Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Skola skippar läxor

    lebowski skrev 2015-05-16 08:47:25 följande:

    Märkligt många ologiska kommentarer som följer på ett enkelt ifrågasättande. Märks att det sitter lärare på andra sidan tangentborden som i sin iver försöker försvara det lilla förtroende som finns kvar för både läraryrket och institutionerna.

    Jag säger det igen: skolans strävan efter det jämlika är en tankevurpa när de vägrar ge läxor för att istället falla till korta för engagerade föräldrar som vill att sina barn springer och viftar med högre årskursers matteböcker ...


    Jag är inte lärare men tillhört de som hade väldigt lätt för matte (av mig själv, jag tog hjälp av min pappa först när jag läste på högskolan) och tillhörde de elever som "viftade" med mina matteböcker.

    Jag hade dessutom fräckheten att kunna läsa helt flytande när jag började skolan så när mina klasskamrater traglade med mor för så läste jag böcker

    Vad hade läraren behövt göra för att du skulle anse det vara jämlikt.

    Hade jag inte varit den engagerade föräldern så hade grabben inte gått på sin drömlinje (som han fixar helt på egen hand)

    Som flera skriver så blandar du ihop jämlikhet med jante.

    Ja, föräldrar som är engagerade, deras barn kommer alltid få en bättre start, oavsett vilken nivå barnet ligger på.

    Men de flesta barn som ligger långt fram gör det av egen maskin.

    Nu tycker jag rätt typ av läxor är bra och lärande för barnet och till skillnad från många andra så tror jag att de stora förlorarna i en läxlös skola är de elever som saknar engagerade föräldrar. De engagerade föräldrarna kompletterar skolan och kan stötta barnen utan läxor.

    Jag såg (utan en enda läxa) vad som brast hos grabben.
  • sextiotalist
    lebowski skrev 2015-05-16 12:08:02 följande:

     Det är ju just detta som är kruxet, att en läxfri skola främjar barn med engagerade föräldrar som om de inte redan hade det förspänt. Precis det som det försöker motverka genom att skippa läxor ... dvs skolan missar sina egna målsättning och tyvärr går det ut över vissa barn.


    Jag kan hålla med om att genom ta bort läxor så tar man inte bort problemet. Skillnaden kommer finnas där oavsett läxor eller inte. Meningsfulla läxor stöttar. Meningslösa läxor kan man skippa.

    Men fokusera på det som är problemet. Förutom detta så ska skolan, enligt läroplanen uppmuntra elever som är duktiga, så de gör helt rätt när de ger duktiga elever mer utmaningar. Men de måste också stötta elever som är svaga
  • sextiotalist
    lebowski skrev 2015-05-16 12:19:10 följande:

    Vad är det för nonsens att dra upp jantekortet?

    Mitt barn är ett av de som springer omkring och viftar med matteböcker från årskurs 6. Båda hans föräldrar är engagerade i skolan. Båda föräldrar är höginkomsttagare och akademiker. Vi lägger mycket tid vid matematiska samtal i abstrakt och konkret form. Han har det fullt förspänt för att lyckas.

    Det handlar inte om våran situation och det handlar inte om jante!!

    Det här handlar om en havererad skola som söker quickfixes men missar målen.


    Men det är just jante, det inte alla kan få ska ingen annan ha. Att visa att man är duktig på något väcker ont blod. Dvs många blandar ihop jämlikt med jante. Inte första gången och inte den sista gången och som du förstår. Livet är jäkligt orättvist.

    Men du läste mitt senare svar hoppas jag
  • sextiotalist
    lebowski skrev 2015-05-16 12:47:21 följande:

    Om jag som engagerad förälder tycker att skolan missar målet med jämlikhet när man skippar läxorna blir utpekad som jante blir diskussionen avig. Om jag som gynnas av skattelättnader väljer att lägga min röst på V ska bemötas med jante så vad finns det då får grund för en saklig diskussion?

    Jag ser mina barns klasskompisar där föräldrarna inte är lika på av olika skäl drabbas av den läxfria skolan. Men visst - vi lever i antijantelandet där man ska sköta sig själv och skita i andra.


    Det jag menar är att tänket är jante. Inte att du är jante. Jag skrev ju att man blandar ihop jämlikhet med jante. För övrigt så framgick det väldigt otydligt i din trådstart att du ansåg, klokt nog, att det var fel argument från skolans sida och att jämlikhet inte har något med läxor kontra inte läxor att göra
  • sextiotalist
    Ramborg skrev 2015-05-16 13:46:17 följande:

    På vilket sätt skulle läxor främja en "jämnlik" skola?

