• lebowski

    Skola skippar läxor

    Skolan som vår 10-åring går i har valt att skippa läxor för att medverka till en jämlik skola. Barnen på skolan bor i ett homogent områden där 80-90% av föräldrarna har akademisk examen. Men istället för att dela ut läxor så har de barn med ett föräldraengagemang blivit tilldelade senare årskursers matematikböcker. Så nu sitter halva klassen med 5:ans och 6:ans matteböcker medan resten har 3:ans.

    Är det jämlikt att barn med engagerade föräldrar ska få utmaningar medan resten blir helt utan, oavsett talang eller förutsättningar?

    Det här kan ju inte vara en jämnlik skola! Obestämd

    Dessutom har det blivit status på skolan att vifta med kommande årskursers matteböcker ...

  • Svar på tråden Skola skippar läxor
  • Tow2Mater
    lebowski skrev 2015-05-15 22:40:56 följande:
    Jämlikhet i skolsammanhang borde ju rimligen betyda att skolan ska ge alla elever samma förutsättningar att lyckas, oavsett vad deras föräldrar har för engagemang i sitt barns skolgång. Om skolan då å ena sidan väljer bort läxor för att undvika att barn vars föräldrar inte kan engagera sig hamnar på efterkälken å andra sidan ger barn extra utmaningar vars föräldrar engagerar sig blir det ju direkt kontraproduktivt för att uppnå den jämlika skolan.
    Så vad anser du läxor skulle gora for skillnad? Skulle du engagera dig mer om ditt barn kom hem med en specifik läxa istället for "bara" en mattebok barmet och du kan räkna i hur mycket ni vill?
  • Tow2Mater

    Bokhandeln har nog olika matteböcker att köpa om ditt barn behöver en 'läxa'.

  • Flickan och kråkan
    lebowski skrev 2015-05-15 22:40:56 följande:
    Jämlikhet i skolsammanhang borde ju rimligen betyda att skolan ska ge alla elever samma förutsättningar att lyckas, oavsett vad deras föräldrar har för engagemang i sitt barns skolgång. Om skolan då å ena sidan väljer bort läxor för att undvika att barn vars föräldrar inte kan engagera sig hamnar på efterkälken å andra sidan ger barn extra utmaningar vars föräldrar engagerar sig blir det ju direkt kontraproduktivt för att uppnå den jämlika skolan.
    Du tänker helskumt. Menar du att en skola är jämlik om alla gör exakt samma sak? Menar du på fullaste allvar att alla ska göra det som den som har lägst kunskapsnivå i klassen klarar av i varje enskilt ämne, eller som den som ligger på medel eller den som har kommit längst? Är det jämlikt?

    Ditt resonemang innebär dessutom att vi behöver förbjuda fritidsaktiviteter, att föräldrar läser för sina barn eller att barn på eget initiativ lär sig saker på fritiden. Det innebär ju i förlängningen att barnet lär sig något utanför skolan som ger barnet fördelar i skolan. Hen kommer att behöva svårare utmaningar än någon annan som inte gör detta under sin fritid.

    Jag undrar dessutom hur du kan veta vilket engagemang alla föräldrar har i sina barns studier? Din utgångspunkt verkar vara de som har högst kunskapsnivå. Är det menar du ett kvitto på föräldraengagemang?

    Självklart ger man de utmaningar som varje barn behöver - oavsett om barnet har lät eller svårt och oavsett hur långt barnet har kommit. Sedan är det ju trist att framför allt matematik är så bokbundet. I svenska skulle jag tippa att du tycker att det är rätt självklart att varje barn läser böcker som är på rätt nivå svårighetsmässigt. Skönlitteratur är dock inte årskursindelat.
  • Sous
    lebowski skrev 2015-05-15 21:30:14 följande:

    Problemet som inte verkar gå fram här är att skolan som anser sig vara för en jämnlik skola skapar särskiljer på barn med engagerade föräldrar och de som inte har det, oavsett om barnens förutsättningar och talang borde styra.


    Nej, det är du som inte förstår vad skolan menar. Jämlikheten handlar inte om vilken nivå barnen ligger på relativt varandra utan om *det stöd och de förutsättningar de får i de uppgifter som skolan ger dem*. Alla uppgifter görs i skolan= alla barn får stöd från lärare. Vissa uppgifter görs hemma= vissa barn får inte hjälp, vissa barn får hjälp. Naturligtvis är inte en jämlik skola en skola där alla barn gör samma uppgift samtidigt! Det står i läroplanen att alla barn ska få undervisning på sin nivå.
  • lebowski

    Märkligt många ologiska kommentarer som följer på ett enkelt ifrågasättande. Märks att det sitter lärare på andra sidan tangentborden som i sin iver försöker försvara det lilla förtroende som finns kvar för både läraryrket och institutionerna.

