Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Jag kände faktiskt inte till denna historia men den är intressant.
Ursprungligen så handlade allt om en kolumn signerad Sveriges Satirikers Centralförbund som publicerades i Serietidningen Galago. Satirikerna krävde i sin kolumn att den fria pressrösten skulle kvävas, att Timbro skulle terroristförklaras, att straffskatt skulle införas på artikelkommentarer. Satirikerna krävde också att kulturministern skulle avsättas och att Per Gudmundsson skulle avrättas. I spalten kan man också läsa hur upprörda artikelförfattarna är över att Sven Otto Littorin målar tavlor som han döper till "Arbetslinjen" Kolumnen signeras slutligen med Sveriges Satirikers Centralförbund.
Per Gudmundsson valde att anmäla serietidningen Galago för olaga hot till Justitiekanslern men JK valde att inte inleda någon förundersökning mot serietidningen då han menade att det var uppenbart att spalten är att betrakta som satir och JK skriver att "det ligger i satirens natur att dess uttryck ofta är obehagliga och ibland stötande".
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4583180
I samband med de rabalder som Sveriges Satirikers Centralförbund orsakade med sin spalt i Galago föregick en konversation mellan två personer som Twitter. Personerna kände varandra. Dialogen såg ordagrant ut så här:
"Kawa Zolfagary: Skriver om Gudmundsons öppna främlingsfientlighet i senaste ledaren och blir så jävla förbannad på idioten.
Johannes Klenell: Har du bett om att få nya numret? Ett av våra krav är Per Gudmundssons avrättning.
Kawa Zolfagary: Mailat men inte fått svar ännu. Rimligt krav!
Kawa Zolfagary: Angående föregående tweet: Innan ni springer till bloggen för att skriva om "extremvänstern". Det var ett skämt!"
Denna skriftväxling ledde till att Svenska Dagbladet försökte ställa Kawa Zolfagary inför rätta för dödshot. Detta resulterade självklart inte i någonting.
Jag vill för tydlighetens skull säga att jag inte tycker att Spalten i Galago eller Kawa Zolfagary tweet var roliga men jag tycker ändå att det är tydligt att det handlar om satir och om ett skämt (om än inte roligt) och som så bör det behandlas.
Om man är intresserad av att se hur den berömda satiren i Galago såg ut så kan man se den på sidan 28 i denna B-uppsats från Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet: lup.lub.lu.se/luur/download&recordOId=3802435&fileOId=3918408
Det är också intressant att ta del av Kawa Zolfagarys synpunkter på SVDs agerande efter det Tweet han publicerade på Twitter.www.dodsmaskinen.se/rimlig-reaktion/