Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

    Skola skippar läxor

    jag tycker det är jättebra att skolor skippar läxor, eftersom det inte finns forskning som styrker att läxor alls främjar eleverna.
    Nu betyder inte läxfritt att de inte har uppgifter att jobba med, det är bara hemma man inte gör det utan i skolan där det finns pedagoger på lektionerna eller i olika work shops!

  • modsey
    Tow2Mater skrev 2015-05-16 15:25:40 följande:
    En del forskare har funnit ett positivt samband mellan elevernas resultat och läxor medan andra forskare funnit motsatsen eller inga samband alls.... det boror ju pa vilken teori de stodjer vilket resulta de vill se.
    Åter att inte läsa efter skolan hemma har inget med att göra med hur mycket man studerar PÅ och I skolan.
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-16 16:56:08 följande:
    Du frågar åtminstone innan du kommer med lösryckta påståenden om vad tråden handlar om. Men att kalla någon för sur låter lite nedvärderande. Är det det du är ute efter?

    Om barnen får läxor så skulle ALLA få en utmaning. Men tar man bort läxorna så får i första hand enbart de barn vars föräldrar är engagerade nog att be om extrauppgifter den utmaningen. Sen finns det säkert undantag där enskilda barn lyckas resonera sig fram med läraren om att få extrauppgifter för att spinna vidare på sin talang. Men det är ju förstås enbart på film som det händer och den svenska skolan är inte Will Hunting.
    menar du läxor som i att alla barn ska göra samma läxa under samma förutsättningar?
    varför tror du inte de skolor som medvetet tagit bort just såna läxor som ska göras hemma med varierande hjälp och stöd av föräldrar, att de inte tänker till I skolan och utmanar dem där. I skolan där arbetet ska göras och förutsättningar finns för alla barn att få det pedagogiska stöd de behöver.
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 09:17:28 följande:
    Spelar ingen roll hur läxorna utformas för när de tas bort kommer engagerade föräldrar att fylla tomrummet och för barn utan engagerade föräldrar blir det bara skolarbetet kvar. Jag säger inte att det inte borde räcka med enbart skolarbete, men jag säger att vissa barn kommer att kompenseras hemma av sina föräldrar vilket gör att drömmen om den jämlika skolan får motsatt verkan. Det blir en skola för barn med engagerade föräldrar. 

    Eftersom barn har olika förutsättning i hemförhållandena så borde istället politiker ösa in resurser för att motverka det genom att skapa fri läxhjälp. Att ta bort läxorna leder ingen vart. Typisk snålpolitik á la Allians. 
    delar inte alls din åsikt.
    Att skolarbetet ska göras i skolan är ju rätt vanligt i sk läxfria skolor. Det betyder bara att arbetet görs där det finns pedagoger.
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 09:38:18 följande:
    Beror på hur man definierar en utmaning. Läxor ska rikta in sig på repetition av den "teori" som läraren gått igenom i klassrummet. Repetition är en del av inlärningsprocessen och ju mer repetion ett barn går igenom desto bättre blir resultatet. Därför borde läxor kunna ses som en utmaning.
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-16 17:37:27 följande:
    Jag undrar fortfarande - har gjort det flera gånger och får aldrig något svar - hur du kan ha full koll på vilket engagemang alla andra föräldrar har i sina barns studier. Det finns många barn som har svårt med inlärning av olika orsaker som har jätteengagerade föräldrar. På vilket sätt blir dessa barn hjälpta tänker du (de springer inte och viftar med överkursböcker) av att andra klasskompisar inte får utmaningar på sin nivå?
    Varför göra undantagen till regel?Bokviftandet är inte huvudproblemet och visst kan man föra samma resonemang för andra ämnen. Engelska glosor exempelvis.