    Läxor är ju verkligen något som bara blir bra för dem som redan har engagerade föräldrar.


    Rätt typ av läxor hjälper barn som inte har engagerade föräldrar. Det kan många intyga som har gjort klassresor.

    Läxor ska inte behöva föräldrahjälp mer än att de ska se till att läxorna blir gjorda.
  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2015-05-18 01:12:35 följande:
    Då ska väl inte de eleverna ha matte alls kan man tycka, dvs de ges håltimme, och lärarresurser ska läggas på dem som jobbar med nians kurs.
    Tack och lov är det inte så längre, utan man i läroplanen så ska alla elever, både de duktiga och de som har det tuffare, få utmaningar

    Min grabb går i en gymnasieklass där man satsar mycket på matematik och flera av dessa har varit de eleverna som var färdiga med 9:ans matte redan i 8:an (en i sjuan) och skulle de inte få möjlighet att utveckla sig inom ett område de verkligen är duktiga på.
    Nu fick de läsa matten på det närliggande gymnasiet, men alla har inte sådan tur.


  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2015-05-20 19:23:50 följande:

    Men nu var ju gymnasiets kurser redan avklarade i 9an i frågeställningen.

    Tycker du man ska tvingas läsa hogskolekurser i 9an, fast man kanske inte ens tänkt läsa på hogskola? Vad är fel med håltimmar? Då kan ju den som vill satsa på mer matte gora det, och den som vill gora annat gora just det.


    Nu är jag säker på att det är ett icke-problem. De elever som är så duktiga att de ligger så långt fram vill säkert ha mer uppgifter. Men jag avsåg att man ger eleven möjlighet och inte hindrar eleven att läsa svårare kurser. Att börja läsa endimensionell matte efter gymnasiematten är endast en fördjupning
  • sextiotalist
    Fenna skrev 2015-05-21 10:04:32 följande:
    Då undrar jag vem som ska lära ut den högre mattematiken. Är undervisningen verkligindvidanpassad borde skolan ställa upp med en lärare. Hur många skolor gör det idag?
    Ponera att det 9:e-klasaren är en så stor begåvning att han/hon avverkat gymnasiematematiken i 9:an, då finns det med all säkerhet en hel del lärare på universitet/högskola som står på kö för att hand om en sådan begåvning och med dagens IT-lösningar, även på distans.
    Min grabb går i en klass med genier (han är inte i deras nivå, långt ifrån) och flera av dom läser högskolematematik nu (går andra året i gymnasiet) och har support från den tekniska högskolan.
    Så fortfarande ett icke-problem
  • sextiotalist
    Fenna skrev 2015-05-21 10:58:17 följande:
    Nej, naturligtvis inte om man går i en sådan klass som din son går i där det redan finns att etablerat samarbete med tekniska högskolan och där man förväntar sig att det kommer duktiga elever. Nu talar jag om elever generellt, i vanliga skolor ute i landet. Hjälper skolan då till att sätta upp en sådan kontakt? 

    Dessutom gäller det inte bara elever som blir klara i 9:an, utan elever som blir klara i förtid i allmänhet. Om man vill ha en individanpassad skola vill säga.
    Jag vet att det fungerar på andra skolor också, finns några genier i bekantskapskretsen och de har fått support, inte alltid av lärarna på skolan, men även de har ett kontaktnät och det har kanske inneburit lite omak för eleven att ta sig till en plats från en annan. Men det går, om man tänker lite utanför boxen. Sedan om skolan vill, är en helt annan femma och vissa skolor verkar inte ha viljan att ens stötta de barn som har det svårt för sig.
  • sextiotalist
    Fenna skrev 2015-05-21 13:28:33 följande:
    Men vem ska ha ett kontaktnät? Vem ska "tänka utanför boxen"? Det rimliga är väl att det kommer från skolan.

    Hur kommer det sig (om det stämmer vad folk säger här och den svenska skolan är så vansinnigt bra på att individanpassa och stödja) att både hög- och lågpresterande elever presterar sämre i internationella undersökningar än på min tid när det verkligen inte var fallet?
    Självklart bör det komma från skolan.
    Jag vet att man presterat dåligt på PISA-undersökningen. Nu läste grabben enligt den nya läroplanen på högstadiet och då var kraven betydligt högre än när jag gick i skolan ( i varje fall om man skulle ha höga betyg), så något har hänt ´med målen i varje fall.

    Att ligga utanför mallen har alltid varit ett problem, men jag är ganska säker på att det är lättare med den nya läroplanen att vara lite bättre än det var förut, men vetesjutton om det är så för de lågpresterande eleverna.
Svar på tråden Skola skippar läxor