Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
S tappade ju bara ca. 1,7 % till Wilders. Han ökade ju bara med 3 %.
Men sammanlagt så tappade S ju 19 %. Den största delen hamnade hos Jesse (de Gröna). Miljöpartiet ökade ju med 6,6 %. Ca. 2,5 % hamnade väl hos D66. Sen fick det nystartade invandrarepartiet 2 %. Nästan alla väljare kommer väl från S.
Pensionärspartiet och djurskyddspartiet ökade varje för var för sig med ca. 1,2 %. Så sammanlagt tappade S troligtvis 2 % till dessa partier.
Nu kan vi göra en uppsummering: 1,7 + 6,6 + 2,5 + 2 + 2 = 14,9 %. Resten hamnade väl hos kristdemokratiska CDA och bland dessa som inte röstade eller har gått bort under tiden.
Inte för mig personligen, det oväntade var att utgången alldeles före valet tydde på jämt skägg mellan Wilders och Rutte, men en liten fördel till Wilders, men så blev det alltså inte.
Jag tycker det går att se lite varstans att högerpopulismen har nått toppen och från den finns det bara en väg, och det är nedåt.
Och har vi lite tur, så fortsätter Trump, Erdogan att ge högerpopulismen ökad fart i nerförsbacken.
Och att det inte går så vidare bra med Brexit, kan även det bidra till att folk inser vilket h-vete dom håller på att ställa till med för sig själva och för alla oss andra.
I Nederländer så har det räknats på vad ett Nexit skulle innebära och kosta för dom.
Och det negativa och kostsamma för Nederländerna vid ett utträde ur EU, kan säkert bidragit till att Wilders inte fick det stöd som förmodades.
Jag antar att om Nederländerna inte skulle ha så väldigt många partier, utan en mer "normal" uppdelning utifrån den politiska V/H skalan, så skulle S ha långt fler väljare.
Vad jag menar är, att många av de konstiga partier som finns i Nederländerna, i själva verket har en politik som väl skulle kunna föras in under något av de partier, som vi ser som vanliga politiska partier.