• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2016-12-09 20:21:12 följande:
    Har du glömt hur det gick vid senaste regeringsbildningen och tror du verkligen att SD skulle nöja sig med att agera passivt stöd till en regering som inte kan tänka sig att samarbeta med dem.

Det gör inte jag.
    * Efter valet 2010 stödde SD Reinfeldt (M) som fortsatt statsminister.

* I statsministeromröstningen 2014 röstade SD nej till Löfven (S).

* Vid budgetomröstningen 2014 röstade SD på Alliansens budget.

* I januari 2015 begärde SD misstroendeförklaring mot Löfven (S).

* I budgetomröstningen i år röstade SD på M:s budget.

Allt detta gjorde SD utan att M inlett något samarbete med dem. Vad är det som säger att SD inte skulle göra på samma sätt efter nästa val? Att de godkänner AKB som statsminister betyder dock inte att de godkänner varje förslag som hennes regering kommer med.
    Jag tror heller inte att V skulle rösta nig till en regering bestående av S, C och L, de skulle vara jävligt förbannade över att tvingas ge sitt passiva stöd till en mittenregering, men alternativet för skulle kunna innebära att de öppnar dörren för ett rasistiskt parti.  Dessutom anser jag att det mycket osannolikt att KD skulle komma in i riksdagen och oavsett skulle det finns fler röster för en mittenregering än mot den.

Så skulle det i och för sig kunna bli. Desto större skäl då för SD att säga ja till AKB för att förhindra att detta sker.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-12-09 20:49:05 följande:
    * Efter valet 2010 stödde SD Reinfeldt (M) som fortsatt statsminister.

* I statsministeromröstningen 2014 röstade SD nej till Löfven (S).

* Vid budgetomröstningen 2014 röstade SD på Alliansens budget.

* I januari 2015 begärde SD misstroendeförklaring mot Löfven (S).

* I budgetomröstningen i år röstade SD på M:s budget.

Allt detta gjorde SD utan att M inlett något samarbete med dem. Vad är det som säger att SD inte skulle göra på samma sätt efter nästa val? Att de godkänner AKB som statsminister betyder dock inte att de godkänner varje förslag som hennes regering kommer med.

Ja, det är väl SD som säger det.
    Kung Markatta skrev 2016-12-09 20:49:05 följande:
    *

Så skulle det i och för sig kunna bli. Desto större skäl då för SD att säga ja till AKB för att förhindra att detta sker.
    Och här förstår jag faktiskt dem för en gångs skull. Att ge stöd till en alliansregering utan att kräva att alliansen erkänner att SD är deras stödparti vore naturligtvis ett svek mot deras väljare någor som säkert skulle uppskattas av såväl M som ideologiska fullblodsrasister tlll höger om SD.

Jag tror iofs att SD skulle nöja sig med några smulor, men det skulle vara symboliska smulor med ett värde som C och L aldrig skulle kunna gå med på, vilket dessa partier också tydligt har deklarerat.

Kvar blir då en potentiell minoritetsregering där det inte ens är säkert att M är större en SD eller M som ensamma regerar med stöd av SD och de forna allianskollegerna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rataxes
    Kung Markatta skrev 2016-12-09 14:39:25 följande:
    DN Kulturs artikelserie parodieras förtjänstfullt i Expressen:

www.expressen.se/kultur/dramatisk-forandring-av-dn-kultur-pa-60-ar/
    Märkligt hur den av debilvänstern tidigare förtalade Malligaste Morgontidningens skribenter helt plötsligt ses som något allvetande orakel så fort de börjar sparka på de mer sansade tidningarnas ledarsidor.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2016-12-09 21:54:52 följande:
    Märkligt hur den av debilvänstern tidigare förtalade Malligaste Morgontidningens skribenter helt plötsligt ses som något allvetande orakel så fort de börjar sparka på de mer sansade tidningarnas ledarsidor.
    Va, har debilvänstern förtalat DN:s skribenterFörvånad

Har du läst det i nattmössestatbladet. Kan det vara den där journalisetn som kallas Blandfärsen som skrev det. I så fall tror jag att du kan ta det med en skopa salt, hen koketterar baraSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ewald01

Ja, bra fråga,

Presidentval i Österrike: Rudolf Hundsdorfer (Socialdemokraterna) fick bara 11,3 % i första valomgången.

