Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Jag har inte använt ordet uselt.
De flesta företag har andra lönekostnader än direkt lön. I min beräkning utgick jag ifrån den schablonkostnad som ett av Sveriges största privata företag använder vid budgetering av övriga lönekostnader, det handlar om ett par tusen kronor per år och anställd. Har du synpunkter på att jag har inkluderat kostnad för semester i beräkningen? I morse kunde man på SR radio höra att ingångslönen för en förskollärare i Stockholm är 31 000 kronor. 33 000 för någon som har jobbat några år är inte högt i Stockholm.
Jag gjorde en snabb beräkning på vad månadslönen kan tänkas hamna på om lönekostnaden efter semester, sociala kostnader och övriga personalomkostnader (utbildning, friskbidrag, etc) uppgår till 571 000. Enligt min beräkning så borde lönekostnaden då hamna på knappt 33 000 i månaden. Enligt SCB tjänar en privatanställd nyhetsjournalist i genomsnitt 35 400 och då är 33 000 lite lågt kan jag tycka. Tjänar inte du mer än 33 000 kr i månaden?
Jag har inte använt ordet uselt.