    Och repetitionen  _måste_ göras hemma, för att?
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 09:45:09 följande:
    Läxor eller ej - repetition är det viktiga. Förläng i bästa fall skoldagen med de timmar som krävs för att repetitionen ska få effekter. Men eftersom det är en resursfråga som kräver politiska prioriteringar så faller det tillbaka på engagerade föräldrar. Saknar då den engagerande föräldern så kommer barnet inte få någon repetition och därmed hamna på efterkälken. Den "jämlika skolan" plockar bort läxorna men glömmer bort barnen och vikten av repetitionen som del av inlärningsprocessen.  
    så ditt förslag är att ge dem läxor som inte alla har möjlighet att få hjälp med, för de gynnar ju så många barn eller?
    Självklart är det bättre att ha möjlighet och tid att göra detta i skolan, det gynnar nämligen alla barn!
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:03:32 följande:
    Men eftersom skolan (läs barnen) inte prioriteras sådana resurser så faller repetition i form av läxor tillbaka på föräldraansvaret. När skolan märker att det inte är hållbart så inför de läxfri skola och påkallar jämlikhet. Resultatet blir dock att engagerade föräldrar som förstår värdet av repetition ser till att barnen får den viktiga delen tillgodo, medan barn som inte har det lika förspänt hemma kommer att missa hela den repetitiva delen av inlärningen.
    de barnen når du ju i så fall inte i alla fall.
    Tvärtom, har man läxfri skola så faller ett större ansvar på skolan här att erbjuda olika former av alternativ.
  • modsey

    och att skolan görs läxfri av de skäl du anger är så långt i från den erfarenhet jag har av läxfria skolor så det är inte ens igenkännbart...

  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:09:51 följande:
    Jag upprepar mig tyvärr men skolan har ändliga resurser som du kanske uppmärksammat i medierna. Alternativ som läxhjälp behöver finansieras och sådana pengar finns inte så länge vi behöver skapa politik på en högerbudget. 
    och ändå likväl fungerar det bra på många skolor med just läxfrittSolig
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:11:52 följande:
    Vad är det du fått för bild av skälen för den läxfria skolan?
    de skolor mina barn har gått i både traditionella med klassiska läxor och de sk. läxfria har gett mig en annan bild. Där de läxfria fungerat mycket bättre och där workshops med pedagoger funnits på eftermiddagarna kunna hjälpt eleverna på ett mycket bra sätt
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:17:48 följande:
    Bra är ju ett relativt begrepp. Länka gärna eller beskriv hur den läxfria skolan har skapat positiva resultat. 
    Nu finns det ju om du googlar en uppsjö med artiklar. dessa ex
    www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/toppbetyg-pa-laxfri-skola
    skolvarlden.se/artiklar/laxfri-skola-hojde-betygen
    www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/irenewennemo/article19069822.ab
    laxfritt.wordpress.com/

    en hel bok i ämnet, finns säkert massa bra länkar där ( har inte läst den själv)
    www.adlibris.com/se/bok/laxfritt-for-en-likvardig-skola-9789175579313
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:36:57 följande:
    Intressant. Jag läser om Norrevångskolan:

    Det var vid höstterminen förra året som Norrevångskolan startade sin nya inriktning. De drygt 200 eleverna började med att äta frukost på skolan på morgonen och slutade skoldagen med att läsa läxor med hjälp av pedagoger på skolan.

    "läxor med hjälp av pedagoger" - ja men då är ju skolan inte läxfri!!
    traditionella läxor, dvs hemarbete efter skoltid.
    Att de fortsätter jobba i skolan har ingen sagt något om och även om benämningen läxfri kan vara missvisande tror jag de flesta förstår att det är hemmajobb vi pratar om
  • modsey
    lebowski skrev 2015-05-17 10:51:39 följande:
    Det blir hemmajobb vi pratar om då skolan inte ställer pedagoger tillhanda för att hjälpa till med läxorna. Självfallet är det bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk. En skola som tillhandahåller pedagoger är bättre än en skola som inte gör det. Men oavsett om de gör det eller ej så måste eleverna få läxor för att öva repetition.  
    och hur driver ni föräldrar frågan om att få forum i skolan för detta?
    har ni hemmajobb så har ni ju de facto traditionella läxor
  • modsey
    kenneth768768 skrev 2015-05-17 10:53:00 följande:

    Men vad tycker lärarna om att helt plötsligt få 3-5 (?) timmars längre arbetsveckor? Får de kompensation för detta? För det är väl inte så att läxfria skolor skär ner på annan undervisning?


    det är klart att de har samma tider i antal timmar
  • modsey
    kenneth768768 skrev 2015-05-17 11:20:12 följande:
    Aha, man har anställt fler resurser alltså för att kunna hantera även "skol-läxorna"?

