• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • TyckOmMig

Sunlight-förstår så väl syskonlängtan dock är ju dina tvillingar små än!Vad blev det pojkar flickor både och tyvärr helt missat det!
    Jag ångrar verkligen inte att jag använt alla mina embryon mina guldklimpar förgyller hela livet tillsammans med alla mina biologiska helt helt fantastiskt.
    Och vad det gäller mannan han skrev ju på inför ET vilket gäller samtliga embryon.
    Bara en tanke...

• Sunlight

Tack för svar. Jag visste inte att han skrev på för alla embryon. Vad bra! Som du kanske förstår så är det tvillingpojkar. Vi blev båda förvånade och lite chockade

Över vår längtan efter en flicka till. Vi trodde att det var en flicka. Jag visste inte att jag längtade efter en flicka till förrens jag fick reda på att det var två pojkar. Är det någon som har gjort PGD med könsbestämning? Ska man bara chansa? Var gjorde ni det?

Tyck om mig. Använde du alla embryon

ni hade kvar?

Mamma
  • UndrandeSökare

Sunlight - Jag har gjort PGS (man kollar om alla embryon(blastos) är normala kromosommässigt) hos AvaRiga. Gör man PGS så får man även även veta könet på embryona. Men enligt lag får man inte välja kön i Lettland (Riga). Men man kan få veta könet EFTER insättningen om man vill.

Så i Lettland är det inte tillåtet, men det finns säkert andra länder där det är tillåtet att välja kön om du vill det. Kolla Spanien, Tjeckien eller Polen kanske?

• Frazze

En liten fråga! Jag har kört med letrozol i 2 månader i rad nu och nu inväntar jag mens på onsdag el torsdag (om den fortfarande är regelbunden.) Men båda månaderna har jag haft lätt molande värk i äggstockarna. Vad kan det bero på? Blir inte klok på detta! Får väl ringa gyn på sjukhuset och fråga då min gyn har semester. Men har ni känt likadant el så kan ni väl skriva en rad.

• Sunlight

UndrandeSökare. Vet du om man kan göra PGS på blastocyst som har varit frysta?

Mamma
  • TyckOmMig

Sunlight-ja jag har använt alla mina 15 embryon vid mina tre försök och måste lovorda deras duktige embryolog Andris då alla försök ju lyckats.Förstår också din besvikelse över tvilling gossarna har själv varit i samma situation och har flest pojkar bland de mina men jag älskar dom alla lika mycket i slutändan!Flickor är ju lite mer en spegelbild av sig själv...Men helheten för mig har varit absolut det övervägande de har varandra syskon och det är nog inte för många gånger skrivit helt fantastiskt att få uppleva leva med.

• UndrandeSökare

Sunlight- Jag vet inte om man kan göra PGS på frysta. För oss gjorde kliniken PGS när de var färska.

Men maila kliniken och fråga om du vill.

Har för mig att PGS kostade ca 30.000-40.000 kr extra.

Men man får inte välja könet på den/de som sätts in hos AvaRiga utan man kan få veta könet efteråt.

• Sunlight

Tyck om mig. Du är otrolig som har använt alla embryon. Du är verkligen en förebild som har gjort det du känner för och inte låtit någon annan bestämma hur många barn du vill ha. Vi har 8 embryon kvar. 
    Skönt att du förstår känslorna. Jag är förstås överlycklig över pojkarna våra guldklimpar, men som sagt en tjej till eller fler vore underbart.  

UndrandeSökande. Tack.  Det är skönt att veta att AvaRiga gör PGS och berättar efter insättning. Man kanske kan göra PGS på alla embryon+ET där och chansa.

Mamma
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus