Anonym (ara) skrev 2015-03-27 20:09:53 följande:
Tror inte rökningen i sig är så farligt för fostret.
Att det verkar vanligt att rökares barn har diagnoser och liknande idag beror nog snarare på att rökare idag ofta kommer från lägre arbetarklassen och där bär man oftare på sämre gener och sämre vanor inom familjen som t ex dålig uppfostran.
"Lägre arbetarklassen"? 1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina värderingar.
Man läser mycket dumt här på FL, men ibland sticker något ut lite extra. Som ditt inlägg. Det vore väldigt intressant att se vilka vetenskapliga källor du använt för ditt påstående att dålig uppfostran skulle ha inverkan på diagnoser, men jag tvivlar starkt på att du har använt sådana. MUF:s månadsblad är knappast vetenskaplig.
Anonym (Jag.) skrev 2015-03-27 23:05:56 följande:
Min mamma rökte under graviditeten med mig och mina syskon. Jag föddes med 2 tänder, min bror med 4 och min syster med 5.. läkarna sa att det berodde på rökningen. Dessutom har båda mina syskon astma och allergier, men inte jag.
Okej... Och hur har era liv påverkats efter det? Ni måste haft det jättejobbigt, att födas med tänder är ju en fruktansvärd missbildning...
Jag hade en väninna som rökte när hon var gravid. Hon sade att hennes BM sagt att det var farligare för barnet att utsätta det för stressen av att mamman slutade röka än att röka några cigg om dagen. Det lät som rent BS, men efter det har jag faktiskt hört fler säga det.
Denna väninna fördubblade sin rökning varje gång hon blev gravid. Hon var inte främmande för att gå ut på krogen och ta en öl under graviditeterna. Hon har fyra friska barn.
Jag har varit gravid tre gånger. Hade väldiga problem hela tiden, förlorade ett. Min äldsta är utvecklingsstörning, min yngste har astma, ADHD och en massa allergier. Jag varken rökte eller drack. Så visst kan det gå bra, och visst kan det gå åt h-e även om man inte röker och dricker och allt det där. Dock skulle jag ju inte chansa om jag blev gravid igen. Och det tycker jag inte någon ska göra. Men att svära och kalla folk egon, WT och anklaga dem för att ha lågt IQ är att ta i. I så fall får man döma ut flera generationer på det sättet, för innan man fattade att det var skadligt var det ju många som både rökte och drack när de väntade barn. Min morsa rökte när hon väntade mig och mina syskon. På 70-talet insåg ingen riskerna. Jag ska inte påstå att vi är fullt normala, men vi har inga jätteproblem trots hennes rökning.
Men man kan inte använda anekdoter som bevis, och detta gäller alla. Även er som kommer med skräckhistorier om hur svårt ni har att sova för att era mammor rökte.
Anonym (.. ..) skrev 2015-03-27 20:02:22 följande:
Jag anser att man till fullo har ett ansvar för en annan människas liv då man är gravid.
Man har ingen rätt att "bestämma" över onyttigheter i det fallet.
Mao -är man gravid och senare ammar, så ger man fan i onyttig mat rökning snus sprit mm. Man är skyldig att göra det så är det bara, ! helt odiskutabelt. !
Jag är en relativt osund människa som storrökt äter fetter tränar inte osv.. Men jag har inte rökt ett enda bloss druckit ett enda glas eller ätit konstig mat under hela min graviditet och amning. För att jag har det ansvaret då barnet växer i min kropp.
Då mitt barn är ett IVF barn så var det så från dag ett, annars kanske det kan gå några veckor innan man vet att man är gravid så att säga.
Mitt barn har flera allvarliga medfödda allergier så jag tackar verkligen nån däruppe eller nåt för att jag inte ens rökt ett enda bloss. !
Jag hade ALDRIG förlåtit mig själv för jag hade ALDRIG vetat om det var jag som orsakat alla allergier.
Jag vet att det går allt annat är skitsnack ts.!
Om man inte ens kan ta det lilla jävla ansvaret hur ska det gå sen då ?
Duktigt. Säg mig, du avstod väl från att vara i stan när du var gravid? Massa avgaser vet du. Och att använda datorn kom väl inte på tal? Tänk på all strålning!
Jag har lite svårt för det där "det är mitt ANSVAR"-snacket, de som sitter på sina höga hästar och pratar så gör/gjorde säkert massor av saker som inte är bra för ett litet foster. Och att du avstod från rökningen från dag ett hjälpte knappast, man ska sluta minst 18 månader innan man ens blir gravid. Så jag tar tillbaka det där. Så vidare värst duktig är du nog inte ändå.