• lebowski

    Skola skippar läxor

    Skolan som vår 10-åring går i har valt att skippa läxor för att medverka till en jämlik skola. Barnen på skolan bor i ett homogent områden där 80-90% av föräldrarna har akademisk examen. Men istället för att dela ut läxor så har de barn med ett föräldraengagemang blivit tilldelade senare årskursers matematikböcker. Så nu sitter halva klassen med 5:ans och 6:ans matteböcker medan resten har 3:ans.

    Är det jämlikt att barn med engagerade föräldrar ska få utmaningar medan resten blir helt utan, oavsett talang eller förutsättningar?

    Det här kan ju inte vara en jämnlik skola! Obestämd

    Dessutom har det blivit status på skolan att vifta med kommande årskursers matteböcker ...

  • Svar på tråden Skola skippar läxor
  • Flickan och kråkan

    Fast nu är jag inte med. Barn med föräldrar som engagerar sig i barnens studier kommer alltid att ha en viss fördel - läxor eller inte. Anledningen till att vissa barn arbetar med svårare uppgifter än dem i årskursen böcker är väl att de har kunskaper som kräver just svårare uppgifter. Vad tänker du att dessa elever ska göra under skoltid? Jag har en 7-åring som är väldigt duktig i svenska, men inte på samma nivå i matte. Det är ju viktigt att få arbeta på rätt nivå för att få stimulans - inte för svårt och inte för lätt. Eller menar du att läraren väljer ut elever utifrån föräldraengagemang utan att beakta elevernas kunskapsnivå? Hur gör i så fall läraren detta?

  • lebowski

    Som jag skrev så är det skolans målsättning att bidra till en jämnlik skola genom att inte dela ut läxor samtidigt som man delar ut extra utmaningar till de barn vars föräldrar har tid och engagemang - nog ser du väl motsägelsen i det eller?

  • Elsis

    Men jämlikt är väl att ge alla elever en utmaning, tex låta dem räkna i den bok som passar deras nivå, istället för att låta vissa få en utmaning och lära sig nytt, medan andra måste sitta och vänta in dem innan de får gå vidare mot nya kunskaper. Att ta bort läxor är väl inte i motsättning mot detta, så vida det inte är så att barnen bara sitter hemma och tuggar sig igenom mattebok efter mattebok med föräldrarnas hjälp? Så länge de arbetar på sin kunskapsnivå i skolan är allt i sin ordning, skolan är faktiskt skyldig att anpassa undervisningen utifrån varje elevs individuella förutsättningar.

  • Flickan och kråkan
    lebowski skrev 2015-05-15 20:52:29 följande:

    Som jag skrev så är det skolans målsättning att bidra till en jämnlik skola genom att inte dela ut läxor samtidigt som man delar ut extra utmaningar till de barn vars föräldrar har tid och engagemang - nog ser du väl motsägelsen i det eller?


    Nej. Lärare delar ut uppgifter som utmanar den enskilda eleven. De barn som har föräldrar som engagerar sig i barnens studier hemma kommer att lära sig mer, kunna mer och därmed behöva svårare utmaningar i skolan. De elever som har eget driv och själva lär sig matematik eller annat på fritiden utan engagerade föräldrar kommer ju också att behöva svårare utmaningar. Barn har dessutom om olika lätt för att lära sig olika saker. Den med anlag för matematiskt tänkande kommer att behöva svårare utmaningar. Önskar inte du att ditt barn får uppgifter i skolan som är lämpliga för hans/hennes kunskapsnivå?
  • Maddi

    Jämlik skola tycks det ju inte vara, men att se individen. En del har lättare för dog och andra svårare. Ska dom som har lätt i vissa ämnen då behöva vänta? Ska den dom ha svårare känna att hen inte hänger med?

    Att sluta med läxor ger jag tummen upp för. Hur många jobbar, slutar jobbet och tar med sig jobb hem för att fortsätta jobba. Lika med barn, har alltid tyckt läxor är fel. Att inte hinna göra något roligt efter skolan pga läxor, det är inte så konstigt att dom blir skoltrött.

  • lebowski

    Problemet som inte verkar gå fram här är att skolan som anser sig vara för en jämnlik skola skapar särskiljer på barn med engagerade föräldrar och de som inte har det, oavsett om barnens förutsättningar och talang borde styra.

  • Flickan och kråkan
    lebowski skrev 2015-05-15 21:30:14 följande:

    Problemet som inte verkar gå fram här är att skolan som anser sig vara för en jämnlik skola skapar särskiljer på barn med engagerade föräldrar och de som inte har det, oavsett om barnens förutsättningar och talang borde styra.


