• Solrosen 83

Syskonförsök med pergotime

Någon mer som är igång med syskonförsök och får hjälp med pergotime?

Jag blev gravid med vår dotter i mars 2013 på tredje enkelkuren pergotime. Nu när hon snart blir 1,5 år känner vi att det är dags för syskon så jag har fått pergotime av min läkare igen och är mitt uppe i första kuren.

Hade varit kul om någon annan i liknande situation ville följas åt.

• Svar på tråden Syskonförsök med pergotime
  • Novembersmile
    Maräng87 skrev 2015-08-31 13:00:04 följande:

Hej! Jag har kikat in här lite då och då i det tysta ett tag då jag väntat på gyntid och ev pergostart. Har idag fått tabletterna och börjar min första kur på torsdag.

Några tips och råd på vägen? När brukar äl komma? Finns det något generellt eller är det från person till person? Hur har ni det med biverkningar?

Biverkningar jag fått är värmevallningar, ömma äggstockar. Sen ägglossning har jag bara haft en gång, vad jag vet , och det va när jag blev gravid med 1:an. Då fick jag äl på dag 15. Åt Pergo dag 5-9.

:)
    BF 2013-08-05
  • Novembersmile

Hej! Jag har kikat in här lite då och då i det tysta ett tag då jag väntat på gyntid och ev pergostart. Har idag fått tabletterna och börjar min första kur på torsdag.

Några tips och råd på vägen? När brukar äl komma? Finns det något generellt eller är det från person till person? Hur har ni det med biverkningar?

Biverkningar jag fått är värmevallningar, ömma äggstockar. Sen ägglossning har jag bara haft en gång, vad jag vet , och det va när jag blev gravid med 1:an. Då fick jag äl på dag 15. Åt Pergo dag 5-9.

:)
    BF 2013-08-05
  • carro90

Utöver de biverkningar som nämnts ovan så blir jag yr i omgångar och får svårt att fokusera blicken. Så jag kan tex inte köra bil när jag tar pergo.  Första gången fick jag ägglossning på dag 22. Denna gången vet jag inte exakt, men det va över dag 30 iallfall :)  Men "normalt" är väl på dag 18-25 tror jag 
  • Maräng87

Tack för era svar :)
    Åh jag hoppas verkligen jag får äl och då "tidigt" då jag är bortrest utan maken cd 21-23... Borde jag vänta till nästa månad? Hur hade ni gjort?

• Novembersmile
    Maräng87 skrev 2015-09-01 13:04:19 följande:

Tack för era svar :)

Åh jag hoppas verkligen jag får äl och då "tidigt" då jag är bortrest utan maken cd 21-23... Borde jag vänta till nästa månad? Hur hade ni gjort?

Får du göra ultraljud för att kontrollera äggblåsor ? Isf skulle jag köra! Och jag skulle nog ändå :)
    BF 2013-08-05
  • Maräng87
    Novembersmile skrev 2015-09-01 14:11:25 följande:
    Får du göra ultraljud för att kontrollera äggblåsor ? Isf skulle jag köra! Och jag skulle nog ändå :)
    BF 2013-08-05
    Ja, jag skulle få en tid nästa vecka och gyn trodde på äl redan nästa helg/början på veckan därpå. Har ätit provera fram till nu, i 7 månader, för att få regelbundna blödningar , vilket jag fått. Men också för att förhoppningsvis lura fram äl vilket troligtvis inte funkat.
  • Novembersmile

Go for it ;)

Maräng87 skrev 2015-09-01 14:56:34 följande:

Ja, jag skulle få en tid nästa vecka och gyn trodde på äl redan nästa helg/början på veckan därpå. Har ätit provera fram till nu, i 7 månader, för att få regelbundna blödningar , vilket jag fått. Men också för att förhoppningsvis lura fram äl vilket troligtvis inte funkat.

BF 2013-08-05
  • skogstjejen19

Hej, kan jag hoppa in här?
    Har en dotter som kom till med pergotime. Första kuren den kuren.

För att göra en as lång historia kort.
    2001 började vi försöka få barn, trots pergotime och sen sprutor och 3 ivfer med 7 frysförsök, blev vi inte gravida.
    2011 fick vi barn via adoption i samma veva fick jag diagnosen reumatism, där läkaren är övertygad att det är anledningen till att jag inte blivit gravid förut, obehandlade autoimmuna sjukdomar och graviditet hör inte ihop.
    2012 ville vi ha syskon men köerna till adoption var så fruktansvärt långa och min reumatolog läkare gav tummen upp om att försöka bli gravida,
    min reumatism var vilande och ra läkaren helt övertygad om att jag skulle bli gravid, han satte in lite extra cortison bara för att bättra på lite.
    Första kuren med enkel kur blev jag gravid!
    Helt magiskt<3
    Nu har vi försökt få till syskon i 1 år.
    Vid årsskiftet tyckte läkaren vi skulle pröva letrozole.
    Men jag har inte blivit gravid, nu kom vi överens om att prova pergotime igen, så jag börjar nästa mens.

Men känns hopplöst :(

• Novembersmile

Vet inte riktigt när "bim" är. Tog 8 :e som preliminärt datum men vet inte om det stämmer! Neg test idag, var bara tvungen! ;) väntat! Vill ju så gärna! Inga känningar , kanske lite ömma bröstvårtor men knappt märkbart. Kanske inte blev äl ändå!

Vad får man göra efter denna kur? Fortsätta? Nya alternativ? Sprutor? Noll koll!

BF 2013-08-05
Svar på tråden Syskonförsök med pergotime