Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Ja, bra fråga,
Presidentval i Österrike: Rudolf Hundsdorfer (Socialdemokraterna) fick bara 11,3 % i första valomgången.
Men samtidigt ökade miljöpartiet (Alexander van der Bellen) till 21,3 %.
Hmmm ... vad tycks egentligen om en statsminister från miljöpartiet eller Centerpartiet?
Alexander van der Bellen t.ex. blev verkligen president. Han fick 53,8 % av rösterna i söndags.
wahl16.bmi.gv.at/
Men i Sverige är ju s största partiet.
tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-november-2016
Problemet verkar snarare vara att samarbetspartnern miljöpartiet riskerar att hamna under 4 % och åka ur riksdagen ....
Har du glömt hur det gick vid senaste regeringsbildningen och tror du verkligen att SD skulle nöja sig med att agera passivt stöd till en regering som inte kan tänka sig att samarbeta med dem.
Det gör inte jag.
Jag tror heller inte att V skulle rösta nig till en regering bestående av S, C och L, de skulle vara jävligt förbannade över att tvingas ge sitt passiva stöd till en mittenregering, men alternativet för skulle kunna innebära att de öppnar dörren för ett rasistiskt parti. Dessutom anser jag att det mycket osannolikt att KD skulle komma in i riksdagen och oavsett skulle det finns fler röster för en mittenregering än mot den.
En annan fördel med en mittenregering är att det finns oppositionspartier både till höger och till vänster om den och så småningom lär väl M fånga upp de SD-välare som röstade på dem för en mer restriktiv invandringspolitik och då kanske allt återgår till det "normala".
Dessutom har vi nästan två år med Trump som president i USA vilket kan bli en slags global värdemätare på hur levnadsbetingelserna förändras för det vanliga folk högerpopulister påstår sig företräda. Jag undrar om vi inte redan sett en första högerpopulistisk backlash eller Trumpeffekt i presidentvalet i Österrike.
Oväntat men glädjande!