever vars föräldrar engagerar sig? Att barnen får uppgifter på sin kunskapsnivå är knappast att premiera någon. I min 7-åring klass arbetar barnen utefter kunskapsnivå. De har inte årskursböcker, men vissa barn arbetar med uppgifter som motsvarar år 3, andra år 2 och ytterligare andra år 1. Jag upplever också att jag är engagerad men har ingen aning om hur andra föräldrar engagerar sig tidsmässigt. Ett barn som inte klarar matematik särskilt bra kan ju ha oerhört engagerade föräldrar som övar massor hemma extra, men har barnet svårt för just matematik så kanske det ändå "bara" räcker till att vara i nivå. Ett barn som arbetar på sin kunskapsnivå med årskurstypiskt material kan ha oerhört engagerade föräldrar.....utan femmans och sexans mattebok...eller får den eleven också arbeta med dessa, fast han/hon inte klarar av det?
    Jämlikhet i skolsammanhang borde ju rimligen betyda att skolan ska ge alla elever samma förutsättningar att lyckas, oavsett vad deras föräldrar har för engagemang i sitt barns skolgång. Om skolan då å ena sidan väljer bort läxor för att undvika att barn vars föräldrar inte kan engagera sig hamnar på efterkälken å andra sidan ger barn extra utmaningar vars föräldrar engagerar sig blir det ju direkt kontraproduktivt för att uppnå den jämlika skolan.
  • lebowski

Märkligt många ologiska kommentarer som följer på ett enkelt ifrågasättande. Märks att det sitter lärare på andra sidan tangentborden som i sin iver försöker försvara det lilla förtroende som finns kvar för både läraryrket och institutionerna.

Jag säger det igen: skolans strävan efter det jämlika är en tankevurpa när de vägrar ge läxor för att istället falla till korta för engagerade föräldrar som vill att sina barn springer och viftar med högre årskursers matteböcker ...

• lebowski
    sextiotalist skrev 2015-05-16 09:52:17 följande:
    Ja, föräldrar som är engagerade, deras barn kommer alltid få en bättre start, oavsett vilken nivå barnet ligger på.
     Det är ju just detta som är kruxet, att en läxfri skola främjar barn med engagerade föräldrar som om de inte redan hade det förspänt. Precis det som det försöker motverka genom att skippa läxor ... dvs skolan missar sina egna målsättning och tyvärr går det ut över vissa barn.
  • lebowski
    Anonym (Förtydliga) skrev 2015-05-16 09:41:04 följande:
    Menar du att det krävs att en engagerad förälder frågar efter en mer avancerad bok för att barnet ska få det? De som inte frågar efter det får inte mer avancerade böcker även om de behöver det?
    Har du barn överhuvudtaget eller är du bara en nykläckt lärarstudent?
  • lebowski
    sextiotalist skrev 2015-05-16 09:52:17 följande:
    Som flera skriver så blandar du ihop jämlikhet med jante.
    Vad är det för nonsens att dra upp jantekortet?

Mitt barn är ett av de som springer omkring och viftar med matteböcker från årskurs 6. Båda hans föräldrar är engagerade i skolan. Båda föräldrar är höginkomsttagare och akademiker. Vi lägger mycket tid vid matematiska samtal i abstrakt och konkret form. Han har det fullt förspänt för att lyckas.

Det handlar inte om våran situation och det handlar inte om jante!!

Det här handlar om en havererad skola som söker quickfixes men missar målen.
  • lebowski
    sextiotalist skrev 2015-05-16 12:32:40 följande:
    Men det är just jante, det inte alla kan få ska ingen annan ha. Att visa att man är duktig på något väcker ont blod. Dvs många blandar ihop jämlikt med jante. Inte första gången och inte den sista gången och som du förstår. Livet är jäkligt orättvist.

Men du läste mitt senare svar hoppas jag
    Om jag som engagerad förälder tycker att skolan missar målet med jämlikhet när man skippar läxorna blir utpekad som jante blir diskussionen avig. Om jag som gynnas av skattelättnader väljer att lägga min röst på V ska bemötas med jante så vad finns det då får grund för en saklig diskussion?

Jag ser mina barns klasskompisar där föräldrarna inte är lika på av olika skäl drabbas av den läxfria skolan. Men visst - vi lever i antijantelandet där man ska sköta sig själv och skita i andra.
Svar på tråden Skola skippar läxor