Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Jag tror inte nuvarande regering fick stöd av annat än MP och S, att övriga partier gav sitt passiva stöd genom att lägga ner rösterna, med undantag för SD som röstade mot.
Nej, en regering bestående av enbart C och S skulle nog inte vinna någon popularitetstävling bland de andra partierna.
Men jag tänkte mig att L också ingår. Den konstellationen skulle heller inte precis få V att jubla, men om alternativet vore en högerregering så inbillar jag mig att V skulle anse att pest är värre än kolera och avstå från att rösta mot en sådan regering.
Men visst, du har rätt - i flera avseenden är C mer högerorienterat eller uttryckt på ett annat sätt mer marknadsliberalt än M, åtminstone än Reinfledts M. Jag tror att M under Kinberg Batra gärna vill placera sig till höger om C - om det finns plats där
Intressant!
Eftersom vi pratade om FI igår.
www.dn.se/debatt/darfor-byter-jag-parti-till-feministiskt-initiativ/
Hmm ...
Ja, S + C + FP + MP skulle väl vara en bra regering.
I Sverige har man ju nästan för många partier. Tycker man att man behöver FI och KD osv. borde man sänka riksdagsspärren från 4 % till 2 % (som t.ex. i Danmark).