    Jag säger det igen: skolans strävan efter det jämlika är en tankevurpa när de vägrar ge läxor för att istället falla till korta för engagerade föräldrar som vill att sina barn springer och viftar med högre årskursers matteböcker ...

  • Flickan och kråkan
    lebowski skrev 2015-05-16 08:47:25 följande:

    Märkligt många ologiska kommentarer som följer på ett enkelt ifrågasättande. Märks att det sitter lärare på andra sidan tangentborden som i sin iver försöker försvara det lilla förtroende som finns kvar för både läraryrket och institutionerna.

    Jag säger det igen: skolans strävan efter det jämlika är en tankevurpa när de vägrar ge läxor för att istället falla till korta för engagerade föräldrar som vill att sina barn springer och viftar med högre årskursers matteböcker ...


    ???

    En enkel fråga. Anser du att det är bra att barn i skolan får arbeta med uppgifter som passar deras kunskapsnivå?

    Är det just matteböckerna det gäller eller har du samma uppfattning vad gäller exempelvis läsning av skönlitteratur?
  • Anonym (Förtydliga)
    lebowski skrev 2015-05-16 08:47:25 följande:

    Märkligt många ologiska kommentarer som följer på ett enkelt ifrågasättande. Märks att det sitter lärare på andra sidan tangentborden som i sin iver försöker försvara det lilla förtroende som finns kvar för både läraryrket och institutionerna.

    Jag säger det igen: skolans strävan efter det jämlika är en tankevurpa när de vägrar ge läxor för att istället falla till korta för engagerade föräldrar som vill att sina barn springer och viftar med högre årskursers matteböcker ...


    Menar du att det krävs att en engagerad förälder frågar efter en mer avancerad bok för att barnet ska få det? De som inte frågar efter det får inte mer avancerade böcker även om de behöver det?
  • sextiotalist
    lebowski skrev 2015-05-16 08:47:25 följande:

    Märkligt många ologiska kommentarer som följer på ett enkelt ifrågasättande. Märks att det sitter lärare på andra sidan tangentborden som i sin iver försöker försvara det lilla förtroende som finns kvar för både läraryrket och institutionerna.

    Jag säger det igen: skolans strävan efter det jämlika är en tankevurpa när de vägrar ge läxor för att istället falla till korta för engagerade föräldrar som vill att sina barn springer och viftar med högre årskursers matteböcker ...


    Jag är inte lärare men tillhört de som hade väldigt lätt för matte (av mig själv, jag tog hjälp av min pappa först när jag läste på högskolan) och tillhörde de elever som "viftade" med mina matteböcker.

    Jag hade dessutom fräckheten att kunna läsa helt flytande när jag började skolan så när mina klasskamrater traglade med mor för så läste jag böcker

    Vad hade läraren behövt göra för att du skulle anse det vara jämlikt.

    Hade jag inte varit den engagerade föräldern så hade grabben inte gått på sin drömlinje (som han fixar helt på egen hand)

    Som flera skriver så blandar du ihop jämlikhet med jante.

    Ja, föräldrar som är engagerade, deras barn kommer alltid få en bättre start, oavsett vilken nivå barnet ligger på.

    Men de flesta barn som ligger långt fram gör det av egen maskin.

    Nu tycker jag rätt typ av läxor är bra och lärande för barnet och till skillnad från många andra så tror jag att de stora förlorarna i en läxlös skola är de elever som saknar engagerade föräldrar. De engagerade föräldrarna kompletterar skolan och kan stötta barnen utan läxor.

    Jag såg (utan en enda läxa) vad som brast hos grabben.
  • lebowski
    sextiotalist skrev 2015-05-16 09:52:17 följande:
    Ja, föräldrar som är engagerade, deras barn kommer alltid få en bättre start, oavsett vilken nivå barnet ligger på.
     Det är ju just detta som är kruxet, att en läxfri skola främjar barn med engagerade föräldrar som om de inte redan hade det förspänt. Precis det som det försöker motverka genom att skippa läxor ... dvs skolan missar sina egna målsättning och tyvärr går det ut över vissa barn.
  • lebowski
    Anonym (Förtydliga) skrev 2015-05-16 09:41:04 följande:
    Menar du att det krävs att en engagerad förälder frågar efter en mer avancerad bok för att barnet ska få det? De som inte frågar efter det får inte mer avancerade böcker även om de behöver det?
    Har du barn överhuvudtaget eller är du bara en nykläckt lärarstudent?
Svar på tråden Skola skippar läxor