• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    dreamz skrev 2017-04-23 19:07:23 följande:

Sjukt men efter att ha egentligen fått "bekänna " mina känslor här igår släppte det.. fick upp honom på min bröstkorg och då när jag kände den lilla kroppen mot mig så älskar jag honom jätte mycket och när han sedan försökte få mer kontakt genom att gny å försökte kravla sig längre upp å försökte gosa in sig i min hals (typ ströp mig nästan med alla slangar å dylikt ;D.. men de va det värt!!) och sedan med sina små händer och armar försöka hitta mina bröst. Allt känns faktiskt bättre och min baby blues e borta känns det som.

Åååååh vad hääärligt! Så skönt att det känns bättre. Tänk att du har en liten son som kommer vara din alldeles egen ja och din mans förstås. Men ditt barn att älska oändligt resten av ditt liv!!!!!! Åååh nu blir jag alldeles clucky här! Jag vill ha en till! Jag tänker inte ge mig förrän jag är gravid igen! Har beställt vitaminer och grejer nu som jag hoppas kunna hjälpa mig bli gravid igen. Men jag har gått och blivit rejält förkyld här så jag vet inte om vi kan genomgå skrapningen denna veckan. Hostar hela tiden för det kliar i halsen
  • Redan47
    NinaCamilla skrev 2017-04-20 17:44:32 följande:

Hoppar ur gruppen eftersom glädjen blev kort. Missfall i vecka 7. Lycka till alla andra!

Nej !!! Inte nu.... så sorgligt. Du kom ju så långt nu. Vad hände? Såg du något på vul? Finns inga pepp ord just nu. Känner så starkt för denna motgång . Tar tid att smälta och starta om.
  • NinaCamilla
    Redan47 skrev 2017-04-24 11:38:17 följande:
    Nej !!! Inte nu.... så sorgligt. Du kom ju så långt nu. Vad hände? Såg du något på vul? Finns inga pepp ord just nu. Känner så starkt för denna motgång . Tar tid att smälta och starta om.
    Ingen förvarning att något var fel. Jag hade lite ont i magen mellan tisdag-onsdags natten men den släppte tills jag började småblöda i onsdags och sedan gick det till störtblödning på eftermiddagen. Jag blödde kraftig i 2 dagar. Hcg sjönk från i tisdags 24 000 till 4100 i torsdags. 2 st hornsäckar syndes 8 mm och 6 mm men inga fostret i dem. Hornsäcken försvann med blödningen i fredags och idag allting var OK enligt sjukhuset. Gyn misstänkte fel på embryos. Vi får se vad Dr D säger - kroppen var så fin och harmonisk den här gången.

Hur mycket otur kan man ha? Kanske 14 ÄD gången gillt.
  • lill111

Beklagar så innerligt Ninacamilla! Men nu tar vi nya tag och blickar framåt! Jag hoppas snart få gå in i gruppen då vi förhoppningsvis är på G snart till dr D för ÄD! Hoppas att det går bra att jag ställer en fråga här. Ni har ju alla lyckats bli gravida och få era efterlängtade guldklimpar till slut!!

Jag undrar om man ska anbefaller färska spermier eller frysta hur har ni gjort? Mannen frös ner distrikt var hos dr D vilket är bäst att satsa på? Kram!!!

• lill111

Sorry för i-Phone stavningskontroll! Jag menar om man ska använda färska spermier eller frysta spelar det ngn roll?? Vi har frysta hos dr D eller ska man åka ner och låta färska spermier befrukta äggen och återföra dag 5 blastocyst? Hur har ni gjort där? Tacksam för svar!

• Radar7

Hej!

Tänkte höra om det är fler som haft/har kramp i gallgångarna? Det är väldigt obehagligt. Läser på "Fråga doktorn" på nätet att kosten gör ingen skillnad. Att få krampanfall i samband med graviditet är något som vi ofta ser och sannolikt sker det en kontraktion i gallgången precis som vi sammandragningar i livmodern och mekanismen är därmed troligen densamma.

Pratade med bm idag som sa att förra veckans blodprover på lever, galla och bukspottskörtel har bra värden, och inget som påverkar barnet (än?). Jag är i
    v 22 och haft dessa kramper sen v 12. Bm sa det är vanligt och brukar kunna gå över efter graviditet. Det finns smärtlindrande att få om det blir värre. Blir jag gul måste vi agera!

Har en väninna som fick kramp 3 mån efter hennes barn kom ut, hon fick opereras.
    Undrar om någon haft liknande och i så fall har tips på något sätt? TACK på förhand. Krämpor verkar höra till Annars mår jag bra.

• xxx4

Har själv inte upplevt det du o din man genomgår men mött flera som gjort det. Du reagerar fullt normalt på en mycket svår situation full med starka känslor. Dessutom rusar hormonerna i din kropp samtidigt som du ska läka vara mamma o förväntas vara tacksam o lycklig. Visst kan det ta tid att knyta an till sitt barn direkt då, men det är ingen fara o som du själv så klokt skrev så fick du tillgång till dessa morderkänslor då du fått yppa något av de känslor som också självklart finns där då starten blir så svår som du fått erfara. Ta hand om dig på alla sätt nu som nybliven skör mamma o inte minst tillåt dig o sörja det som inte blev som du tänkt samtidigt som du lär känna o älska ditt lilla nyfödda barn. Ibland kan man ha nytta av att få hjälp att bearbeta allt det du går/gått igenom. Finns bra hjälp att få fråga på Bvc. Kram

dreamz skrev 2017-04-23 19:07:23 följande:

Sjukt men efter att ha egentligen fått "bekänna " mina känslor här igår släppte det.. fick upp honom på min bröstkorg och då när jag kände den lilla kroppen mot mig så älskar jag honom jätte mycket och när han sedan försökte få mer kontakt genom att gny å försökte kravla sig längre upp å försökte gosa in sig i min hals (typ ströp mig nästan med alla slangar å dylikt ;D.. men de va det värt!!) och sedan med sina små händer och armar försöka hitta mina bröst. Allt känns faktiskt bättre och min baby blues e borta känns det som.

• Snart lycklig

Lill111, jag sitter ju här med en guldklimp (snart 2 år) som kom till på första ÄD hos just dr D.

Vi använde frysta spermier från min man. Min man har inte heller världens bästa spermier. Tror dr D använde ICSI.

Enligt dr D, och även en av Sveriges iVF-kliniker jag avverkat sa detsamma, att det idag ger lika bra resultat med frysta, särskilt om de använder ICSI.

Vill också tillägga att dr D fryste våra embryon på dag 5, trots jag var på kliniken vid tillfället, typ i rummet bredvid, och fick IL-dropp. Det var en måndag, sedan tinade han upp de som skulle återföras dagen efter och gjorde den lyckade FET som blev min älskade son. Embryologerna kom och var lite upprörda och sa att "hon är ju här, varför ska vi frysa embryona? Dr D sa till mig att de behöver inte veta allt och skrattade. Han hade en teori och övertygelse om att det var bra immunologiskt sett. Åtminstone för mig och jag vet inte varför.

Lyckat blev det ju uppenbarligen. Ja, därför är jag inte rädd för sämre resultat med frysta spermier och/eller frysta embryon.

Ställ frågan till dr D och hör vad han säger med egna ord.

Stort lycka till när det blir dags.

• xxx4

Vi hade också frysta spemier o lyckades uppenbarligen fint :) fick också höra som snart lycklig att tekniken nu gör att frysta o färska fungerar i stort sett lika fin. Lycka till!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus