• lebowski

    Skola skippar läxor

    Skolan som vår 10-åring går i har valt att skippa läxor för att medverka till en jämlik skola. Barnen på skolan bor i ett homogent områden där 80-90% av föräldrarna har akademisk examen. Men istället för att dela ut läxor så har de barn med ett föräldraengagemang blivit tilldelade senare årskursers matematikböcker. Så nu sitter halva klassen med 5:ans och 6:ans matteböcker medan resten har 3:ans.

    Är det jämlikt att barn med engagerade föräldrar ska få utmaningar medan resten blir helt utan, oavsett talang eller förutsättningar?

    Det här kan ju inte vara en jämnlik skola! Obestämd

    Dessutom har det blivit status på skolan att vifta med kommande årskursers matteböcker ...

  • Svar på tråden Skola skippar läxor
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-16 17:08:48 följande:
    menar du läxor som i att alla barn ska göra samma läxa under samma förutsättningar?
    varför tror du inte de skolor som medvetet tagit bort just såna läxor som ska göras hemma med varierande hjälp och stöd av föräldrar, att de inte tänker till I skolan och utmanar dem där. I skolan där arbetet ska göras och förutsättningar finns för alla barn att få det pedagogiska stöd de behöver.
    Spelar ingen roll hur läxorna utformas för när de tas bort kommer engagerade föräldrar att fylla tomrummet och för barn utan engagerade föräldrar blir det bara skolarbetet kvar. Jag säger inte att det inte borde räcka med enbart skolarbete, men jag säger att vissa barn kommer att kompenseras hemma av sina föräldrar vilket gör att drömmen om den jämlika skolan får motsatt verkan. Det blir en skola för barn med engagerade föräldrar. 

    Eftersom barn har olika förutsättning i hemförhållandena så borde istället politiker ösa in resurser för att motverka det genom att skapa fri läxhjälp. Att ta bort läxorna leder ingen vart. Typisk snålpolitik á la Allians. 
  • lebowski
    Ramborg skrev 2015-05-17 08:16:52 följande:
    Precis. Om föräldrar inte tycker skolan är viktig kommer barnet alltså gång på gång komma tillbaka utan att ha gjort läxan. Kommer alltså bli barnen med engagerade föräldrar som gör läxorna och som gynnas av dem.
    Läxor som repeterar vad som sagts i klassrummet är viktigt. Om barnen lär sig teorin i klassrummet så ska läxor se till att det blir praktiserat. Så fungerar inlärning. Barn behöver repetera eftersom det är en del i inlärningen. På skoltid finns inte tid till repetition utan det borde istället konkurrera med den tid som barnen använder till att sitta och spela innan deras stressade föräldrar med övertidsarbete kommer hem och lagar deras mat.

    Samt, att som några här gjorde, jämföra barns läxor med vuxenvärldens övertidsarbete är felaktigt. Vuxnas övertidsarbete är i första hand inte del av en inlärningsprocess utan enbart konsekvenserna av resursbrist.
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 09:17:28 följande:
    Spelar ingen roll hur läxorna utformas för när de tas bort kommer engagerade föräldrar att fylla tomrummet och för barn utan engagerade föräldrar blir det bara skolarbetet kvar. Jag säger inte att det inte borde räcka med enbart skolarbete, men jag säger att vissa barn kommer att kompenseras hemma av sina föräldrar vilket gör att drömmen om den jämlika skolan får motsatt verkan. Det blir en skola för barn med engagerade föräldrar. 

    Eftersom barn har olika förutsättning i hemförhållandena så borde istället politiker ösa in resurser för att motverka det genom att skapa fri läxhjälp. Att ta bort läxorna leder ingen vart. Typisk snålpolitik á la Allians. 
    delar inte alls din åsikt.
    Att skolarbetet ska göras i skolan är ju rätt vanligt i sk läxfria skolor. Det betyder bara att arbetet görs där det finns pedagoger.
  • lebowski
    Anonym (???) skrev 2015-05-16 22:07:16 följande:
    Men jag tror du gör en tankevurpa här...

    Väljer skolan verkligen ut elever vars föräldrar är extra engagerade? Hur vet läraren vilka dessa föräldrar är? Har ni fått svara på en enkät eller nåt?
    Du har missförstått problembilden. Läs om!
  • lebowski
    Anonym (Förtydliga) skrev 2015-05-16 20:15:40 följande:
    Haha..

    Varken det ena eller andra. Jag ville bara i likhet med många andra i tråden få ett förtydligande av vad du menar är problemet.
    Anledning att jag frågade är den progressiva syn du har på barnens inflytande och egna engagemang i skolarbetet.
  • lebowski
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Men diskuterar vi hemarbete här överhuvudtaget? Det du är irriterad över är ju att barnen arbetar med olika saker i skolan. Och det är väl ändå i skolan barnen ska utmanas och där alla barn kan få hjälp med att lösa det som är en utmaning för just dem, inte få utmaningar att lösa hemma.....där vissa kan få mycket hjälp och andra inte?
    Beror på hur man definierar en utmaning. Läxor ska rikta in sig på repetition av den "teori" som läraren gått igenom i klassrummet. Repetition är en del av inlärningsprocessen och ju mer repetion ett barn går igenom desto bättre blir resultatet. Därför borde läxor kunna ses som en utmaning.
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Jag undrar fortfarande - har gjort det flera gånger och får aldrig något svar - hur du kan ha full koll på vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier. Det finns många barn som har svårt med inlärning av olika orsaker som har jätteengagerade föräldrar. På vilket sätt blir dessa barn hjälpta tänker du (de springer inte och viftar med överkursböcker) av att andra klasskompisar inte får utmaningar på sin nivå?
    Varför göra undantagen till regel?
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Jag undrar också fortfarande om du resonerar på samma sätt när det gäller exempelvis läsning och arbete med läsförståelse. vad ska vi göra åt de barn som springer och viftar med svårare skönlitteratur än de som behöver träna med grundläggande läsning?

    Om det är själva bokviftandet och att det har blivit en statusfråga som bidragit till att man trycker ner andra på ett otrevligt sätt, så förstår jag din frustration. Men då är det ju det skolan måste ta tag i, inte att barn arbetar med uppgifter på sin nivå.
    Bokviftandet är inte huvudproblemet och visst kan man föra samma resonemang för andra ämnen. Engelska glosor exempelvis.

  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 09:38:18 följande:
    Beror på hur man definierar en utmaning. Läxor ska rikta in sig på repetition av den "teori" som läraren gått igenom i klassrummet. Repetition är en del av inlärningsprocessen och ju mer repetion ett barn går igenom desto bättre blir resultatet. Därför borde läxor kunna ses som en utmaning.
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Jag undrar fortfarande - har gjort det flera gånger och får aldrig något svar - hur du kan ha full koll på vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier. Det finns många barn som har svårt med inlärning av olika orsaker som har jätteengagerade föräldrar. På vilket sätt blir dessa barn hjälpta tänker du (de springer inte och viftar med överkursböcker) av att andra klasskompisar inte får utmaningar på sin nivå?
    Varför göra undantagen till regel?Bokviftandet är inte huvudproblemet och visst kan man föra samma resonemang för andra ämnen. Engelska glosor exempelvis.

    Och repetitionen  _måste_ göras hemma, för att?
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 09:26:00 följande:
    delar inte alls din åsikt.
    Att skolarbetet ska göras i skolan är ju rätt vanligt i sk läxfria skolor. Det betyder bara att arbetet görs där det finns pedagoger.
    Läxor eller ej - repetition är det viktiga. Förläng i bästa fall skoldagen med de timmar som krävs för att repetitionen ska få effekter. Men eftersom det är en resursfråga som kräver politiska prioriteringar så faller det tillbaka på engagerade föräldrar. Saknar då den engagerande föräldern så kommer barnet inte få någon repetition och därmed hamna på efterkälken. Den "jämlika skolan" plockar bort läxorna men glömmer bort barnen och vikten av repetitionen som del av inlärningsprocessen.  
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 09:45:09 följande:
    Läxor eller ej - repetition är det viktiga. Förläng i bästa fall skoldagen med de timmar som krävs för att repetitionen ska få effekter. Men eftersom det är en resursfråga som kräver politiska prioriteringar så faller det tillbaka på engagerade föräldrar. Saknar då den engagerande föräldern så kommer barnet inte få någon repetition och därmed hamna på efterkälken. Den "jämlika skolan" plockar bort läxorna men glömmer bort barnen och vikten av repetitionen som del av inlärningsprocessen.  
    så ditt förslag är att ge dem läxor som inte alla har möjlighet att få hjälp med, för de gynnar ju så många barn eller?
    Självklart är det bättre att ha möjlighet och tid att göra detta i skolan, det gynnar nämligen alla barn!
  • lebowski
    modsey skrev 2015-05-17 09:54:28 följande:
    så ditt förslag är att ge dem läxor som inte alla har möjlighet att få hjälp med, för de gynnar ju så många barn eller?
    Självklart är det bättre att ha möjlighet och tid att göra detta i skolan, det gynnar nämligen alla barn!
    Men eftersom skolan (läs barnen) inte prioriteras sådana resurser så faller repetition i form av läxor tillbaka på föräldraansvaret. När skolan märker att det inte är hållbart så inför de läxfri skola och påkallar jämlikhet. Resultatet blir dock att engagerade föräldrar som förstår värdet av repetition ser till att barnen får den viktiga delen tillgodo, medan barn som inte har det lika förspänt hemma kommer att missa hela den repetitiva delen av inlärningen.
Svar på tråden Skola skippar läxor