Men samtidigt ökade miljöpartiet (Alexander van der Bellen) till 21,3 %. 

• Ewald01

Hmmm ... vad tycks egentligen om en statsminister från miljöpartiet eller Centerpartiet?

Alexander van der Bellen t.ex. blev verkligen president. Han fick 53,8 % av rösterna i söndags. 

wahl16.bmi.gv.at/

• Anonym (Guttaperka)

Har du glömt hur det gick vid senaste regeringsbildningen och tror du verkligen att SD skulle nöja sig med att agera passivt stöd till en regering som inte kan tänka sig att samarbeta med dem.

Det gör inte jag.

Jag tror heller inte att V skulle rösta nig till en regering bestående av S, C och L, de skulle vara jävligt förbannade över att tvingas ge sitt passiva stöd till en mittenregering, men alternativet för skulle kunna innebära att de öppnar dörren för ett rasistiskt parti.  Dessutom anser jag att det mycket osannolikt att KD skulle komma in i riksdagen och oavsett skulle det finns fler röster för en mittenregering än mot den. 

En annan fördel med en mittenregering är att det finns oppositionspartier både till höger och till vänster om den och så småningom lär väl M fånga upp de SD-välare som röstade på dem för en mer restriktiv invandringspolitik och då kanske allt återgår till det "normala".

Dessutom har vi nästan två år med Trump som president i USA vilket kan bli en slags global värdemätare på hur levnadsbetingelserna förändras för det vanliga folk högerpopulister påstår sig företräda. Jag undrar om vi inte redan sett en första högerpopulistisk backlash eller Trumpeffekt i presidentvalet i Österrike.

Oväntat men glädjande!

Du kan väl inte mena att V skulle rösta på ett libertarianskt parti som helt vill avskaffa välfärdsstaten?
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-12-09 17:28:43 följande:
    Ja, det går bra för Sverige nu, men på sikt kommer vi att behöva ett samarbete över blockgränserna.
    Vi kan börja med att avskaffa blockpolitiken, och sen använda det som är bra från båda sidor att skapa oss en bättre välfärd.

Men det är kanske en utopi, prestigen hos vissa är viktigare än folkets välbefinnande, så vi får väl vara glada så länge SD hålls utanför makten av båda blocken.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2016-12-09 18:07:55 följande:
    Det här är väl en smula motsägelsefullt? Om det nu går så bra som du påstår kan man ju, efter att ha fällt regeringen, ta åt sig äran för hur bra det går när valet närmar sig.

Det finns större anledning, partitaktiskt sett, att avstå från att ta makten när det är krisläge. Då slipper man få skulden för krisen i valrörelsen.
    Hur tänker du nu?
    Skulle dom fälla regeringen så tvingas dom även att ändra nuvarande politik, och det skulle omgående försämra för de flesta som lever i Sverige.
    Och det skulle i sin tur leda till ett rungande nederlag vid nästa val.

Nää, för att oppositionen slka kunna vinna nästa val, ja då måste det hända nåt i vår omvärld som ställer till det för Sverige.
    Alternativet är komma med en ny attraktiv politik med många morötter.., men det är svårt i ett land som går så bra som Sverige., men nåt nytt måste Alliansen komma med, i annat fall så kommer dom bara att tappa väljare till nästa val. 

Dessutom är det politiska intresset alltid lågt i länder där det mesta är bra, så även där har Alliansen ett problem dom kommer att få jobba hårt med, alltså att få väljarna att lyssna på dom.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?