    För det är väl inte som jag befarar, de läxfria skolorna är egentligen kravlösare och att man löst ekvationen genom att ta bort andra undervisningsmoment?
    nej jag tror man omstrukturerat helt enkelt.
    Mycket av rätta läxor, förbereda och följa upp tar nämligen också tid....
  • modsey
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-18 14:04:48 följande:
    Men det behöver man ju göra ändå. Uppgifter behöver ju för- och efterarbetas oavsett om de görs hemma eller i skolan.
    att göra dem tillsammans menar lärarna, eller att de görs helt enkelt när pedagogerna ändå är där tar oftast mindre tid än att rätta och kolla upp.
  • modsey
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-18 16:13:36 följande:
    Ja, det kan det göra. Beror givetvis lite på upplägget och ålder på eleverna. Men det är ju en sanning med modifikation. Har man en hel klass så är det många elever. Majoriteten lärare idag är inte klasslärare utan har vissa ämnen i klassen. Vi har haft läxläsning på klasstid periodvis. Det innebär att kanske 5 elever arbetar med mitt ämne, ibland ingen, övriga med någon annan läxa. Några behöver behöver mycket hjälp vilket innebär att möjligheten/tiden att faktiskt kolla av vad alla 30 som helhet kan av sin läxa är ganska begränsad. Arbetar de dessutom med ett ämne som jag inte undervisar i så ligger arbetet fortfarande på ämnesläraren att för- och efterarbeta.

    Ska läxläsning i skolan efter skolan vara obligatorisk så att alla måste vara där fast det finns många barn/ungdomar som faktiskt repeterar och lär in den typen av uppgifter bättre på egen hand hemma.....efter att de har fått äta och vila lite. Alla är inte som mest effektiva direkt efter en lång skoldag i ett klassrum tillsammans med 30 andra. Om läxorna är just av den typen som inte kräver nya kunskaper.

    Och vart ska vi räkna det arbete hemma som många elever som siktar på högre betyg gör? Eller dem som får träna extra för att överhuvudtaget lägsta godkända kunskapskrav? Om läxtiden som erbjuds inte räcker till......är skolan då fri från hemarbete.....och jämlik?
    jag tycker absolut inte att läxläsning efter skoltid ska vara obligatoriskt! Som du skriver så behöver olika elever olika mycket och har olika förutsättningar att få hjälp hemifrån. Det ska vara ett alternativ och ett erbjudande från skolan att det finns läxgrupper. Behöver eller vill man inte så går man inte dit. Vill man läsa hemma gör man det. Men har man ingen hjälp hemma att få av olika skäl så är det väl det bästa för alla, att eleverna får hjälp av någon!
  • modsey
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-18 17:09:03 följande:
    Ja, det tycker jag med men jag har även erfarenhet vad frivilligt erbjudande av läxläsning inte helt sällan innebär (i alla fall i år 7-9). Vi har haft det länge. Många barn som skulle behöva gå dit, som inte har så engagerade föräldrar, går inte dit. Precis som de väljer bort läxläsningen hemma så väljer det bort det i skolan och ingen förälder som trycker på.......var sig för att läsa läxor hemma eller studera extra i skolan. Och då är vi tillbaka på det som TS var irriterad över. Det är inte jämlikt utan skolan erbjuder hjälp till de barn vars föräldrar är engagerade. 
    Tyvärr når man aldrig alla men det betyder inte att man får sluta försöka.
    Att inte erbjuda kan ju aldrig vara mer jämlikt heller....
Svar på tråden Skola skippar läxor