• Jockee30

Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.

Min tjej väntar vårt gemensamma barn och vägrar att sluta röka.
    Hon menar på att hon mår dåligt när hon inte röker och det påverkar barnet mer än rökningen.

Jag är orolig att det skadar barnet så min fråga är om det finns mammor här som rökt under graviditeten och ändå fått friska barn?

• Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.
  • Jag är bara jag

En gravid kvinna som röker och väntar en flicka kan genom sin egen rökning göra henne infertil genom att hennes ägg skadas. Ytterligare ett skäl att sluta!! Begriper man inte hur farligt rökning är som gravid vette fåglarna om man är förståndig nog att ha barn...

• Giovanna
    Anonym (Andas!) skrev 2015-03-26 15:25:26 följande:
    Min mamma rökte när hon var gravid, and I don't blame her.

Hon rökte även under hela min uppväxt - inomhus.
    Hade du inte hellre velat att hon låtit bli om du fått välja själv?

Jag vet inte hur gammal du är men det var andra tider förr. En gång i tiden var rökning "ofarligt" eller åtminstone harmlöst.

Idag vet vi bättre! Ingen med normalt förstånd borde kunna försvara rökning under graviditet.
  • Anonym (Andas!)
    Giovanna skrev 2015-03-26 15:35:43 följande:

Hade du inte hellre velat att hon låtit bli om du fått välja själv?

Jag vet inte hur gammal du är men det var andra tider förr. En gång i tiden var rökning "ofarligt" eller åtminstone harmlöst.

Idag vet vi bättre! Ingen med normalt förstånd borde kunna försvara rökning under graviditet.

Jag är 80-talist.

Jag tror inte att jag varit annorlunda om hon inte rökt, fast vad vet jag.
  • Mamori

De är svårt att sluta röka, jättesvårt. Men fostret kommer också att bli beroende och när det föds kommer det vara det som får gå igenom abstinensen att sluta röka, för att din flickvän inte klarade det. Hur förväntar hon sig att fostret kommer må då, och klara någonting som hon inte klarar själv...?

• Anonym (Andas!)
    Mamori skrev 2015-03-26 15:46:39 följande:

De är svårt att sluta röka, jättesvårt. Men fostret kommer också att bli beroende och när det föds kommer det vara det som får gå igenom abstinensen att sluta röka, för att din flickvän inte klarade det. Hur förväntar hon sig att fostret kommer må då, och klara någonting som hon inte klarar själv...?

• Ca_rr_o87

Visa henne bilden som ligger på Aftonbladets sida, precis som ovanstående har skrivit. Jag slutade röka när jag blev gravid till o med två dagar innan för att jag var säker på att jag var gravid. Tycker att det var en självklarhet att sluta pga när man röker under en graviditet så skadar man inte bara sig själv utan det lilla livet i magen. Om jag får säga min åsikt så tycker jag det är rent ut sagt själviskt att fortsätta röka när man blir gravid. Det om något borde vara en stor motivation att inte röka!!!!

• Ca_rr_o87
    viseversa skrev 2015-03-26 14:49:21 följande:

Hur mycket röker hon då? Det är extremt egoistiskt oavsett men det är ju värre om hon röker 20cigg om dagen än om hon röker 5cigg om dagen. Dock är riskerna med rökning större. Moderkakan blir sämre och syresättningen till barnet sämre, barn till rökande mammor har i snitt lägre fördelsevikt. Risken för att dom föds för tidigt ökar också. Samt risken för plötslig spädbarnsdöd och proppar i moderkakan. Vilket i värsta fall kan ta död på barnet. Det säga också att varje gång hon röker en cigg stryps syretillförseln till barnet vilket är extremt stressande för barnet, du kan ju börja med att berätta detta för henne. Jag rökte också innan jag blev gravid. Och VET hur jobbigt det är men jag slutade samma dag jag fick plus på Stickan. För det är mitt barn värd.

GILLA
  • Anonym (Men suck)
    Anonym (lm) skrev 2015-03-26 15:27:30 följande:

Varför skaffa barn från första början med ett sådant WT till tjej? Det du beskriver är ju själva definitionen av white trash. HAr man ens en gnutta karaktär så är det inte ens svårt att ge upp nikotin och väntar man barn är valet helt givet. Vilka själviska människor det finns...

Word!
  • Giovanna

Varför inte ringa MVC och fråga vad dom anser är värst? Moderns abstinensbesvär av att hon slutar röka eller effekterna av att hon fortsätter röka sig genom graviditeten?

På MVC kan de också ge råd och stöd för att sluta röka. Var inte rädd för att fråga, många blivande mödrar är i samma situation.

Hon kan också ringa Sluta-röka-linjen om hon bestämmer sig för att försöka sluta. Professionella rökavvänjare finns på plats alla vardagar och vissa kvällar. Telefonnumret är 08-840000 (ej från mobiltelefon). Från mobiltelefon ringer man 0771-84 10 10 och det kostar som ett vanligt mobilsamtal.

• emeliienicole
    Giovanna skrev 2015-03-26 15:23:20 följande:

För en inbiten rökare är det jobbigt att sluta. Till och med SKITJOBBIGT för somliga men det går över. Första dagarna, första veckan är i regel värst men sen ger det ju med sig och hon har ju världens bästa motivation! Om embryot/fostret mår dåligt av att hon blir stressad av sluta röka är det ingenting emot hur skadligt det är om hon fortsätter röka.

Jag har varit rökfri i 7 månader (slutade så fort jag såg plusset på stickan) och jag är fortfarande lika röksugen som jag var den första tiden efter att jag hade slutat...röksuget har inte lagt sig det minsta kan jag säga, det är olika för alla men för både mig och min sambo så har det hållt i sig. Men vi ger oss inte, det är ju vårt barns liv som står på spel så man får bita ihop. Jag anser att man automatiskt ska göra allt för sina barn och detta är det vi kan göra nu för att bebisen ska må så bra som möjligt. Kommer självklart aldrig börja igen men jag kan lova att det är en kamp varenda dag!
Svar på tråden Min flickvän väntar vårt barn men vill inte sluta röka.