Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Tvärtom! Senaste SCB är riktigt ok sett till att regeringen befinner sig i motten av mandatperioden. Då brukar en regering ligga som lägst i opinionen och oppositionen brukar vara starkt. Nu är det inte så. Det är fascinerande att de borgerliga är så svaga i opposition. Det gäller i synnerhet moderaterna och KD.
Tillägg till #795.
Det är inte så lätt att sitta i opposition, när det går så bra för Sverige, och när regeringen har behållit mycket av det som blev bra under Alliansens tid.
Det finns helt enkelt inga riktigt stora frågor som skiljer regering och opposition åt.
Det finns frågor som skiljer, men även i dom så är man eniga om att det behövs en förändring, så det blir inte mycket kvar att bilda oppinion mot/för.
Det har ganska länge förekommit en retorik (extra tydlig i vissa trådar på det här forumet, även om jag inte nu kan ge något bra exempel på vilken) som gått ut på att allt som sd gör måste de övriga partierna ta avstånd från, oavsett vad det rör sig om. En slags doktrin om att inte låta sd få inflytande vare sig direkt eller indirekt.
Jag tror den inställningen är på väg att ändras - vilket naturligtvis är en nödvändighet under rådande plitiska läge inför 2018. Om man låter sd få ett indirekt inflytande, dvs man söker inte samarbete men utformar förslagen på sådant sätt att det ligger närmare för sd att stödja förslaget än att följa motståndarnas linje, är steget inte alltför långt till att söka aktiva samarbeten i frågor som inte är känsliga.
Jag tror att s i sin nuvarande form har försuttit möjligheten att ta vara på de fördelar som kan följa av en ny attityd gentemot sds passiva stöd. Särskilt Löfven och Shekarabi (och Johansson) borde stå tillbaka för att dra full nytta av läget.
Jag tycker även att det finns ett gyllene läge för s att tydligt visa vilken politik man vill föra i de frågor som man skulle kunna tänka sig att få ett passivt stöd av sd (vansinnet med den nya upphandlingslagen tror jag skulle ha kunnat undvikas genom en neutral diskussion med sd). Sedan kan man på samma gång tydliggöra att de känsliga frågorna (lite oklart vilka de egentligen är numera) kommer man inte att vika sig i. Jag tror nämligen att många sd-sympatisörer faktiskt vill se ett närmande till den vision av välfärdsstaten som beskrivs av s snarare än en uppluckring a la C.
Tillägg till #795.
Det är inte så lätt att sitta i opposition, när det går så bra för Sverige, och när regeringen har behållit mycket av det som blev bra under Alliansens tid.
Det finns helt enkelt inga riktigt stora frågor som skiljer regering och opposition åt.
Det finns frågor som skiljer, men även i dom så är man eniga om att det behövs en förändring, så det blir inte mycket kvar att bilda oppinion mot/för.