lebowski skrev 2015-05-17 09:38:18 följande:
Beror på hur man definierar en utmaning. Läxor ska rikta in sig på repetition av den "teori" som läraren gått igenom i klassrummet. Repetition är en del av inlärningsprocessen och ju mer repetion ett barn går igenom desto bättre blir resultatet. Därför borde läxor kunna ses som en utmaning.
Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
Jag undrar fortfarande - har gjort det flera gånger och får aldrig något svar - hur du kan ha full koll på vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier. Det finns många barn som har svårt med inlärning av olika orsaker som har jätteengagerade föräldrar. På vilket sätt blir dessa barn hjälpta tänker du (de springer inte och viftar med överkursböcker) av att andra klasskompisar inte får utmaningar på sin nivå?
Varför göra undantagen till regel?Bokviftandet är inte huvudproblemet och visst kan man föra samma resonemang för andra ämnen. Engelska glosor exempelvis.
Och jag säger att ditt resonemang är uppåt väggarna.
1. Nej, det är inte ett exceptionellt undantag att engagerade föräldrar har barn som ligger på en kunskapsnivå som är i nivå vad som krävs för årskursen.
2. Att repetera färdigheter för att befästa dessa är inte en kunskapsmässig utmaning. Däremot kan det vara tålamodsprövande. En utmaning i tålamod och och ihärdighet, i så fall. En utmaning i disciplin om man inte själv har engagerade föräldrar som ser till att man sätter sig ner och just repeterar.
3. En uppgift är utmanande för ett barn/eller vuxen när uppgiften befinner sig i det som Vygotskij brukar kalla den proximala utvecklingszonen. Tror inte någon har någon invändning emot det om jag ska vara ärlig. Och där finner vi inte repetition av det eleven redan klarar själv. Och den typen av utmanande uppgifter ska inte skickas hem som läxa utan eleverna ska få möjlighet att göra dem i skolan med den hjälp och stöttning som uppgiften kräver av den enkla anledningen att alla inte kan få den hjälpen hemma.....vilket heller absolut inte måste innebära ett engagemang hos föräldrarna. I de högre årskurserna kan den mest engagerade förälder sakna kunskapen.
Du svarar fortfarande inte på mina frågor:
1. Hur vet du vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier?
2. På vilket sätt är det fördelaktigt för en elev som ligger i nivå för sin årskurs kunskapsmässigt att de klasskompisar som kommit längre eller kortare i sin kunskapsutveckling inte får uppgifter som är anpassade efter deras kunskapsnivå?
3. Anser du att alla barn i en klass och årskurs ska läsa skönlitteratur med samma svårighetsgrad oavsett läsförmåga?
Jag tycker att ditt resonemang är oerhört snävt.