    Men jag förstår verkligen inte. Vet du hur mycket tid och engagemang andra föräldrar lägger ner på sina barns studie? Jag har absolut ingen aning om hur det ser ut hemma på det viset hos mina barns kompisar. Eller menar du att skolan går ut och frågar vilka som engagerar sig och ger deras barn extra uppgifter? Om vissa barn inte utmanas så är det givetvis ett problem. Får inte ditt barn uppgifter som utmanar på rätt kunskapsnivå så måste du ju påtala detta. Att föräldrar väljer att engagera sig i sina barns studier, att vissa barn har lätt för vissa saker, att vissa barn studerar på eget initiativ och att lärare ger elever uppgifter utifrån kunskapsnivå är ju inget som ska motarbetas.
  • lebowski
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-15 21:40:40 följande:
    Men jag förstår verkligen inte. Vet du hur mycket tid och engagemang andra föräldrar lägger ner på sina barns studie? Jag har absolut ingen aning om hur det ser ut hemma på det viset hos mina barns kompisar. Eller menar du att skolan går ut och frågar vilka som engagerar sig och ger deras barn extra uppgifter? Om vissa barn inte utmanas så är det givetvis ett problem. Får inte ditt barn uppgifter som utmanar på rätt kunskapsnivå så måste du ju påtala detta. Att föräldrar väljer att engagera sig i sina barns studier, att vissa barn har lätt för vissa saker, att vissa barn studerar på eget initiativ och att lärare ger elever uppgifter utifrån kunskapsnivå är ju inget som ska motarbetas.
    Hade jag inte varit en av de föräldrar som inte engagerade mig så hade jag inte skrivit det här inlägget, eller hur. Men nu handlar det inte om mig eller mitt barn utan om den skola som skippar läxor för att det leder till en ojämlik skola. Detta trots att de premierar barn vars föräldrar är engagerade genom att dem extra utmaningar.
  • Flickan och kråkan
    lebowski skrev 2015-05-15 21:52:37 följande:

    Hade jag inte varit en av de föräldrar som inte engagerade mig så hade jag inte skrivit det här inlägget, eller hur. Men nu handlar det inte om mig eller mitt barn utan om den skola som skippar läxor för att det leder till en ojämlik skola. Detta trots att de premierar barn vars föräldrar är engagerade genom att dem extra utmaningar.


    Jag förstår fortfarande inte. På vilket sätt premierar skolan specifikt elever vars föräldrar engagerar sig? Att barnen får uppgifter på sin kunskapsnivå är knappast att premiera någon. I min 7-åring klass arbetar barnen utefter kunskapsnivå. De har inte årskursböcker, men vissa barn arbetar med uppgifter som motsvarar år 3, andra år 2 och ytterligare andra år 1. Jag upplever också att jag är engagerad men har ingen aning om hur andra föräldrar engagerar sig tidsmässigt. Ett barn som inte klarar matematik särskilt bra kan ju ha oerhört engagerade föräldrar som övar massor hemma extra, men har barnet svårt för just matematik så kanske det ändå "bara" räcker till att vara i nivå. Ett barn som arbetar på sin kunskapsnivå med årskurstypiskt material kan ha oerhört engagerade föräldrar.....utan femmans och sexans mattebok...eller får den eleven också arbeta med dessa, fast han/hon inte klarar av det?
  • lebowski
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-15 22:22:38 följande:
    Jag förstår fortfarande inte. På vilket sätt premierar skolan specifikt elever vars föräldrar engagerar sig? Att barnen får uppgifter på sin kunskapsnivå är knappast att premiera någon. I min 7-åring klass arbetar barnen utefter kunskapsnivå. De har inte årskursböcker, men vissa barn arbetar med uppgifter som motsvarar år 3, andra år 2 och ytterligare andra år 1. Jag upplever också att jag är engagerad men har ingen aning om hur andra föräldrar engagerar sig tidsmässigt. Ett barn som inte klarar matematik särskilt bra kan ju ha oerhört engagerade föräldrar som övar massor hemma extra, men har barnet svårt för just matematik så kanske det ändå "bara" räcker till att vara i nivå. Ett barn som arbetar på sin kunskapsnivå med årskurstypiskt material kan ha oerhört engagerade föräldrar.....utan femmans och sexans mattebok...eller får den eleven också arbeta med dessa, fast han/hon inte klarar av det?
    Jämlikhet i skolsammanhang borde ju rimligen betyda att skolan ska ge alla elever samma förutsättningar att lyckas, oavsett vad deras föräldrar har för engagemang i sitt barns skolgång. Om skolan då å ena sidan väljer bort läxor för att undvika att barn vars föräldrar inte kan engagera sig hamnar på efterkälken å andra sidan ger barn extra utmaningar vars föräldrar engagerar sig blir det ju direkt kontraproduktivt för att uppnå den jämlika skolan.
Svar på tråden Skola skippar läxor